Історію умовно поділяють на великі проміжки часу, як спосіб хронологічно впорядкувати історичну інформацію. Кожний період має властиві йому ознаки. Історики виділяють археологічну, антропологічну періодизації.
Зміст параграфу
10.1. Історія України – частина світової історії
10.2. Україна в доісторичний період і часи Стародавнього світу
1. Вправа «Маркування»
Перевірте себе
3. Складіть історичну задачу
5. Вправа “Власна думка”
6. Вправа «Колаж»
— що таке періоди історії
це поділ історії людства на великі відрізки часу. Кожний історичний період має свої особливості розвитку людського суспільства.
— на які періоди поділяють світову історію.
Доісторичність: поява людини – 3000 р. до н. е. (поява писемності);
Античність: 800 р. до н. е. – 476 р. н. е. (падіння Риму);
Середньовіччя: 476 – 1492 рр. (відкриття Нового світу);
Ранній новий час: 1492 – 1789 рр. (Французька буржуазна революція);
Новий час: 1789 – 1914 рр. (Перша світова війна);
Новітній час: 1914 р. – сьогодення.
Як ви розумієте…
— значення поняття «світова історія»?
Розділ науки, який займається вивченням історії людського світу.
10.1. Історія України – частина світової історії
1. Назвіть події з історії України, які, на вашу думку, є найголовнішими.
2. Чому історію України розглядають як частину світової історії?
Україна є невід’ємною частиною Європейського континенту, історичні процеси, які відбувалися в Європі, знаходили своє відлуння на українських землях, і навпаки – події в Україні обов’язково мали вплив на перебіг історичних процесів в Україні.
3. Чи можна вважати Україну «щитом Європи»? Поясніть свої міркування.
Так, Україна на межі Європи, на місці зустрічі землеробської та скотарської цивілізацій, тому в давнину українські землі першими приймали на себе напади кочових орд. Саме Русь-Україна прийняла на себе на себе і зупинила 800 років тому навалу монголо-татар. І сьогодні Україна, захищаючи себе незборимою силою своїх мужніх синів – воїнів ЗСУ, стоїть на сторожі європейської безпеки, не даючи змоги російським військам наблизитися до європейських країн.
Україна – щит Європи. Без України Європа не зможе відчувати себе d безпеці.
10.2. Україна в доісторичний період і часи Стародавнього світу (оглядово)
1. Яка інформація про доісторичний період та часи Стародавнього світу на території України вам була відома, а яка нова?
Нам почасти було відомо про трипільську цивілізацію. Ми дізналися про описи кочових кіммерійців давньогрецьким поетом Гомером, про войовничих скіфів на чолі з царем Атеєм, а також про епоху Великого переселення народів.
1. Вправа «Маркування».
Віднайдіть у тексті параграфа ключові історичні події та діячів історії України.
1 млн. років тому – первісні люди оселилися на теренах України (с. Королеве на Закарпатті).
5500-2700 рр. до н. е. проживання на значній території України трипільців-землеробів.
IX-VIII ст. до н. е. племена кочівників-кіммерійців Північного Причорномор’я.
VII-III ст. до н. е. кочівники-скіфи, які витіснили кіммерійців.
III ст. до н. е. – III ст. н. е. – кочівники-сармати, які змінили в українських степах скіфів.
ІV – VІІ ст. н.е. – епоха Великого переселення народів, розселення місцевих землеробських слов’янських племен.
Перевірте себе
1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами:
Коли найдавніші люди почали оселятися на території України?
Що запровадив у своїй державі князь Володимир Великий 988 року?
Хто з князів отримав королівський титул?
Де продовжувалася Українська державність після зруйнування Русі-України татарами?
Звідки ми можемо дізнатися про умови життя найдавніших людей?
Чому добування вогню стало дуже важливим винаходом людства?
Як називав Гомер кіммерійців?
Який результат перебування України в складі російської імперії?
2. Доберіть інформацію для історичного повідомлення про одну з подій з історії України.
Заснування Запорізької Січі.
Засновник Січі волинський князь Дмитро Вишневецький (1516-1563 рр.).
Він 1554 р. збудував за порогами Дніпра на острові Мала Хортиця фортецю для захисту від набігів татар.
Оборона від татар стала обов’язком князя Вишневецького.
Будівництво Січі на Малій Хортиці велося за особисті кошти князя.
Козацтво ставало грізною військовою силою.
1557 р. Девлет-Гірей великими силами взяв у облогу Січ, козаки відступили по Дніпру до Черкас.
Татари зруйнували фортецю.
3. Складіть історичну задачу, використовуючи матеріал параграфа. Запропонуйте однокласникам розв’язати її.
Загадка про Херсонес Таврійський
У стародавні часи, на березі Чорного моря, існувало місто-держава, грецька колонія. Це був важливий торговельний та культурний центр Північного Причорномор’я. У ньому похрестився київський князь Володимир Святославович.
Загадка: “Яке місто на березі Чорного моря заснували греки багато років тому? Воно було відоме своєю красою, торгівлею та культурними обмінами. Назви його розгадка.”
Відповідь: “Херсонес Таврійський!”
Це місто виникло близько 2500 років тому, і його історія пов’язана з грецькою колонізацією Північного Причорномор’я. Воно стало центром обміну культурою, торгівлі та знаннями між різними народами, що населяли цей регіон.
4. Розкажіть про свої міркування щодо історичного розвитку України.
