Узагальнення за розділом III. Русь-Україна у другій половині XI – першій половині XIII ст. 7 клас

Перевірте, як ви розумієте зміст термінів і понять розділу, за допомогою гри «Тлумач»
Правила гри. Командам гравців доручається скласти речення з історично доцільним використанням зазначених понять і термінів. Виграє та команда, у якої більшість використаних понять було вжито правильно.

Орієнтовний перелік термінів і понять для проведення гри: міжусобна війна, політична децентралізація, князівський з’їзд (снем), уділ, вотчина, помістя, тріумвірат, берестяні грамоти, чорні клобуки, кипчаки, (половці), торки, половецькі «баби».
Після смерті великого князя київського спалахнула міжусобна війна між його синами за батьків уділ. Це був складний час в історії України-Русі. У тій ворожнечі одні князівські сини боролися проти інших, об’єднуючись у спілки для співправління – тріумвірати (спілка трьох).
Для примирення родичі-вороги збиралися на княжий з’їзд, та домовлялися про припинення війни. Ті князівські збори називалися снемами. На Любецькому снемі 1097 року було вирішено залишати батьківський уділ дітям. Таку землю стали називати вотчиною – тобто отчина – батькова. Земля ставала їх приватною власністю, яку не можна було відібрати – на відміну від помістя, що не передавалося у спадок, та надавалося тим, хто перебував на князівській військовій службі.
Під час міжусобних війн ворожі сторони не гребували користатися зовнішньою військовою допомогою кочівників, що займали південні степові землі – чорних клобуків, кипчаків (половців), торків. Про ті давні часи залишилися в степах України німі кам’яні статуї – половецькі баби.
З часом наділені київським князем князівські удільні землі не бажали коритися Києву та намагалися проводити незалежну політику, позиціонуючи себе окремими суб’єктами політичних відносин, що свідчило про процеси їх децентралізації. Державне управління потребувало освічених людей, тож преважно діти суспільної верхівки вчили грамоту, для цього були створені школи при церквах та монастирях, також мала поширення й домашня освіта. Про наявність освічених людей в Русі-України говорять артефакти – берестяні грамоти.
2. Об’єднайтеся в малі групи й проведіть гру «Жива картина». Правила гри. Кільком учням доручається зобразити певну історичну подію, не попереджаючи клас про те, що вони демонструють. Вони озвучують від імені своїх персонажів одну-дві репліки. Клас упізнає подію та визначає, де й коли вона відбулася.
Пропоновані для «живих картин» події: 

1) Нестор Літописець за роботою; 
– Отче, благослови!.. З чого пішла Руська земля і чого такою стала… Тож почнемо повість оцю.
2) Будівництво Михайлівського Золотоверхого собору; 
– Це буде велична споруда, що засяє над сивим Дніпром золотом куполів і стане справжньою окрасою Києва. Дідом Ярославом створена Софія, тож нам, його нащадкам, ще краще збудувати потрібно.
3) Битва князів Ярославичів із половцями на річці Альта; 
– Нумо, браття, станемо стіною до бою! Не пустимо половця на рідну землю!
– Очолимо утрьох нашу дружину. Разом ми – сила!
4) похід Ігоря Святославича проти половців; 
-Далеко мужній сокіл залетів,
Ворон б’ючи, — заледве не до моря!
Не воскресити Ігоревих воїв,
Русі щитами їм не затулить!
5) Любецький з’їзд князів; 
Пощо ми губимо Руську землю, самі проти себе зваду маючи? А половці землю нашу розносять і раді є, що межи нами війна донині. Відтепер з’єднаймося в одне серце і обережімо Руську землю. Кожен хай держить отчину свою!». І на цім вони цілували хреста: «А якщо відтепер хто на кого встане, то проти того будемо ми всі і чесний хрест
6) розорення Києва князем Андрієм Боголюбським; 
І грабували вони два дні весь город — Поділ, і Гору, і монастирі, і Софію, і Десятинну Богородицю. І не було помилування нікому і нізвідки: церкви горіли, християн вбивали, а інших в’язали, дружин вели в полон, силоміць розлучаючи з чоловіками їх, діти ридали, дивлячись на матерів своїх. І узяли вони майна множина, і церкви оголили від ікон, і книг, і риз, і дзвони з церков познімали.
7) повстання в Києві 1113 р.
Іди, князю, на стіл батьківський і дідівський. А коли не прийдеш, то знай, що багато зла станеться, і не тільки Путятин двір, чи соцький, чи жидів пограбують, а ще й на ятрівку (невістку) твою нападуть, і на бояр, і на монастир

3. Об’єднайтеся в пари й проведіть гру «Дослідники».
Правила гри. Пари складають історично достовірний текст із пропусками (дати, імена, назви, поняття й терміни тощо) із десяти речень. Потім пари обмінюються аркушами зі складеними текстами та «розшифровують» їх.

