33. Науково-технічна революція зламу ХІХ–ХХ ст. та її вплив на людину й суспільство

Розгляньте фотографії та визначте основні відмінності в одязі мешканців міст і сіл
Аскетичний одяг сільської людини відповідає практичним вимогам її заняття – сільськогосподарських робіт, тоді як одяг міського мешканця включає в себе елементи моди з метою демонстрації її його власником.

Поясніть, що зображено на малюнку. У якій країні це відбувається? Що може свідчити про перебування людей у державній установі?
Країна США. Люди знаходяться на виборчій дільниці, хтось з присутніх в установі перекинув урну для голосування. Жінки-суфражистки намагаються перешкодити виборчому процесу, на якому не права голосу жінки.

Запитання та завдання

I. Знаю й систематизую нову інформацію.
1. Якими явищами в економіці супроводжувалася науково-технічна революція?

– Змінами в енергетичній базі, відбувся перехід на рідке паливо та електрику.
– Застосуванням у сільському господарстві мінеральні добрив, нових аграрних технологій, використання сільськогосподарських машин.
– Революційними змінами у військово-стратегічній сфері: новими видами стрілецького озброєння та артилерії; появою військової авіації та танків; створенням потужних військово-морських флотів, вибухових речовин та отруйних газів; використанням у військових цілях засобів радіозв’язку.
2. Як науково-технічна революція вплинула на соціальну структуру країн Європи та Північної Америки?

– Зростання кількості найманих робітників як у селі, так і в місті;
– зростання кількості міських жителів;
– відтік сільських жителів до міст;
– різний рівень соціального захисту робітників залежно від економічного розвитку країни і вартості робочої сили;
– формування “середнього класу” і скорочення спадкової аристократії.
3. Опишіть наслідки процесу урбанізації в XIX ст.

В містах почали будувати багатоповерхівки, збільшувалася ширина вулиць. Відчувалася суттєва різниця між центром міста з великими просторими багатокімнатними будинками багатіїв і віддаленими міськими районами з відсутністю міської інфраструктури (каналізації, водогону), де проживали бідняки.
4. Чим були зумовлені зміни в одязі людей на початку ХХ ст.?

Одяг поділявся на робочий та парадний. Також по одягу можна було судити про соціальне положення його власника чи власниці. поступово зменшувалася кількість прикрас. З появою міського транспорту жіночий одяг ставав більш практичним. До появи ділового стилю в жіночому одязі привела емансипація та суфражизм.
5. Схарактеризуйте рух жінок за емансипацію в другій половині XIX ст.

Франція: рух жінок за емансипацію має витоки з Французької буржуазної революції, далі – в часи Липневої революції (саме тоді виникає слово “емансипація”).
Німеччина: вперше про надання жінкам прав, рівних чоловічим, було написано 1792 року в книзі фон Гіппеля. Проте жіночі товариства і спілки, освітні заклади виникають в Німеччині лише в 1860-х роках. Їх створювали, як правило, самі жінки.
Велика Британія: заміжні жінки здобули в 1882 р. право розпорядження своїм майном (власністю), а в 1886 р. добилися права залишати при собі дітей у випадку розлучення.
6. Назвіть сучасні країни, де главою держави чи уряду є жінка.

Молдова – Майя Санду, Ісландія – Катрін Якобсдоуттір, Непал – Деві Бхандарі, Намібія – Саара Куугонгельва, Норвегія – Ерна Сульберг.
7. Поясніть значення основних понять параграфа підручника:
науково-технічна революція –
процес якісних змін у техніці й технології виробництва, в організації праці та управлінні господарством, у самій трудовій діяльності людини, що відбувається на засадах використання здобутків науки в процесі виробництва;
емансипація –
звільнення від якої-небудь залежності, скасування якихось обмежень, зрівняння у правах;
суфражизм –
правозахисний рух за надання жінкам виборчого права, а також проти дискримінації жінок у правовому полі, політичному та економічному житті;
фемінізм –
політичні, суспільні рухи, ідеології, спрямовані на досягнення політичної, економічної, культурної та соціальної рівності жінок і чоловіків.

II. Обговоріть у групі
1. Зазначте основні напрями впливу НТР на людське суспільство та повсякденне життя.
Завдяки науково-технічній революції почалося швидке перетворення життя людського суспільства: як поступове покращення рівня життя населення в економічно розвинених країнах, так і поява екологічних та інших глобальних проблем людства.
2. Знайдіть у мережі Інтернет фото міст Європи та Північної Америки зламу ХІХ — ХХ ст. та визначте їхні спільні та відмінні риси.

