Родина і виховання дітей. Становище жінки на давньому Сході

На давньому Сході родина та виховання дітей відігравали важливу роль у суспільстві. Становище жінки почасти було безправним. Ставлення до цих елементів розвитку цивілізації відрізняється залежно від конкретної культури та періоду часу.

Зміст параграфа
1. Шлюб і виховання дітей у суспільствах стародавнього Сходу
2. Як навчали дітей
Діємо: практичні завдання
Мудрість віків
Поміркуймо!
І. Знаю й систематизую нову інформацію
ІІ. Обговоріть у групі
ІІІ. Мислю творчо

1. Шлюб і виховання дітей у суспільствах стародавнього Сходу

Прочитайте навчальний текст і виконайте завдання:
1) зіставте підходи до створення сім’ї в суспільствах стародавнього Сходу;

Створивши сім’ю, люди в такий спосіб забезпечували продовження свого роду через своїх дітей, належне піклування про батьків та догляд за могилами предків.
Сім’я в усіх суспільствах стародавнього Сходу була патріархальною – головою був чоловік.
В Єгипті одруження відбувалося по любові, а в Китаї кохання вважалося непристойним почуттям і дітей батьки одружували без їх згоди. Одруження були дуже ранніми. А Єгипті та Межиріччі укладали шлюбний договір.
2) порівняйте становище жінки в сім’ї в різних країнах;

Єгиптянки мали найбільше прав серед жінок Стародавнього Сходу. Вони могли володіти приватною власністю, мати спадщину, мали право на розлучення. Чоловіки мали шанобливо ставитися до них.
У Китаї та Індії становище жінок було дуже обмеженим в порівнянні з Єгиптом. В Індії жінки, хоч і мали майнові права, але постійно перебували під опікою, контролем старших чоловіків родини. У Китаї жінки повинні були слухатися батьків, чоловіків і старших братів. Також китаянки не мали права на спадщину після смерті чоловіка.
3) визначте, на кого покладалася головна відповідальність за виховання дітей;

Виховання дітей покладалося на чоловіка.
4) визначте виховні ідеали стародавніх суспільств

Наслідування прикладу старших людей в сім’ї, мудрих людей.
Навчання батьковій професії.
В Китаї виховували на численних заборонах, вважалося, що за добросовісною поведінкою, вихованістю і працею членів родини неухильно слідкує домовий дух.
В Індії виховували в дітей такі якості, які дозволяли б їм неухильно дотримуватися життєвих правил своєї варни. У брахманів (жерців) головною була праведність, у кшатріїв (воїнів) – мужність і сміливість, у вайшіїв (селян) – працелюбність, у шудрів (слуг) – покірність.

2. Як навчали дітей

Дізнайтеся за навчальним текстом і визначте:
1) чим була викликана поява шкіл у стародавніх суспільствах;

Для управління державою потрібно було багато чиновників, будівельників, лікарів та інших груп освічених людей.
2) що впливало на вибір предметів для вивчення в школах.

Майбутня професія.

Діємо: практичні завдання

1. Опрацюйте в групах документи і дайте відповіді на запитання до них.
2. Висловте думку, які правила давніх шкіл є слушними й нині, а які – неприйнятними.

Слушні (Єгипет):
Вправляйся в цій справі і зрозумієш її користь в старості.
Будь наполегливий у роботі щодня, і ти опануєш свою справу. Не проводь жодного дня в неробстві.
Будь наполегливий в одержанні порад! Не лінуйся! Пиши! Не піддавайся пересиченню письмом, віддай ти серце і слухай слова! Знайдеш ти їх корисними!
Неприйнятні (Єгипет):
Набридло мені повторювати тобі наставляння. Завдам я тобі ста ударів…»
Вуха юнака на спині його, і він почує, коли б’ють його.
Неприйнятні (Шумер):
За порядком і дисципліною стежив наглядач – «той, що має різку».
У школі навчалися тільки хлопчики
За навчання дітей батькам потрібно було багато платити
.
Група 1
1. Як ви зрозуміли вислів: «Вуха юнака на його спині»?
За неуважність, непослух і погане навчання учнів били.
2. Які можливості відкривало оволодіння грамотністю в Давньому Єгипті?

