Перська держава. 6 клас

Дізнайтеся, як історія Перської держави пов’язана з історією українських земель.
Перський цар Дарій І 513 року до н.е. вирішив завоювати території Північного Причорномор’я – сучасних українських земель, де на той час проживали скіфи. Похід для персів виявився невдалим, бо скіфи застосовували тактику випаленої землі, не залишаючи на шляху Дарія І води і їжі. Вони не давали відкритого бою, а нападали на ворога зненацька, знищували його і тікали в степи. Армія Дарія танула і він мусив відмовитися від завоювання Скіфії.

2. Які правителі розширили володіння Персії?
Володіння Персії розширили перські царі Кір ІІ (553-530 р. до н.е.)та Камбіз ІІ (530-532 р. до н.е.).
3. Як змінилися розміри Перської держави з часом?

Перська держава територіально збільшилася. Перська імперія володіла землями від Нілу до Інду.
4. Які відомі вам країни давнини увійшли до складу Перської держави?

З уже відомих давніх держав перси підкорили Єгипет і Вавилонське царство.

Поміркуймо!

Дізнайтеся, в яких випадках уживається слово «сатрап» у переносному значенні.
Сатрапами у переносному значенні називають вірних жорстоких служак-намісників, які бездумно виконують накази свого господаря, самовладно нехтуючи буль-якими законами.

Діємо: практичні завдання

Укладіть схему (карту пам’яті) «Правління Дарія І», яка ілюструватиме основні напрями діяльності
царя Дарія І.

Основні напрями Діяльності Дарія І:
– придушення повстань народів проти себе на початку правління;
– поділ держави на 25 сатрапій, для своєчасного збору податків на чолі кожної поставив вірного намісника – сатрапа;
– створення поштової служби і будівництво доріг;
– запровадження єдиного для всієї держави стандарту мір і ввів в обіг дарики – золоті гроші;
– будівництво нової столиці – Персеполю;
– створення особистої гвардії – 10 000 безсмертних.
1. Визначте, які елементи печатки відображають агресивний характер Перської держави.
Бойова колісниця, лучник, стріли відображають на печатці агресивний характер Персії.
2. Що споріднює перську культуру з культурою сусідів?

Перську культуру споріднює з культурою сусідів клинописне письмо.

Діємо: практичні завдання

1. За допомогою карти на с. 78 з’ясуйте, які країни були підкорені персами.
персами були завойовані та перетворені на сатрапії Іонія, Кілікія, Каппадокія, Лідія,Вірменія, Ассирія, Сирія, Вавилон, Колхіда, Каспіапана, Мідія, Гірканія, Парфія, Хорезм, Дархіана, Арахозія, Согдіана, Гедрозія.
3. Дізнайтеся з додаткових джерел, що означає поняття «імперія». Яке з визначень можна застосувати до Перської держави?

Імперія – це держава з монархічною спадковою владою імператора, що проводить агресивну зовнішню політику, постійно завойовуючи сусідні народи з метою збагачення.
1. Як ви зрозуміли, у чому полягає суть тактики випаленої землі?
Суть тактики випаленої землі полягає в тому, що ворожу армію залишають без будь-якої можливості прогодуватися на захоплених нею територіях.
2. Поміркуйте, у чому переваги та недоліки застосування цієї тактики у війні.

Перевага такої тактики полягає в тому, що позбавлена провіанту, ворожа армія швидко втрачає свою боєздатність. Недоліком такої тактики є те, що від цього страждає і місцеве населення, яке теж залишається без засобів до існування.
3. Яким був результат походу Дарія І проти скіфів?

Результатом походу Дарія І проти скіфів була поразка перського війська внаслідок застосування скіфами тактики випаленої землі.

Поміркуймо!

1. Дізнайтеся значення слова «імперія». Чому Перську державу називають імперією?
Імперією називають державу з одноосібною спадковою владою, що проводить постійні завойовницькі походи, розширюючи свої володіння з метою збагачення.
2. Що можуть означати слова: «Перська держава — колос на глиняних ногах»? Наведіть докази на підтвердження своїх міркувань.

