Діємо: практичні завдання
Працюючи з текстом параграфа, виконайте дослідницькі завдання:
1. Визначте причини підкорення Греції Македонією.
Основною причиною підкорення Греції Македонією є 1) Пелопонеська війна між Афінами та Спартою за роль лідера та 2) міжусобні конфлікти між грецькими полісами, а також 3) занепад господарства.
2. Назвіть історичні факти встановлення в Греції панування Македонії.
338 р. до н. е. під Херонеєю військо Філіпа ІІ здобуло перемогу над перемогло греками Македонія захопила Грецію.
1. З яких родів військ складалася македонська фаланга?
Македонська фаланга складалася з 16 рядів воїнів, для захисту фаланги з флангів (боків) застосовувалася кіннота і легкоозброєна піхота.
2. Поміркуйте, чому фаланга була ефективною на рівнинній місцевості. Чи могла вона мати переваги на горбистій території? Чому?
На рівнинній місцевості фаланга була ефективнішою в порівнянні з горбистою місцевістю, бо ряди воїнів краще могли тримати стрій на рівнині з великою кількістю сарисів (довгих п’ятиметрових списів), а на горбистій місцевості щільні ряди фаланги неодмінно порушувалися б та втрачалася її військова потуга.
Пізнавально й цікаво
1. Уважно прочитайте висловлювання Александра та поміркуйте, що він мав на увазі.
«Філіпу я зобов’язаний тим, що живу, а Аристотелю тим, що живу гідно» – Александр високо поцінував значення освіти в своєму житті.
«Батько не залишить мені нічого, що я міг би завоювати!» – Александр поважав військовий талант полководця свого батька, і також бачив себе майбутнім полководцем.
2. Якими рисами характеру, на вашу думку, володів Александр?
Александр був гордою, розсудливою і впевненою в собі людиною.
3. Про яке майбутнє мріяв Александр?
Александр бачив себе у майбутньому на чолі переможної армії, котра завойовує інші землі.
1. Опишіть зовнішність Александра.
Александр – молода людина з привабливими рисами обличчя.
2. Які емоції, на вашу думку, переживає Александр?
Александр незворушний і упевнений в своїх діях під час битви.
Діємо: практичні завдання
Працюючи із запропонованими джерелами інформації, укладіть історичний портрет Александра Македонського. Зробіть висновок про його життєву позицію.
Александр Македонський – цар Македонії, видатний воєначальник, полководець, визнаний управлінець та політик. Він є засновником великої імперії – держави, що включала в себе Македонію,грецькі держави, підкорену Перську імперію та Єгипет.
У тринадцятирічному віці його навчав відомий філософ Аристотель. Освіта Олександра мала природничо-гуманітарний напрям: вивчав етику, політику, філософію, літературу, медицину та поетику.
В 16 років юнак отримав перше бойове хрещення – коли батька Філіпа ІІ не було вдома, він придушив повстання фракійців.
В 336 році до н.е. і Александр стає на чолі Македонії.
Перший військовий похід Александр здійснює на Персію. 334 року до н.е. успішно підкорює Малу Азію, зарекомендувавши себе найбільшим завойовником та полководцем. Йому без без бою дісталися Фінікія, Сирія, Карія і країни Близького Сходи, а єгиптяни побачили в Александрі бога.
Другий похід на Перську державу завершився підкоренням Суз, Перспеполя та Вавилона, який Александр зробив столицею своєї велетенської імперії.
326 року до н.е. Александр Македонський направив війська на Індію, проте невдало – його воїни відмовилися рухатися вглиб її території, давалася взнаки десятилітня втома військового походу і зовсім чужий для греків індійський клімат.
Завойовник не порушував релігії та культури підкорених народів, натомість переймав їх культурні надбання. Таким чином він уникав повстань, але в той же час захоплення Александра чужими звичаями викликало незадоволення його співвітчизників.
Поміркуймо!
1. Як ви розумієте висловлювання Александра Македонського?
– Що більше ти маєш, то з більшою жадібністю прагнеш того, чого в тебе немає. Війна в тебе народжується з перемог.
Нема межі збагачення. Попереднє збагачення лише спонукає до його примноження.
– Доля царів — робити хороше, а чути погане.
Діями царів (влади) завжди невдоволені його піддані.
2. Висловте припущення щодо того, яку роль відіграв в історії Александр Македонський.
Александр Македонський завдяки завоюванням поширив грецьку культуру далеко за межі Греції. В результаті взаємовпливу культури Сходу і Греції сформувалася елліністична культура.
