1. Прочитайте текст параграфа й визначте, як вплинули на формування пантеону богів життя та заняття населення Давньої Греції.
Спосіб життя богів не відрізнявся в життя греків. Багато грецьких професій мали своїх богів-покровителів. Боги мали ті ж риси характеру, що й люди – як позитивні, так і негативні (боги в уявленні греків не були досконалими). Боги відрізнялися від людей безсмертям і надприродною могутністю. Греки вважали, що можуть просити в богів для себе різних благ та сперечатися з ними.
2. Що з ілюстрацій свідчить про антропоморфний (людиноподібний) характер релігійних уявлень греків?
Боги своєю зовнішністю нічим не відрізнялися від людей.
3. Якими рисами скульптори наділили божество, щоб відобразити
його характер?
Зевс – головний бог давньогрецької міфології, скульптори зображували Зевса бородатим чоловіком, адже борода в греків була символом чоловічої мужності та доблесті. Він тримає скіпетр – символ влади. Поруч Зевса орел – символ царської влади.
Гера була богинею неба і дружиною Зевса. Вона була покровителькою жінок. Тому скульптори зображували її у вигляді власної вродливої жінки.
1. Визначте, як давні греки «спілкувалися» з богами.
Греки прохали в богів прихильності до себе, приносили їм жертви. Іноді боги могли виконати бажання людей. Спілкування з богами здійснювали віщунки піфії (жриці) та Дельфійський оракул пророчив майбутнє.
2. Як греки намагалися привернути увагу богів до себе?
Спортивні змагання (Олімпійські ігри) проводилися греками на честь богів, будували храми, створювали статуї.
3. Як ви думаєте, чи збереглися до нашого часу окремі атрибути давньогрецьких релігійних практик?
До нашого часу збереглися давньогрецькі види спорту та відновлені 1896 року Олімпійські ігри. Крім того, і в сучасному світі існує практика передбачення майбутнього.
1. Визначте, які олімпійські види спорту зображено на малюнку.
На малюнках зображені олімпійські види спорту: біг, кінні заїзди на колісницях, боротьба.
2. Якими якостями володіли давньогрецькі спортсмени?
Грецькі спортсмени були сильними, спритними, витривалими та мужніми.
1. Які елементи ілюстрації свідчать про те, що Олімпійські ігри були святом?
На малюнку зображені музики, що грають на духових музичних інструментах – авлосах. Вони вітають переможців спортивних змагань.
2. Змагання з якого виду спорту зображено на малюнку?
На малюнку зображено біг.
ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання
І. Знаю нове
1. Розгадайте головоломку: визначте, які з малюнків відповідають змісту ребусів.
А 3 (Зевс – громовержець)
В 2 (Феміда)
Б 1 (Геракл)
2. Поясніть зміст понять: політеїзм, антропоморфний.
Політеїзм – вірування в багатьох богів, багатобожжя
Антропоморфний – людиноподібний.
3. Як проведення Олімпійських ігор впливало на життя народу Греції?
В Греції на честь проведення Олімпійських ігор зупинялися війни, бо найважливішою і невідкладною справою було вшанування богів.
4. Як у релігійних уявленнях греків відобразилося їхнє повсякденне життя та заняття?
В релігійних уявленнях повсякденне життя греків відображалося в існуванні богів – покровителів тих чи інших занять.
II. Обговорюємо в групі
1. Чому виникла ідея відродити Олімпійські ігри в наш час?
Ця ідея виникла тому, що спортивні ігри сприяють миру між народами і припиненню війн у світі, а також сприяють поширенню здорового способу життя.
2. Уважно розгляньте хмаринку слів та виконайте завдання:
а) побудуйте зі слів два крилаті вислови та поясніть їхні значення;
Нитка Аріадни – означає спосіб виходу зі скрутного становища.
Авгієві стайні – занедбана справа, вирішення якої потребує великого зусилля.
б) назвіть, за допомогою яких слів можна розповісти про релігію давніх греків, а також про Олімпійські ігри.
Про релігію давніх греків можна розповісти такими словами: політеїзм, антропоморфний.
Про Олімпійські ігри можна розповісти, використовуючи слова: Олімп, панкратіон, маслиновий вінок, мир, вшанування богів, свято, Олімпія, олімпійський вогонь, 4 роки, громадяни Афін.
III. Мислю творчо
Придумайте задачі на лічбу часу, використовуючи факти з історії Олімпійських ігор та історії давніх Єгипту, Межиріччя, Індії, Китаю, кочових народів у Північному Причорномор’ї.
1) Скільки часу не проводилися Олімпійські ігри?
394 р. н.е. (заборона Олімпійських ігор)
1896 р. – відновлення Олімпійських ігор громадським діячем П’єром де Кубертеном.
1896 р. – 394 р. = 1502 роки не проводилися Олімпійські ігри.
2) Піраміда Хеопса побудована на 2594 роки раніше року закриття Олімпійських ігор. В якому році було закінчено будівництво найбільшої єгипетської піраміди?
2594 – 394 = 2560 рік
3) Скільки років розділяє піраміду Хеопса і правління вавилонського царя Хаммурапі?
Піраміда Хеопса була завершена 2560 року до н.е.
Цар Хаммурапі почав правити у Вавілоні 1792 року до н.е.
2560 – 1792 = 768 років. На початок правління Хаммурапі Велика піраміда височіла вже більше семи століть.
4) 2500 років тому індійський принц Сіддхарта Гаутама
заснував релігію буддизм. В якому році до н.е. сталася ця подія?
2500 -2021 р. н.е. = 479 році до н.е.
5) В 104 році до н.е. вчені вирахували тривалість року. Скільки років тому сталася ця подія?
104 +2021 = 2125 років тому.