В європейських містах залишалася забудова минулих епох (королівські палаци, резиденції, собори, ратуші, ринкові площі, тісні вулички, одно- і двоповерхові будинки). В той же час європейські міста обростали новими районами з широкими вулицями, багатоповерховими будинками, промисловими підприємствами).
Міста Північної Америки не мали старої середньовічної забудови.
3. Зіставте рух жінок за рівноправ’я у Великій Британії, Франції, Німеччині та США. Де було досягнуто найбільших успіхів у емансипації жінок і чим це було зумовлено?

Велика Британія: жіночий рух був найбільш послідовним і масовим, ним Е. Панкхорст. Одним з перших феміністським твіром є робота англійки М. Волстонкрафт «Захист прав жінок», видана 1792 року, в якій доводилася необхідність існування права жінки на здобуття освіти. Заміжні жінки здобули в 1882 р. право розпоряджатися своєю власністю, а в 1886 р. — право залишити собі дітей у разі розлучення.
Франція: 1789 р. (початок буржуазної революції) розпочалося видання журналу, присвяченого боротьбі жінок за рівні права, започатковано роботу жіночих революційних клубів, членкині яких були учасниками політичної боротьби. Проте жінкам було відмовлено у виборчому праві (згідно Конституції 1791 року). В 1791 році опублікована “Декларація прав жінки й громадянки”, авторства О. де Гуж, того ж року створено першу жіночу політичну організацію «Товариство жінок — революційних республіканок». Але 1793 р. її діяльність була заборонена Конвентом, а під час якобінської диктатури О. де Гуж було гільйотиновано. 1795 р. жінкам було заборонено перебувати в громадських місцях і на політичних зборах. 1804 р. імператор Наполеон Бонапарт продовжив попередню політику і затвердив указами підлегле становище жінок щодо чоловіків.
Німеччина: 1792 р. Т. фон Гіппелем видано книгу, в якій автор вимагав звільнення жінок. Проте на протязі тривалого часу в країні не було жодного політичного жіночого руху. Виборчі права могли бути реалізовані жінками лише на місцевому рівні, причому лише неодруженим і далеко не скрізь. З другої половини 60-х років XIX ст. почали виникати численні товариства й спілки, які створювали жінки. Також засновувалися спеціальні жіночі школи, що помітно покращувало їхню освіту.
США: Уперше вимоги рівноправності жінки висунули під час Війни за незалежність у США (1775 –
1783 рр.). Першою американською феміністкою була А. Адамс. 1848 р. у штаті Нью-Йорк американські діячки Л. Мотт й Е.-К. Стентон провели перший публічний мітинг з вимогою надання права голосу для жінок. Тоді ж Е.-К. Стентон написала «Конвенцію з боротьби за права жінок». В другій половині XIX ст. створено дві незалежні суфражистські організації: Американська жіноча суфражистська асоціація (1869 р.) та Національна американська жіноча суфражистська асоціація (1890 р.). Обидві боролися за право жінок на участь у виборчому процесі – одна виступала за внесення змін до законодавства на державному (федеральному) рівні, інша намагалася вирішувати питання права на голосування жінок в окремих штатах (саме діяльність в цьому напрямку принесла вагоміші результати в порівнянні з вирішенням питання на державному рівні – штати Колорадо, Айдахо та Юта стали першими штатами, де жінки мали право на участь у виборах). 1920 р. була остаточно прийнята поправка до Конституції щодо надання жінкам права виборчого голосу.

III. Мислю творчо й самостійно
1. Як змінилося становище жінки в наш час порівняно з ХІХ ст.? Чи актуальні сьогодні ідеї фемінізму та суфражизму?
Так, актуальні. Адже на сьогодні є багато країн світу, де права жінок грубо порушуються як морально-релігійними нормами суспільства, так і на рівні законодавства.
2. Підготуйте есе на тему: «Основні протиріччя технічного прогресу в XIX ст. та його вплив на розвиток суспільства».

Технічний прогрес XIX століття супроводжувався певними протиріччями, зокрема такими як зростання виробництва та використання вугільної енергії, що спричиняло зростання негативного впливу на довкілля та здоров’я людей. Виникало питання безпеки наукового прогресу, тому що окремі винаходи ставали джерелом небезпеки і загрози для життя людей. Проте технічний прогрес відіграв важливу роль у розвитку суспільства, змінюючи промислове та сільськогосподарське виробництво, сприяючи розвитку науки та технологій, забезпечуючи людство електроенергією та транспортом, формуючи нові професії та соціальні класи. Важливо забезпечувати виважений баланс між розвитком техніки та збереженням екологічної рівноваги, щоб довести до максимуму позитивний вплив технічного прогресу на розвиток суспільства.

Всі завдання