Історичний розвиток України – це захоплива подорож у минуле, яка відображає важливі етапи та події в житті нашої країни. Цей розвиток відбувався протягом тисячоліть і відзначався важливими змінами, впливом різних культур, політичних змін та великою кількістю великих історичних постатей.
Від античних часів історія України багата подіями, які вплинули на її сучасний стан.
Сучасна Україна стикається з великими викликами та можливостями. Це країна з багатим культурним спадком, мовним розмаїттям та глибокою історією боротьби за свою ідентичність та незалежність. Розуміння історії допомагає народу України знаходити своє місце у сучасному світі та планувати майбутнє.
5. Вправа «Власна думка».
Висловте своє трактування латинського прислів’я «per aspera ad astra» — через терни до зірок — у контексті української історії.
Латинське прислів’я “per aspera ad astra” (через терни до зірок) чудово відображає багатогранний історичний шлях України. Українська історія була важкою та складною, але водночас сповненою витримки, волі та прагнення до кращого майбутнього.
З одного боку, український народ пройшов через багато випробувань та тернистих шляхів: війни, окупації, національні репресії та не зважаючи на це, він завжди прагнув до свободи та незалежності. В цьому контексті “через терни” можна розглядати перешкоди, які народ мусив подолати, борючись за свої права та ідентичність. Боротьба триває і сьогодні.
З іншого боку, “до зірок” може вказувати на бажання та мрії народу. Попри всі труднощі, Україна зуміла досягти визволення від гніту імперій, вийшла з-під влади Радянського Союзу, оголосила незалежність та прагне розвивати себе як суверенна та сучасна країна, відстоюючи свою незалежність сьогодні.
Отже, “per aspera ad astra” символізує наполегливість українців у подоланні труднощів та вдосконаленні себе, відзначаючи велич і потенціал, які вони завжди мали та мають, наперекір всім тернам на шляху.
6. Вправа «Колаж». Створіть колаж основних подій з історії України.
1 млн. років тому | Поява найдавніших людей на території сучасної України. |
VIII-IV ст. до н.е. | Початок залізного віку. |
IX-VII ст. до н.е. | Панування в північних степах України кімерійців. |
VII-III ст. до н.е. | Перебування на українських землях “скіфів” |
III ст. до н.е. – III ст. н.е. | Проживання на півдні України сарматів. |
І-ІІ ст. | Перші згадки про слов’ян-венедів у писемних джерелах. |
V-VII ст. | Велике слов’янське розселення. |
882 р. | Убивство князя Аскольда та захоплення князівської влади в Києві Олегом. Виникнення Київської держави (Русі) |
988 р. | Запровадження князем Володимиром християнства як державної релігії Русі |
1036 р. | Розгром князем Ярославом Мудрим печенігів під Києвом |
1037 р. | Спорудження Софійського собору в Києві |
Кінець листопада – поч. грудня 1240 р. | Облога й захоплення Києва військами монгольського хана Батия |
1253 р. | Коронування Данила Галицького послами Папи Римського Інокентія IV |
1113 р. | Завершення ченцем Києво-Печерської лаври Нестором написання літопису “Повість минулих літ” |
1569 р. | Укладення Люблінської унії. |
1556 р. | Спорудження Дмитром Вишневеньким оборонного замку на острові Мала Хортиця |
1556–1561 pp. | Створення Пересопницького Євангелія. |
1574 р. | Видання І. Федоровим у Львові “Апостола” – першої друкованої книги та “Букваря” – першого друкованого шкільного підручника на українських землях. |
1596 р. | Берестейська церковна унія. |
1694 р. | Києво-Могилянська колегія отримує статус вищого навчального закладу – академії. |
1632 р. | Початок діяльності Києво-Могилянського колегіуму, утвореного внаслідок об’єднання Братської й Лаврської шкіл. |
25 січня 1648 р. | Початок Національно-визвольної війни. Повстання козаків на Запорозькій Січі й обрання гетьманом Богдана Хмельницького |
25 липня 1687 р. | Обрання гетьманом І. Мазепи. |
5 квітня 1710 р. | Прийняття Конституції П. Орлика – “Пактів і Конституцій прав і свобод Війська Запорозького”. |
4 червня 1775 р. | Зруйнування російськими військами Нової (Підпільненської) Січі. |
1798 р. | Видання в Петербурзі перших трьох частин “Енеїди” І. Котляревського. |
1840 р. | Перше видання “Кобзаря” Т. Шевченка в Петербурзі. |
1914–1918 рр. | Перша світова війна. |
22 січня 1918 р. | прийняття IV універсалу УЦР, який проголошував Українську Народну Республіку самостійною, незалежною, вільною, суверенною державою українського народу. |
22 січня 1919 р. | Акт злуки УНР і ЗУНР |
1932–1933 рр. | Голодомор. |
1 вересня 1939 – 2 вересня 1945 рр. | Друга світова війна. |
14 жовтня 1942 р. | Створення УПА. |
26 квітня 1986 р. | Аварія на Чорнобильської АЕС. |
24 серпня 1991 р. | Прийняття Верховною Радою УРСР Акта проголошення незалежності України. |
1 грудня 1991 р. | Референдум та вибори Президента України. |
28червня 1996 р. | Прийняття Конституції України. |
Листопад-грудень 2004 р. | “Помаранчева революція”. |
Листопад 2013 – лютий 2014 рр. | «Революція гідності»; повалення режиму В. Януковича |
23 лютого 2014 р. | Початок відкритої фази російської агресії проти України. |