Стати писарем
3. Які поради давньоєгипетським учням ви вважаєте слушними й нині?

Будь наполегливий у роботі щодня, і ти опануєш свою справу. Не проводь жодного дня в неробстві… радься з тими, хто знає більше, ніж ти.
Група 2
1. У який спосіб у шумерських школах домагалися дисциплінованості учнів?
За порядком і дисципліною стежив наглядач – «той, що має різку».
2. Чи всі діти, судячи з тексту, мали змогу навчатися? Чому?
За навчання дітей батькам потрібно було багато платити. Отже, навчання було доступним лише заможним сім’ям.
3. Які можливості, на вашу думку, відкривало навчання в школі в шумерському суспільстві?

Навчання грамоти давало можливість стати державним службовцем і виконувати управлінську роботу.

Мудрість віків

Ознайомтеся з повчальними висловлюваннями, що дійшли до нас зі стародавнього Сходу. Як ви розумієте їхній зміст? Чи можуть вони бути корисними для сучасних дітей? Свою думку обґрунтуйте.
Наслідуй батьків своїх, предків своїх – застосовуй накопичений досвід минулих поколінь.
Краще сподіватися на любов людей, ніж на золото в скрині – багатство може бути скороминучим і ненадійним, краще мати друзів.
Слухняність – це найкраща якість людини – юним поколінням варто прислухатися до порад старших.
Люби письмо і зневажай гульбища. Цілий день пиши і читай вночі – дуже важливо бути освіченою людиною.
Краще їсти сухий хліб і радіти душею, ніж бути багатим й пізнати печаль – краще бути бідним і щасливим, ніж багатим і нещасним.
Вчитися не думаючи – даремно втрачати час – отримані знання стануть в нагоді в майбутньому.

Поміркуймо!

Чим пояснюється наявність інформації у відкритих джерелах лише про незначну кількість відомих жінок стародавнього Сходу?
Освіта була недоступною для жінок.

Запитання і завдання

І. Знаю й систематизую нову інформацію

Якими були відносини між членами сім’ї в суспільствах стародавнього Сходу?
Старшим у сім’ї був чоловік. Жінки зазнавали приниження гідності у родинах та були позбавлені багатьох прав в порівнянні з чоловіками.
Яким було становище жінки в суспільствах стародавнього Сходу?

Найкраще становище жінок було в Єгипті: майнові права, право на спадщину, могла розривати шлюб, чоловік мав шанобливо ставитися до жінки. В Індії та Китаї жінка була суттєво обмежена в правах в порівнянні з чоловіком – не мала права на майно, на спадок, перебувала під опікою чоловічої частини сім’ї. Вона повинна була слухатися батьків, чоловіків і старших братів. Освіта для дівчаток була рідкістю.
Чого навчали дітей в давніх школах?
Найбільше значення надавали навчанню майбутній професії. У школах для майбутніх чиновників навчали найперше граматиці та математиці. Майбутні жерці (священнослужителі) пізнавали, окрім грамоти, астрономію, священні тексти, медицину. У військових школах були заняття з військової справи. У всіх школах учнів навчали пристойній поведінці, гарним манерам, гімнастичним вправам, могли давати уроки поезії та музики.
Яким був виховний ідеал у суспільствах стародавнього Сходу?
У всіх цивілізаціях давнього Сходу дітей прагнули виховати слухняними. Від учнів вимагали строго наслідувати зразки і запам’ятовувати навчальний матеріал.

ІІ. Обговоріть у групі

Розгляньте малюнок-реконструкцію «Школа в давньому Єгипті» та визначте, що спільного в організації навчання в школах у давніх народів і тепер.
На малюнку зображено вчителя і учні. Вчитель пояснює дітям урок, в руці тримає указку, показуючи на дошку з писемними знаками. Учні старанно записують сказане вчителем.

ІІІ. Мислю творчо

Розгадайте ребус та пригадайте, що вам відомо про закодоване у ньому явище.
Язичництво – вірування в багатьох богів, багатобожжя, політеїзм.

Всі завдання