Всі імперії без виключення є колосами на глиняних ногах, бо велетенські території цих держав утворені шляхом насилля над народами, і за умови послаблення центральної влади така держава швидко розпадається на окремі володіння.

ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання

I. Знаю нове

1. Упорядкуйте шкалу часу, поставивши події в хронологічній послідовності. Укладіть задачі на лічбу часу з подіями історії Перської держави та будь-якими іншими відомими вам історичними подіями.
1. Створення Єдиної держави в Єгипті –  3100 р. до н. е. 
Через скільки років побудували Велику піраміду?
Велика піраміда побудована 2560 р. до н.е.  3100 р. до н. е. – 2560 р. до н.е. = 540 років
2. Заснування Ізраїльсько-Юдейського царства -1030 р. до н. е.
Чи існували на той час закони Хаммурапі?
Закони Хаммурапі створені 1750 року до н.е. На час заснування Ізраїльсько-Юдейського царства закони існували 1750 р. до н.е. – 1030 р.до н.е. = 720 років
3. Заснування Перської держави царем Кіром ІІ – 550 р. до н. е.
На скільки років раніше був зруйнований храм Соломона?
Храм Соломона був зруйнований 588 р. до н.е. – 550 р. до н.е. = 38 років.
4. Похід Дарія І проти скіфів – 513 р. до н. е.
Скільки років на той час уже стояло місто Карфаген?
Карфаген заснований 814 р. до н.е. – 513 р. до н.е. = 301 рік.

2. Поясніть зміст понять:
імперія – це держава з монархічною спадковою владою імператора, що проводить агресивну зовнішню політику, постійно завойовуючи сусідні народи з метою збагачення.
сатрап – намісник царя (імператора) на чолі сатрапії (окремої частини Перської імперії)
реформи – зміни в державі з метою покращення управління чи господарства
3. Як історія Персії пов’язана з історією українських земель?

Похід перського царя Дарія І проти скіфів відбувався 513 р. до н. е. на території сучасної України в Північному Причорномор’ї.

II. Обговорюємо в групі

1. Назвіть спільні риси історії розвитку Перської держави та інших держав Стародавнього світу.
Спільними рисами розвитку Перської держави та інших держав Стародавнього світу є монархічна (одноособова) форма правління, поділ суспільства на групи, збір податків, агресивна зовнішня політика (завоювання), містобудівництво, зведення культових споруд.
2. Поміркуйте, які досягнення й прорахунки притаманні правлінню Дарія І.

Досягнення:
посилення армії, утворення сатрапій, створення таємної поліції, містобудівництво, введення в обіг золотих монет, запровадження поштового зв’язку, будівництво доріг.
Прорахунки:
жорстока деспотична влада, надмірні податки, постійні загарбницькі війни, утримання влади військовою силою.
3. Як ви вважаєте, чому Перська держава ослабла?
Перська імперія ослабла через повстання підкорених народів.

III. Мислю творчо

1. Продовжуйте укладати ілюстровану шкалу часу або хронологічну таблицю «Стародавні цивілізації Африки та Азії».

ДатаПодія
550 р. до н. е.Перемога перського царя Кіра ІІ над Мідією, результатом якої було утворення
Перської держави
513 р. до н. е.Невдалий похід Дарія І проти скіфів
331 р. до н. е.Завоювання Персії Александром Македонським
Стародавні цивілізації Африки та Азії

2. Поміркуйте, чи могла досягти могутності Перська держава без завоювань.
Ресурси для наступних завоювань Персія черпала із завойованих територій, тому її могутність залежала від її постійних завоювань.
3. Уявіть, що Дарій І — наш сучасник та активний користувач соціальних мереж. Створіть сторінку діяча в одній (на вибір) із соцмереж — Facebook або Instagram — та наповніть її від імені Дарія І.

Дарій І Великий
Цар царів з роду Ахеменідів
Мої подвиги описані на Бегістунській скелі.
Володар Персії, побудував столицю Персеполь.
Реформатор держави і завойовник багатьох земель.

Всі завдання