Перевірка знань. Месопотамія. 6 клас

1. Чому Месопотамію також називали Дворіччям? Які дві річки там протікають?
Месопотамію називають Дворіччям або Межиріччям, бо вона знаходиться в долині між двома ріками – Тігром та Єфратом.
2. Що таке іригація? Яке значення вона мала в Давній Месопотамії?
Іригацією називають роботи, пов’язані з регулюванням рівня води в річковій долині. Це копання каналів, спорудження дамб з метою відведення води під час чи після повені чи підведення річкової води для поливу. Іригація в Месопотамії давала можливість займатися землеробством.

3. Які імперії існували в Месопотамії? Перелічіть їх у хронологічному порядку.
В Межиріччі існували такі царства: Шумер (ІV — ІІ тис. до н.е.), Аккад (XXIV–XXII ст. до н. е.), Ассірія (ІІ — І тис. до н.е.) Вавілон (ХІХ ст. до н.е. – VI століття до н. е.). Імперіями були всі, крім Шумеру.
4. Назвіть головні наукові та технічні винаходи, зроблені в Месопотамії.
В Месопотамії був винайдений місячний і сонячний календар, визначено тривалість години, хвилини. Створили карту зоряного неба, поділили коло на 360 градусів, квадратний корінь, степінь числа.
5. Пригадайте, як називається найвидатніший літературний твір Месопотамії. Назвіть його головних героїв та основні події.

Найвідоміший клинописний літературний твір Месопотамії – “Легенда про Гільгамеша”, в ньому розповідається про шумерського царя міста Урука на ім’я Гільгамеш, який прославив себе різними справами, які славить народний епос – похід за кедром, який використовували в будівництві та будова мурів міста Урука. Гільгамеш шукає безсмертя і не знаходить його.
6. Установіть послідовність виникнення держав.
Аккадське царство
2
Шумер
1
Ассирія
4
Вавилонське царство
3
Халдейське царство
5
Перська імперія
6
7. Заповніть таблицю за зразком.

Соціальна групаХарактеристика
Селяни та ремісникиБули головними виробниками і платниками податків
ЧиновникиНаглядали за виконанням сільськогосподарських
робіт, збирали податки
ЖерціВиконували релігійні обряди, зберігали зерно в храмах
ЦаріОчолювали державу
РабиБули повністю безправними, прирівнювалися до знарядь праці.
Соціальні групи в Межиріччі

8. Робота з ілюстраціями.
1) Розгляньте зображення споруди (мал. 1) і дайте відповіді
на запитання.
а) Яку споруду зображено?

На малюнку зображено зикурат

б) Назвіть основні частини цієї споруди.
Основними частинами зикурату є східчасті тераси та верхівка – святилище, житло бога.
в) Укажіть функції (призначення) споруди.
Зикурат призначався для проведення релігійних обрядів, служив науковою обсерваторією, коморою для зерна.
2) Розгляньте зображення сучасної Месопотамії (мал. 2).
Порівняйте його з описом та зображенням давнього господарства Месопотамії в § 10, с. 36. Що спільного можна помітити?

Спільним в обох малюнках є землеробство та іригація.
а) Що позначено цифрами?
1 – річка, 2 – поле, 3 – фінікові пальми
б) Чи змінилися принципи ведення господарства
з давніх часів? Поясніть свою думку.

Ні, з часів давніх шумерів принципи ведення господарства не змінилися, бо не змінилися природні умови.


Всі завдання