Поміркуйте, яку роль у розвитку суспільства, держави відіграє впливовий, авторитетний лідер. Яким має бути лідер народу?
Вольовим особистостям належить провідна роль в розвитку суспільства в усі часи і до сьогодні. Лідери рухають колесо історії, вони ведуть за собою всіх інших, створюючи для них, або навпаки, відбираючи в них можливості розвитку. Можна сказати, що історія людства твориться саме такими особистостями.
Лідери завжди є непересічними особами, вони наділені тими якостями характеру, яких не мають інші люди. Лідери здатні повести за собою, заради цього готові ризикувати, часто навіть власним життям. Вони сміливі і мужні, розумні, наділені мудрістю, в той же час – можуть бути підступними, віроломними і хитрими, аби вміло управляти людською спільнотою і залишатися для неї авторитетом.
Поміркуймо!
Висловте припущення, зважаючи на назву єврейського народу, у якій давній країні могла розміщуватися їхня прабатьківщина.
Євреї – вихідці з-за Еверу (з-за річки Єфрат). Євреї з Єфрату, тобто батьківщиною євреїв є Дворіччя.
Часто видатних державних діячів порівнюють з Мойсеєм. Як ви думаєте, чому?
Видатних державних діячів порівнюють з біблійним пророком Мойсеєм за їх мудрість, лідерські якості, вміння переконувати людей і вести людей їх собою.
Пофантазуймо!
На прикладі історії про Давида створіть словесний портрет ідеального правителя.
Ідеальний правитель – це той, хто створює для свого народу державу, таким чином захищаючи його від зовнішнього ворога.
1. Дізнайтеся, який сюжет із життя Соломона зображено на ілюстрації.
На картині зображена сцена Соломонового суду, коли цар Соломон розсудив двох жінок, котрі сперечалися за немовля. До Соломона підійшли дві жінки, на руках однієї було мертва, а в другої – жива дитина. Обидві намагалися довести, що жива дитина саме її. Тоді цар наказав розрубати живу дитину навпіл, віддавши кожній частину його частину. Одна з жінок погодилася з таким рішенням, а друга почала благати, аби дитину не рубали і віддали живою тій жінці. Таким чином Соломон визначив справжню матір дитини і віддав їй немовля, бо материнське серце ніколи не погодиться, аби її дитину розрубали навпіл.
2. Як ви розумієте крилатий вислів «Соломонове рішення»?
Соломонове рішення – мудре і справедливе рішення.
Поміркуймо!
1. У чому полягала відмінність між політикою Давида й Соломона?
Давид був воєначальником, і проводив політику військових завоювань. Соломон за допомогою дипломатичних стосунків та торгівлі намагався зміцнити державу. За Соломона в Ізраїльсько-Юдейському царстві почалося впорядкування старих і будівництво нових міст.
2. У Біблії час правління Соломона названо «золотим віком». Як ви вважаєте, чи відповідало істині це твердження?
Однозначно стверджувати, що правління Соломона було золотим, не можна. Дійсно, його політика сприяла розвитку господарства, торгівлі, містобудівництву, дипломатичним стосункам з правителями сусідніх країн. Але в той же час нижчі верстви населення страждали під тягарем великих податків, і тому вони б у жодному разі не назвали правління Соломона золотим віком.
Діємо: практичні завдання
2. З’ясуйте за допомогою карти, якою була доля держави після смерті Соломона.
Після смерті Соломона держава розпалася на дві частини: Ізраїль (на півночі) та Юдею (на півдні).
А 586 р. до н. е. вавилонський цар Навуходоносор ІІ захопив Єрусалим і знищив єврейську державу.
3. Назвіть сусідні з Ізраїльсько-Юдейським царством держави та народи.
Сусідні держави: Сірія, Фінікія, Єгипет
Сусідні народи: арамеї, мадіанітяни, ізмаїльтяни, амалікітяни.
Поміркуймо!
Поміркуйте й визначте причини занепаду Ізраїльсько-Юдейського царства. Чим вони повчальні для нащадків?