Поміркуймо!
1. Чому військо Александра здобувало швидкі перемоги на Сході?
Александра була краще навчена і підготовлена в порівнянні з військом перського царя Дарія ІІІ. Окрім того, підкорені персами народи не хотіли воювати на боці персів. Греки в Малій Азії відразу стали на бік Александра.
2. Що свідчить про те, що Александр мав на меті створити імперію?
Створивши найбільшу державу, Александр Македонський почав запроваджувати порядки, характерні правителям східних деспотій – оточував себе непомірними розкошами, жадав, аби його вважали богом, готувався о подальших завоювань. Про демократичний устрій грецьких полісів було забуто, натомість формувалося одноосібне (монархічне) управління, характерне імперіям – тобто агресивним державам, які захоплюють чужі землі з метою грабунку підкорених народів.
Діємо: практичні завдання
Працюємо з історичною картою:
2. Позначте на контурній карті напрямок Східного походу Александра Македонського, місця та роки переможних для Александра битв, столицю імперії Александра, місто Александрію Єгипетську.
334 р. до н.е. – Александр Македонський розбив військо персів на річці Гранік у Малій Азії
334 р. до н. е. – облога і захоплення міста Галікарнаса в Малій Азії.
333 р. до н.е. – битва при Іссі, розгромлено перське військо царя Дарія III у Малій Азії.
332 р. до н.е. – облога і захоплення неприступного фінікійського міста Тір. Перська держава втратила морський флот.
332 р. до н.е. – облога і захоплення міста Газа у Палестині. Після Гази Александр захоплює Єгипет.
331 р. до н.е. – битва при Гавгамелах, Перська імперія припинила своє існування. Дарія ІІІ вбито.
326 р. до н.е. – битва з індійським царем Пором на річці Гідасп, притокою річки Інд. Македонці вперше воювали зі слонами і зазнали великих втрат, після яких не захотіли продовжувати йти за Александром далі на схід.
3. Запишіть до зошита хронологічні межі Східного походу Александра Македонського.
Хронологічні межі Східного походу Александра Македонського:
334 р. до н.е. – 326 р. до н.е.
Діємо: практичні завдання
Висловлювання Александра Македонського:
– Якщо б я не був Александром, я хотів би бути Діогеном.
Відомо, що філософу Діогену для життя вистачало тієї бочки, в якій він мешкав. Вислів Александра означає буквально – або володіти всім світом, або ж для життя достатньо лише мудрості.
– Не можуть існувати два Сонця на небі та два владики на Землі.
Це вислів підтверджує бажання Александра заволодіти світом.
– Немає нічого більш рабського, ніж розкіш і млість, і нічого більш
царственого, ніж праця.
Повага до праці, як найважливішої необхідної складової людського буття.
– Бачу, що буде велике змагання над моєю могилою.
1.Поміркуйте, на якому етапі життя Александр міг це сказати.
Александр міг це сказати, уже будучи хворим, після успішного Східного походу, коли була уже створена велика імперія.
2. Що мав на увазі Александр, промовляючи ці слова?
Александр мав на увазі, що між його воєначальниками не буде злагоди в управлінні країною і вони почнуть ділити її між собою.
3. Які риси характеру полководця вони розкривають?
Зваженість і далекоглядність.
Діємо: практичні завдання
Працюючи з матеріалами параграфа, визначте риси античної та східної культур у пам’ятках.
Головною ознакою еллінізму було поєднання грецької та східної культури, причому панівною в еллінізмі стала грецька культура.
Взаємовплив культури проявлявся в багатьох напрямках людської діяльності: ремеслі, суднобудуванні, архітектурі, скульптурі, літературі, філософії, науці.
Поясніть, у чому полягає схожість між мистецтвом Давньої Греції та пам’ятками еллінізму.
Схожими рисами елліністичної та грецької культур у пам’ятках є наявність однакових елементів в архітектурі – колон, ордерів, портиків, фронтонів, двосхилого даху.
Поміркуймо!
Дайте оцінку діям Герострата. Як ви розумієте вислів «Геростратова слава»?
Герострат, за сучасними мірками, вважався б психічно неврівноваженою або й психічно хворою людиною. Вираз Геростратова слава означає досягнення слави шляхом вічної ганьби. Геростратом можна назвати людину, яка мріє про славу, здобуту будь-яким способом.
ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання
I. Знаю нове
1. В онлайн-вправі виникла помилка. Запропонуйте правильний варіант виконання завдання. Укажіть, скільки років потрібно додати до числа 323 чи відняти від нього, щоб установити правильні дати подій.
Битва при Гавгамелах — перемога Александра над Дарієм III
331 р. до н.е.
323 – 8 = 331 до н.е.
Завершення Східного походу у Вавилоні
326 р. до н.е.
323 – 3 = 326 р до н.е.
Початок Східного походу Александра Македонського
334 р. до н.е.
323 – 11 = 334 р. до н.е.
Смерть Александра Македонського
323 р. до н.е.
(0)
Битва під Херонеєю — перемога македонян над греками
338 р. до н. е.
323 -15 = 338 р. до н.е.
2. Назвіть країни, які Александру вдалося підкорити.
Александр Македонський підкорив Сирію, Фінікію, Єгипет, Месопотамію, Персію, Бактрію, Согдіану.
3. Назвіть сучасників (народи, держави та ін.) Александра
Македонського на українських землях.
Сучасниками Александра Македонського на українських землях були скіфи, що проживали на теренах сучасних українських земель у VII—III ст. до н.е. (за свідченнями Геродота).
4. Продовжте роботу з творчим проєктом «Ілюстрована стрічка часу історії Давньої Греції» — позначте події, вивчені на уроці.
338 р. до н.е. перемога Філіпа ІІ під Херонеєю над греками і Греція переходить під владу Македонії.
334 р. до н.е. – Александр переправився через протоку Геллеспонт і ввійшов у володіння Персії.
333 р. до н. е.початок великого Східного походу Александра Македонського.
331 р. до н.е. у битві при Гавгамелах військо Александра остаточно перемогло перського царя Дарія ІІІ.
327 р. до н.е. похід Александра на Індію.
325 р. до н.е. повернення Александра Македонського у Вавилон.
323 р. до н.е. смерть Александра Македонського.
356 р. до н.е. підпал храму Артеміди Ефеської Геростратом.
5. Виконайте завдання на лічбу часу в історії:
а) розгадайте числову хмаринку:
які події давньої історії в ній зафіксовані; а також полічіть,
скільки років минуло від кожної з них до наших днів;
333 рік до н.е. початок великого Східного походу Александра Македонського. + 2021 = 2354 р.
480 рік до н.е. – битва при Фермопілах і Саламінська морська битва греків з персами. 480 + 2021 = 2501.
513 рік до н. е. – перський цар Дарій І почав похід на причорноморські і приазовські степи проти скіфів. 513+ 2021 = 2534
594 рік до н.е. – реформи Солона в Афінах. 594+ 2021 = 2615
1792 рік до н.е – початок правління Хаммурапі у Вавилоні.
1792+ 2021 = 3813
3000 рік до н.е. – утворення Єгипетської держави зі столицею Мемфіс
3000 + 2021 = 5021
б) доберіть події з історії Стародавнього світу, які відбувалися в одному столітті з діяльністю Александра Македонського, та укладіть власну задачу на лічбу часу.
Правління скіфського царя Атея
Платон засновує Академію.
II. Обговорюємо в групі
1. Поміркуйте, чи міцною була імперія Александра. Знайдіть аргументи на користь своїх припущень.
Для того, аби попередити повстання проти своєї влади, Александр не намагався змінювати порядків підкорених місцевих народів. До того ж, підкорені народи часто бачили в Александрі визволителя від гніту персів. Ці чинники сприяли зміцненню влади Александра Македонського. Проте його імперія не була міцною, оскільки це державне утворення населяли велика кількість народів з різними заняттями і культурними традиціями і утримати їх в одній державі можливо було лише з застосуванням насилля, чого зроблено не було. Тому імперія так само швидко розпалася, як і була створена.
2. Проаналізуйте історію піднесення Македонії та імперії Александра Македонського за алгоритмом: причини піднесення головні історичні факти причини падіння.
Піднесення Македонії відбувалося на тлі занепаду грецьких полісів у результаті виснаження від Пелопонеської війни та міжусобних конфліктів між прихильниками Спарти та Афін.
Філіп ІІ вміло скористався цією ворожнечею для підкорення всієї Греції.
III. Мислю творчо
1. Створіть історичний портрет Александра Македонського. Для виконання завдання скористайтеся планом роботи та відповідями на запитання рубрики «Діємо: практичне завдання», «Пізнавально й цікаво».
Дивися вище в статті заголовок – Діємо: практичні завдання