Ми українці! Хай українське мистецтво дивує світ
1. Однією з найвідоміших українських пісень у світі стала «Червона рута» композитора Володимира Івасюка. Чи чули ви її? Розпитайте в дорослих про рік створення цієї пісні та найвідоміших її виконавців.
Володимир Івасюк написав “Червону руту” в 1970 році під час навчання в Чернівецькому медичному інституті.
Найвідоміші виконавці “Червоної рути” – Софія Ротару, Назарій Яремчук.
2. Поміркуйте, якими були умови для розвитку українського мистецтва в часи відсутності власної держави.
Українське мистецтво не могло вільно розвиватися в умовах відсутності державності. Воно перебувало під контролем окупаційної влади. Відбувалося стримування національного розвитку українців, самобутності і культури українського народу. Багато українських митців зазнали важких поневірянь, за
свою творчість часто розплачувалися життям. Натомість українцям насаджувалися імперські (російські) зразки і таким чином знищувалася українська нація. Особливо гострими були напади російського імперіалізму на рідну мову. Адже українська мова – то головна ознака української нації.
3. Кого із сучасних українських митців ви можете назвати?
Художник Іван Марчук, співачка Руслана, співачка Джамала, акторка Ада Роговцева, режисер Андрій Жолдак, співак Тарас Петриненко, співак Тарас Чубай.
1. Укладіть власний рейтинг пам’яток України, послуговуючись текстом підпараграфа. В чому, на вашу думку, полягає їхня цінність?
Фільм «Земля» Олександра Довженка
Фільм «Тіні забутих предків» Сергія Параджанова
Опера «Запорожець за Дунаєм» Семена Гулака-Артемовського
«Щедрик» Миколи Леонтовича
Собор Святої Софії в Києві
Спасо-Преображенський собор, П’ятницька та Іллінська церкви у Чернігові
Успенський собор у Володимирі-Волинському
Замок Любарта в Луцьку
Мукачівський замок «Паланок»
Фортеця в Білгороді-Дністровському
Катедральний собор із турецьким мінаретом
Фортеця в Кам’янці-Подільському
Пам’ятка садово-паркового мистецтва «Софіївка»
Картини Тараса Шевченка «Циганка-ворожка», «Катерина», «Селянська родина»
Цінність зразків українських пам’яток полягає в тому, що вони є відбитком минулих історичних епох нашого народу.
3. Чи можемо пам’ятки архітектури вважати скарбами народу? Поясніть свої міркування.
Так, можемо. Пам’ятки знаходяться на українській землі і є безцінним скарбом України і українського народу.
1. Розгляньте картини митців у додаткових матеріалах до параграфа. Знайдіть у тексті речення, які
вони ілюструють.
«Дари в Чигирині 1649 року», офорт Тараса Шевченка, 1844 рік – присвячений подіям 1649 року, коли гетьман Війська Запорозького Богдан Хмельницький приймав послів з Османської Імперії, Московського царства та Речі Посполитої.
«Козак Мамай», невідомий художник, XVIII століття – популярний образ козака-бандуриста, що символізує козацьку Україну.
2. Які ще картини Тараса Шевченка вам відомі?
“Автопортрет”, “Голова матері”, “Перерване побачення”, “Сон бабусі і внучки”, “На пасіці”, “Почаївська лавра з півдня”.
3. Поміркуйте, чому умови для розвитку українського мистецтва в часи відсутності власної держави були складними.
В часи відсутності української держави окупаційна влада знищувала українських митців, забороняла їм творити, українська національна культура зазнавала великих утисків.
Перевірте себе
1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами:
Коли Миколою Леонтовичем був створений “Щедрик” ?
Що називають пам’ятками архітектури?
Хто зняв перший український фільм “Запорізька Січ”?
Де знаходиться пам’ятка садово-паркового мистецтва “Софіївка”?
Звідки ми можемо дізнатися про творчість Тараса Шевченка?
Чому в часи бездержавного періоду розвиток українського мистецтва був загальмованим?
Як прославив Україну Сергій Параджанов?
Який результат виступів Руслани і Джамали на Євробаченні?
Запропонуйте свої запитання в класі.
2. Укладіть перелік діячів образотворчого мистецтва «Ними гордиться Україна і світ».
Тарас Шевченко, Катерина Білокур, Іван Марчук, Марія Приймаченко, Олег Шупляк.
3. Знайдіть у тексті параграфа слова, значення яких вам невідомі. Зверніться за допомогою до класу чи вчительки / вчителя, щоб пояснити їх. Придумайте синоніми до одного з таких слів.
Модерний – новий, покращений.
Мінарет – вежа, культова споруда, з якої гукають мусульман на молитву.
Шедевр – найкраще, довершене творіння.
4. Запропонуйте друзям відвідати одну з архітектурних пам’яток України. Опишіть, у чому полягає унікальність цієї будівлі, ким та коли вона була створена.
5. Вправа «Упорядкування». З допомогою вчителя / вчительки складіть таблицю за схемою: галузь сучасного мистецтва → діячі → твори.
Галузь сучасного мистецтва | Діячі | Твори |
Образотворче мистецтво | Іван Марчук | «Скажи мені правду» |
Олег Шупляк | «Двовзори» | |
Музичне мистецтво | Руслана Лижичко | «Дикі танці» |
Джамала | «1944» | |
Kalush Orchestra | «Стефанія» | |
Театральне мистецтво | Ада Роговцева | Численні ролі в театрі та кіно |
Наталія Сумська | Численні ролі в театрі та кіно | |
Тамара Яценко | Численні ролі в театрі та кіно |
6. Вправа «Інтерв’ю». Уявіть себе журналістом / журналісткою. Які питання ви поставили б митцю / мисткині, творчість якого / якої вас зацікавила найбільше?
З чого починається ваш день?
Чому ви стали художником?
Що ви намагаєтеся сказати глядачеві своїми роботами?
Чи були у вашій родині художники?
Ким би ви були, якби не стали художником?
Які ваші роботи вам подобаються найбільше?
Де і коли відбулася ваша перша персональна виставка?
Які ваші улюблені художники?
Кого з українських митців можете виділити?
Які жанри мистецтва вам подобаються найбільше?