Духовний світ населення Дворіччя. 6 клас

Працюючи з текстом, визначте, що спільного було в розвитку культури Давнього Єгипту та Месопотамії.
Спільні ознаки культури:
– віра в багатьох богів. Релігійні уявлення були пов’язані з природними умовами і заняттями людей.
– основою письма стала піктографія;
– розвиток освіти і наукових знань – писемності, математики, геометрії, медицини;
– культові споруди вражали розмірами, як символ могутності влади;
– іригаційне сільське господарство.

Поміркуймо!

Висловте припущення, які явища природи могли обожнювати жителі Дворіччя.
Найбільше вони могли обожнювати похмуру прохолодну погоду, коли не було спеки. Також світанки і вечори, коли спадала денна спека.
Прочитайте матеріал рубрики «Пізнавально й цікаво» та дайте відповіді на запитання:
1. Що схожого було в шкільному навчанні Єгипту та Шумеру?

В школах Єгипту та Дворіччя застосовували фізичні покарання для учнів – шмагання різками. Шкільна освіта була доступною лише хлопчикам з заможних сімей.
2. Які можливості школа відкривала перед учнями в суспільстві?

Навчання грамоті давало можливість стати писарем, обліковцем, займати державну посаду. Освіта забезпечувала високе положення особи в суспільстві.
3. Чи всі мали змогу навчатися? Чому?

Шкільна освіта була доступною лише хлопчикам з заможних сімей. Навчання було платним.

Поміркуйте, як могла відчувати себе людина, що проходила Дорогою процесій до брами богині Іштар.
Проходячи Дорогою процесій, людина мала відчути страх перед богами, їх всесильність та власну дріб’язковість.
Дізнайтеся з додаткових джерел інформації, які знання знадобилися вавилонянам для спорудження висячих садів Семіраміди.
Висячі сади Семіраміди були вагомим досягненням садово-парового мистецтва. Їх спорудження потребувало не лише будівельної, але й інженерної думки – бо власне крім чотирирівневої споруди з 25-метровими колонами, що підтримували перекриття, існувала система безперебійної подачі води до зелених насаджень. Вода для поливу набиралася з Єфрату за допомогою механічних підіймачів (коліс зі шкіряними мішками) зусиллями сотень рабів. Творцям одного з семи чудес стародавнього світу потрібно було знати математику, фізику, агрономію.

ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання

I. Знаю нове

1. Назвіть досягнення культури Давнього Дворіччя. Доповніть перелік, скориставшись додатковими джерелами інформації.
Писемність (клинопис) – першими писемність створили шумери в IV тис. до н.е.
Перша в світі бібліотека царя Ашшурбаніпала.
Перша з відомих у світовій літературі епічна поема про Гільгамеша.
Монументальне будівництво: зікурати (Вавилонська вежа), Висячі Сади Семираміди, ворота богині Іштар,
Розвиток політичної думки і створення писаного законодавства.
Наукові досягнення – карта зоряного неба, сонячний і місячний календарі, медицина, математичні знання: чотири математичні дії, поділ кола на 360 градусів, годин і хвилин на 60.
2. Чим відзначився в історії цар Ашшурбаніпал? Яка роль його спадщини у вивченні історії Дворіччя?

Під час археологічних досліджень столиці Ассирії Ніневії в розвалинах палацу царя Ашшурбаніпала вчені знайшли більше 20 тис. глиняних табличок.
Це була перша в історії бібліотека. Завдяки їй вчені-історики змогли краще дослідити історію стародавніх шумерів, міфи й легенди вавилонян та ассирійців, їхні наукові знання.

ІІ. Обговорюємо в групі

Поміркуйте, чи рівний був доступ до освіти та користування визначними пам’ятками Дворіччя для його жителів.
Доступ до освіти не був рівним для всіх жителів Дворіччя. Освіта була платною, тож дозволити навчання дітей могли лише представники багатих верств населення – жерці, чиновники, наглядачі, воїни. Визначними пам’ятками незаможне населення користуватися не могло, а лише спостерігати з усвідомленням їх грандіозності і могутності влади, ка збудувала такі об’єкти – Вавілонську вежу, Висячі Сади, Дорогу процесій і ворота богині Іштар.

III. Мислю творчо

2. Продовжуйте творчий проєкт «Туристичні скарби цивілізацій Дворіччя».
Дивися попередню тему 13

Всі завдання