Історична періодизація світу і України може бути досить складною через велику кількість подій, процесів та різних підходів до класифікації. Однак, для узагальнення можна виділити деякі основні етапи в історії як світу в цілому, так і окремої країни, такої як Україна.
Зміст параграфа
3. Як упорядковують історію за допомогою періодизації
Читаємо й розуміємо
Діємо: практичні завдання
Група 1
2 група
3 група
Запитання і завдання
І. Знаю й систематизую нову інформацію
ІІ. Обговоріть у групі
ІІІ. Мислю творчо
3. Як упорядковують історію за допомогою періодизації. Читаємо й розуміємо
Прочитайте навчальний текст і обговоріть у класі питання:
а) чому вчені розробили періодизацію історії?
Для великих хронологічних проміжків історії характерні подібні особливості розвитку людини, так і людської спільноти, їхнього життя. Тому вчені-історики здійснили умовний поділ історії на окремі великі частини – періоди.
б) які є види періодизації історії та які особливості розвитку людства покладено в основу кожного з них?
Антропологічна періодизація – в її основі лежать дані науки антропології про еволюційний розвиток людини від найдавніших людиноподібних предків до людини сучасного виду – людини розумної.
Археологічна періодизація – в її основі лежать зміни у матеріалах і технологіях виготовлення знарядь праці.
Історична періодизація – в її основі лежить виявлення подібних рис, явищ, процесів у політичному, господарському і культурному розвитку людського суспільства.
Діємо: практичні завдання
Об’єднайтеся в групи. На основі знань про види періодизації історії людства, поданих хронологічних даних і з допомогою вчителя/вчительки доповніть інфографіки (працюйте усно):
а) укажіть назви періодизацій історії;
Антропологічна, археологічна, історична періодизації
б) упорядкуйте хронологічну послідовність кожного періоду (скористайтеся набором історичних дат);
в) висловіть припущення, які види історичних джерел (речові, писемні, етнографічні та ін.) потрібно було досліджувати вченим, щоб створити запропонований вашій групі вид періодизації історії.
Група 1
Набір історичних дат: 2,5 млн років тому, 40-30 тис. років тому, 1,5 млн років тому, 150-100 тис. років тому.
Людина:
– уміла (Homo habilis) – 2,5 млн років тому
– прямоходяча (Homo erectus) – 1,5 млн років тому
– неандертальська (Homo neanderthalensis) – 150-100 тис. років тому
– розумна (Ното sаріеns) – 40-30 тис. років тому
Група 2
Набір історичних дат: ІІІ-ІІ тис. до н. е., VІІІ – VІІ тис. до н.е., 2,5 млн – 10 тис. років тому, VІ – ІV тис. до н.е. тис. до н.е., VІІ тис. до н.е. – 2-га пол. V тис. до н.е.
2,5 млн – 10 тис. років тому – палеоліт
VІІІ – VІІ тис. до н.е. – мезоліт
VІІ тис. до н.е. – 2-га пол. V тис. до н.е. – неоліт
VІ – ІV тис. до н.е. тис. до н.е. – енеоліт
ІІІ – ІІ тис. до н. е. – бронзовий вік
Група З
Набір історичних дат:
З000 р. до н.е. – 476 р. н.е. – поява писемності – падіння Західної Римської імперії (Стародавній світ)
476-1492 рр. – падіння Західної Римської імперії – відкриття Нового світу (Америки) мореплавцем Колумбом (Середньовіччя).
1492-1789 рр. – відкриття Нового світу (Америки) мореплавцем Колумбом – Французька буржуазна революція (Ранній Новий час).
1789-1914 рр. – Французька буржуазна революція – Початок Першої світової війни (Новий час) .
1914 р. – сьогодення – Початок Першої світової війни (Новітній час)
Виконайте в зошитах завдання «історія на лінії часу»:
а) накресліть лінію часу й позначте на ній історичні періоди, які ми будемо вивчати в курсі історії 6 класу;
Первісне суспільство, Стародавній світ
б) визначте, які із запропонованих ілюстрацій належать до цих періодів історії (вкажіть їх цифрами від 1 до б);
2, 3
в) укажіть, яка з ілюстрацій не є історичним джерелом. Свою думку обґрунтуйте.
2. То є уявою художника.
Запитання і завдання
І. Знаю й систематизую нову інформацію
Які одиниці використовують для вимірювання часу?
Секунди, хвилини, години, доби, тижні, місяці, роки, століття, тисячоліття, періоди, ери.
Які існують способи упорядкування історичного часу?
Хронологічний спосіб
Поділ на історичні періоди
Які історичні періоди виділяють в історії людства?
Первісне суспільство, Стародавній світ, Середні віки, Ранній Новий час, Новий час, Новітній час,
Що вивчає курс «історія стародавнього світу»?
ІІ. Обговоріть у групі
Хронологічні перетворення
Укладіть хронологічну таблицю:
1: на основі антропологічної періодизації – хронологічну таблицю еволюції людини;
2: на основі археологічної періодизації – хронологічну таблицю археологічних епох;
З: на основі загальноісторичної періодизації – хронологічну таблицю історичних епох.
Хронологічні межі | Етап еволюції |
2,5 млн років тому | Людина уміла (Homo habilis) |
1,5 млн років тому | Людина прямоходяча (Homo erectus) |
150 -100 тис. років тому | Людина неандертальська (Homo neanderthalensis) |
40-30 тис. років тому | Людина розумна (Ното sаріеns) |
Хронологічні межі | Археологічна епоха |
2,5 млн – 10 тис. років тому | палеоліт |
VІІІ – VІІ тис. до н.е. | мезоліт |
VІІ тис. до н.е. – 2-га пол. V тис. до н.е. | неоліт |
VІ – ІV тис. до н.е. тис. до н.е. | енеоліт |
ІІІ – ІІ тис. до н. е. | бронзовий вік |
І тис. до н. е. | залізний вік |
Хронологічні межі | Історична епоха |
2 млн. років тому – 10 тис. років тому | Первісне суспільство |
776 року до н. е. – 476 р. н. е. | Стародавній світ |
476-1492 рр. | Середні віки |
1492-1789 рр. | Ранній Новий час |
1789-1914 рр. | Новий час |
1914 р. – сьогодення | Новітній час |
ІІІ. Мислю творчо
Пригадайте/дізнайтеся значення понять зі словникової хмаринки. Використовуючи ці поняття, складіть розповідь-фантазію «Життя людей без часу». У розповіді обґрунтуйте значення часу в житті людини.
Дата, час, століття, ера, рік, календар, тисячоліття.
Світ без часу не мав би минулого і майбутнього. Люди жили б постійно у якійсь одній миті. не існувало б дати, не було б років, століть, тисячоліть, люди б не винаходили календарів, адже вони були б не потрібними.
В нас би не закінчився урок, але він би й не почався. Ми б не знали, скільки нам років, але й років би не існувало. Не існувало б нічого, що має початок і кінець. Не існувало б нічого в часі. Тому світ без часу неможливий.