Загальні узагальнення з розділу “Життя людей у первісні часи” включають суспільну організацію, розвиток господарства, культурний розвиток первісних громад у давні часи.
Зміст параграфа
Тематичні хмаринки
Хронологічна послідовність
Гостини у Квінтиліана
Творча майстерня
1. ТЕМАТИЧНІ ХМАРИНКИ
Перевірте, як ви розумієтеся на ключових поняттях історії первісної доби. Виконайте завдання до тематичних хмаринок слів.
1. Про яку сторінку історії первісної доби «розповідає» кожна з хмаринок? Дайте їм відповідні назви.
Справа наліво:
первісні релігії, форми співжиття первісної громади, історичні періоди.
2. Визначте у кожній хмаринці зайве слово та обґрунтуйте свій вибір.
первісні релігії – землеробство (це вид господарства, не релігії)
форми співжиття первісної громади – стоянка (місце тимчасового перебування первісної громади, а не форма співжиття)
історичні періоди – тотем (предмет або істота, що вважався засновником роду, не належить до назв історичних періодів).
3. Складіть два-три речення зі словами хмаринок, що розповідатимуть історії первісної доби.
Первісні люди не могли зрозуміти природних явищ, пояснюючи їх надприродними силами – тому виникли різновиди релігій – анімізм, тотемізм, фетишизм і магія.
В первісному суспільстві переважав матріархат, матері поклонялися, як продовжувачці людського роду.
Палеоліт – найтриваліший період в історії людства. В часи неоліту відбувся перехід первісної громади від привласнювального до відтворювального господарства. В часи неоліту головним виробником продуктів харчування став чоловік, оскільки міг упоратися з тягловими тваринами під час землеробських робіт, і матріархат змінився патріархатом.
2. ХРОНОЛОГІЧНА ПОСЛІДОВНІСТЬ
Назвіть знаряддя первісної доби та розташуйте їх у хронологічній послідовності винайдення. Назвіть археологічні періоди, підчас яких вони увійшли у вжиток людини. Поясніть значення кожного зі знарядь у житті первісної людини.
2. Рубило – палеоліт. За допомогою рубила людина могла відділяти м’ясо тварин від кістки, зрубувати стебла рослин, добувати їстівні плоди з твердої шкаралупи (наприклад, горіхи)
5. Кам’яний наконечник списа – палеоліт. Кам’яний наконечник списа вражав здобич краще, ніж загострене древко. Окрім того, спис міг краще летіти в повітрі, маючи наконечник.
4. Лук і стріли – палеоліт. Лук і стріли замінили колективне полювання на одноосібне.
3. Кістяний серп з кам’яними зубцями – неоліт. За допомогою серпа жали злакові рослини.
1. Ткацький верстат – неоліт. Ткацький верстат слугував для виробництва тканин з рослинного волокна.
З. ГОСТИНИ У КВІНТИЛІАНА
Античний вчений Марк Фабій Квінтиліан радив своїм учням для кращого розуміння намагатися відповідати на запитання: Хто? Що? Де? Коли? Чим? Як? Чому?
Продумайте запитання відповідного змісту до таких тем:
а) заняття первісних людей;
Хто був мисливцем у первісній громаді?
Що свідчить про виготовлення знарядь праці первісними людьми?
Де вперше виникло землеробство?
Чим займалися люди в часи неоліту?
Як первісні люди пристосувалися до нових природних умов понад 10 тисяч років тому?
Чому людина змогла стати виробником їжі, а не залишилася добувачем?
б) розвиток форм організації первісного суспільства;
Хто очолював родову громаду?
Що називають матріархатом?
Де збиралися разом первісні громади?
Коли виникла сусідська громада?
Чим сусідська громада відрізняється від родової громади?
Як матріархат змінився патріархатом?
Чому в родовій громаді, на відміну від сусідської, не було майнової нерівності?
в) культура первісних людей;
Хто відкрив світу малюнки печери Альтаміри?
Що називають політеїзмом?
Де відправляли релігійні обряди первісні люди?
Коли люди потребували релігійних обрядів?
Чим ви поясните зображення тварин первісними художниками?
Як називають види релігії, пов’язану з вірою в існування душі?
Чому людині властиво вірити в Бога?
г) трипільська археологічна культура.
Хто відкрив світу трипільську археологічну культуру?
Що було основним заняттям трипільців?
Де розташовувалися поселення трипільців?
Коли існувала трипільська цивілізація?
Чим відомі стоянки трипільців Майданецьке й Тальянки?
Як трипільці використовували глину?
Чому трипільцям доводилося дбати про захист своїх поселень?
4. ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ
Уважно розгляньте, чим зайняті зображені на малюнку люди. Уявіть, що ви створюєте книжку коміксів про життя первісних спільнот. Дайте назву зображеному на ілюстрації епізоду. Для кожного з позначених персонажів придумайте репліки, якими вони розповідатимуть про заняття мешканців/мешканок первісного поселення.
– Чудове полювання! Тепер вистачить їжі всім!..
– Моя стріла швидше за оленя!
– Треба підтримувати багаття. Без вогню всі загинемо…
– Для вдалого полювання потрібні гострі вістря списів.
– Зачекай, я виготовлю кам’яне скребло…
– Вичинка шкіри вартує важкої праці, аби пошитий одяг був зручним.