24. Середні віки: “темні часи” чи доба прогресу

1. Як ви розумієте поняття «прогрес» і вислів «темні віки»?
Прогрес – рух вперед, розвиток від нижчих форм до вищих, від простого до складного.
Темними віками називають європейський період історії V – VIII ст., що характеризувався занепадом господарства і культурного розвитку в порівнянні з античністю.

Поміркуйте над темою уроку. Висловіть припущення, які дискусії тривають щодо характеристики середніх віків?
Середньовіччя, яке тривало тисячу років (з V ст. по ХVI ст.) – історичний період, початок якого збігається із занепадом античної культури, а його закінчення співпадає з її відродженням в Новому часі. Саме тому Середньовіччя називають часом занепаду (кінець античності) і народження нової культури, яка певним чином була продовженням античних часів (Відродження, або Ренесанс). Тому до цієї історичної епохи і спостерігається дискусійне ставлення – і занепад культури, і її відродження.
Розгляньте ілюстрації та виконайте завдання:
1. Визначте, що зображено на ілюстраціях.

1.Середньовічне місто. 2. Собор Паризької Богоматері 3. Майстерня ремісника 4. Вища школа 5. Рицар.
2. Чи можна вважати запропоновані ілюстрації історичними джерелами? Якщо так, то якого виду ці джерела?

Так, можна. Це матеріальні джерела – середньовічні мініатюри та пам’ятка архітектури.
3. Що розповідають про життя людей за доби Середньовіччя ілюстрації. Запропонуйте до кожної з них назву.

1.Середньовічне місто.
Місто оточене захисними мурами, тому має щільну забудову. Має одно- і двоповерхові кам’яні будинки, покриті черепицею. На фоні міста виділяється міська ратуша і собори.
2. Собор Паризької Богоматері.
Окраса сучасного Парижа, є символом Франції. Будівля суттєво постраждала під час недавньої пожежі, зараз знаходиться на реставрації.
3. Майстерня ремісника.
Майстерня шевця, майстер робить заміри одягу, а його учні займаються шиттям.
4. Вища школа.
Навчання в середньовічному університеті.
5. Рицар.
Людина у військовому спорядженні, на бойовому коні служила у війську, за що отримувала земельну ділянку.
Діємо: практичні завдання
2. Розгляньте колекцію ілюстрацій марок і монет після тексту та визначте за допомогою текстової інформації на них та підписів час важливих історичних подій княжої доби. Можливо вам доведеться застосувати знання з математики.

Марка до 1025-річчя Хрещення Русі-України
Хрещення Русі-України відбулося за правління князя Володимира Великого 988 року.
Пам’ятна монета на честь 1000-ліття початку князювання Ярослава Мудрого (2019 р.)
На часи правління Ярослава Мудрого відбувається розквіт Київської держави.
Настільна медаль «Король Данило Галицький»
Найвідоміший князь Галицько-Волинського князівства, перший король на Русі-Україні, який в часи розробленості Русі об’єднав під своєю владою майже всі землі Київської держави.
Поштова марка «750 років з часу заснування Львова»
Місто заснував 1256 року Данило Галицький, назвавши його на честь свого сина Лева.
3. Уявно розташуйте ілюстрації в хронологічній послідовності.
Завдання розташовані хронологічно в завданні 2.

Запитання і завдання

I. Знаю й систематизую нову інформацію.
Назвіть особливості розвитку суспільства за доби Середніх віків.
Середньовіччя тривало тисячу років і поєднало в собі занепад античних часів та епоху відродження.
Середньовіччя, на відміну від античності, не знало рабства, головними виробниками продукції були селяни, що працювали на землях, які здебільшого належали або військовим людям за правом сили, або церкві, яка запевняла селян, що влада військових має божественне походження. Переважно в ті часи виникають міста і держави, що є сьогодні, створюються величні пам’ятки архітектури, окраса сьогоднішніх міст. Найстаріші європейські університети і перші друковані книги родом також із Середньовіччя. Учені винайшли термометр і барометр, телескоп і мікроскоп. Було започатковано геліоцентричне вчення про рух Землі навколо Сонця, а не навпаки, як це було прийнято раніше.
Середні віки принесли людям багато нині звичних побутових речей – порцеляновий посуд, дзеркало, виделка, мило, окуляри, ґудзики, механічні годинники.
Які пам’ятки Середньовіччя збереглися до наших днів?
До нас з часів Середньовіччя архітектурні пам’ятки та мистецькі твори, зброя.
Які визначні події княжої доби в Україні ви можете назвати?
Утворення і розквіт Київської держави, хрещення Русі, створення збірника законів “Руська Правда”, будівництво Софії Київської, Києво-Печерського монастиря.
Чому IX–XIVст. в історії України називають княжою добою?

Цей історичний час називають княжою добою тому, що територіально Київська держава ділилася на окремі князівства, які очолювали князі та підпорядковувалися київському князю.
III. Мислю творчо.
Дослідіть зображену монету як джерело історичної інформації (скористайтеся пам’яткою на с. 21). На основі біографії діячки напишіть сенкан про роль в історії жінки, зображеної на монеті.
Пам’ятка для дослідження історичного джерела (стор. 21)
1. Уважно розгляньте джерело історичної інформації і встановіть, до якого виду історичних джерел воно належить.
Речове історичне джерело.
2. Визначте, яку інформацію про минуле повідомляє дане історичне джерело.

Повідомляє про події, що відбувалися за княжих часів на теренах України-Русі та Західної Європи. Київський князь Ярослав Мудрий одружував своїх синів і дочок з представниками королівських сімей у Європі. Таким чином донька Ярослава Анна стала королевою Франції. В руках вона тримає Євангеліє, яке привезла з собою до Парижу зі знаменитої батькової бібліотеки. Нині старовинна книга відома в Європі як Реймське Євангеліє, хоча дискусії дослідників щодо достовірності цих фактів тривають і сьогодні.
3. Уявіть, що вам потрібно дослідити запропоноване джерело детальніше:
а) поміркуйте й запропонуйте запитання, які варто поставити для більш ґрунтовного дослідження джерела;

На фоні яких споруд зображена Анна Ярославна?
Чому для зображення обрано саме ці споруди?
Яку книгу тримає княжна?
Чому голову Анни увінчує корона?
б) висловте припущення, як і де можна довідатися інформацію про джерело за запропонованими вами запитаннями.

Джерела Інтернету.

Всі завдання