Об’єднання ізраїльських племен в одну державу було насиллям. Тому не дивно, що після смерті царя відбулося послаблення влади і підкорені племена прагнули знову здобути свободу. Це привело до занепаду і розпаду Ізраїльсько-Юдейського царства.
ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання
I. Знаю нове
1. Розташуйте події з історії єврейського народу в хронологічній послідовності.
4. 1250 р. до н.е. – Мойсей на горі Сінай отримує від Бога Ягве скрижалі (кам’яні плити) з Божими законами.
3. Кінець ХІ ст. до н.е. – перемога Давида над Голіафом
2. 588 р. до н. е. – початок вавилонського полону євреїв.
1. 539 р. до н. е. – бенкет Валтасара.
2. Яку роль відіграє Біблія у вивченні історії Ізраїльсько-Юдейського царства?
Біблія (її перша частина – Старий Заповіт) є основним писемним джерелом історії Ізраїльсько-Юдейського царства.
3. Виконайте задачі на лічбу часу — скільки років минуло:
а) від початку правління Соломона до початку роботи Мікеланджело над скульптурою Мойсея;
965 р. до н.е. + 1513 р. – 1 р. = 2477 років
б) від початку «вавилонського полону» євреїв;
586 р. до н. е. + 2021 р. – 1 р. = 2606 років
в) від початку правління царя Давида.
1004 р. до н.е. + 2021 р. – 1 р. = 3024 років.
ІI. Обговорюємо в групі
1. Визначте за попередньо вивченим матеріалом, які події відомої вам історії відбувалися одночасно з історією Ізраїльсько-Юдейського царства.
Роки існування Ізраїльсько-Юдейського царства – з 1004 р. до н. е. по 928 р. до н. е.
2. Пригадайте, які біблійні сюжети вам траплялися на попередніх уроках, коли ви вивчали історію Давнього Єгипту, Дворіччя, Фінікії та Ізраїльсько-Юдейського царства.
Відомі біблійні сюжети: міф про Всесвітній потоп, будівництво Вавилонської вежі, Соломонів суд, єгипетський полон євреїв, кари єгипетські, вавилонський полон євреїв, 40 років життя євреїв в пустелі.
III. Мислю творчо
Продовжуйте укладати ілюстровану шкалу часу або хронологічну таблицю «Давні цивілізації Африки та Азії».
Дата | Подія |
1700 р. до н. е. | До Ханаану з додлини Євфрату переселилися єврейські племена кочових скотарів. |
1500 р. до н. е. | Фараон Тутмос III завоював Палестину. Для євреїв почався єгипетський полон. |
1250 р. до н. е. | Фараон Рамзес II змушений відпустити євреїв, очолюваних пророком Мойсеєм, піти з Єгипту і повернутися додому. |
1030 р. до. н. е. | Саул стає царем Ізраїлю. Утворення на півдні Палестини Ізраїльського царства. Дещо пізніше на півночі Палестини зять Саула Давид заснував Іудейське царство. |
1004 р. до н. е. | Давид після смерті Саула об’єднав Ізраїльське та Іудейське царства в єдину державу. Правив до 965 р. до н. е. Захопив Єрусалим, який зробив своєю столицею. |
965–928 рр. до н. е. | Правління Соломона. «Золотий вік» Давньоєврейського царства. |
928 р. до н. е. | Розпад єдиної Ізраїльсько-іудейської держави на Ізраїльське царство (928–722 рр. до н. е.) зі столицею в Самарії та Іудейське царство (928–588 рр. до н. е.) зі столицею в Єрусалимі. |
722 р. до н. е. | Розгом Ізраїльського царства Ассирією, а його населення взяте в полон. |
588 р. до н. е. | Вавилонський цар Навуходоносор II завоював Іудейське царство. Єрусалим було зруйновано, а євреїв переселено до міст Вавилонії. Початок вавилонського полону євреїв. |
539 р. до н. е. | Після загибелі Вавилона євреї повернулися на батьківщину |