Задля оборони від печенігів Володимир Великий розбудовував оборонну лінію –  Змієві вали, які простягалися довкола Києва на тисячу кілометрів.
Релігійна реформа київського князя Володимира полягала в прийнятті нової віри – християнства, ця подія сталася 988 року.
Князь Володимир наказав збудувати перший кам’яний храм у Києві – Десятинну церкву.
Князь Володимир активно проводив політику шлюбної мої дипломатії, одружуючи своїх дітей з з дітьми європейських володарів.
За часів князя Володимира в Русі-Україні були запроваджені златники та срібники – монети з зображенням князя та Христа.
1024 року Мстислав та Ярослав домовилися між собою про спільне управління державою: Мстиславу – лівобережні землі з Черніговом, Ярославу – правобережні землі з Києвом.
Після смерті Мстислава у 1036 році Ярослав Мудрий стає одноосібним правителем Київської держави.
На честь перемоги над печенігами Ярослав наказав збудувати Софіївський собор.
Проміжок часу з 1054 року по 1073 рік називається періодом тріумвірату синів Ярослава Мудрого – співправління Ізяслава, Святослава та Всеволода.
На Вишгородському з’їзді був прийнятий новий збірник законів “Правда Ярославичів”, що був доповненням до “Руської правди” Ярослава Мудрого.
Найвідоміший з’їзд руських князів відбувся 1097 року в Любечі.
Результатом Долобського з’їзду князів 1103 року став спільний похід проти половців та їх розгром.
Володимир Мономах остаточно розгромив половців.
Князь Мстислав Володимирович названий Великим за те, що був останнім князем, який утримував єдність Русі-України.
Інша назва торгового шляху “із варяг у греки” називається “грецький”.
1169 року володимиро-суздальський князь Андрій Боголюбський вчинив великий погром Києва, та вивіз Вишгородську ікону Божої Матері.
Найвідоміший князь Чернігівського князівства в часи децентралізації Михайло Всеволодович (1224- 1239 рр.).
Найвідомішим із Переяславських князів в часи децентралізації був Володимир Глібович (1169—1187 рр.).
Головним центром освіти в Русі-Україні був Софійський собор, споруджений Ярославом Мудрим.
Видами усної народної творчості  в Русі-Україні були прислів’я, приказки, скоромовки, загадки, обрядові пісні, билини.
Найдавніша збережена книга Русі-України Остромирове Євангеліє (1056—1057 рр.). написана в Києві дияконом Григорієм на замовлення новгородського посадника Остромира.
4. Об’єднайтеся у дві команди й проведіть гру «Чи знаєте ви…».
Правила гри. Учасники гри мають дати відповіді на короткі запитання за чітко визначений час (12 запитань за 15 хвилин). Усі запитання починаються зі слів «Чи знаєте ви…». Виграє той, хто дасть відповідь на більшу кількість запитань.
Чи знаєте ви, що самоназва половців – кипчаки?
Чи знаєте ви, що князівські з’їзди називалися снемами?
Чи знаєте ви що Володимир Мономах провів, за його свідченнями, 83 походи проти половців?
Чи знаєте ви, що Володимир Мономах став  Київським князем у віці 60 років?
Чи знаєте ви, що Володимир Мономах написав літературний твір “Повчання дітям”?
Чи знаєте ви, що ХІV столітті внаслідок роздроблення кількість князівств в Русі-Україні налічувала 250?
Чи знаєте ви, що кількість неслов’янських племен в Русі-Україні сягала більше двох десятків?
Чи знаєте ви, що місто Київ у часи свого розквіту мало орієнтовно 50 тисяч населення?
Чи знаєте ви, що скрипторіями називали  приміщення для переписування книг?
Чи знаєте ви, що найдавніші енциклопедії називали Ізборниками?
Чи знаєте ви, що в древньому Києві нараховувалося близько шістсот дерев’яних церков?
 Чи знаєте ви, що що назва печенігів походить від  імені їх ватажка Бече?

Всі завдання