Історичні джерела – це всі речі, документи або свідчення, які містять інформацію про минулі події, що використовують дослідники для вивчення історії. Різновиди історичних джерел – усні, писемні, речові джерела, кіно-, фото- і звукові документи.
Яке значення має археологія в дослідженні речових джерел?
Найдавніші історичні джерела є речовими. Завдяки археологам (проведення розкопів) відбувається пошук і дослідження речових історичних джерел.
Використовуючи фотографії, складіть розповідь про роботу археологів і реставраторів.
Робота археологів і реставраторів є дуже клопіткою. З часом давні історичні джерела можуть знаходитися в глибині землі, іноді й до кількох метрів. Тож для пошуку історичних джерел археологи проводять розкопи, де переважає ручна праця. Ця робота потребує великої зосередженості та уваги, аби в культурному пласті землі знайти та випадково не пошкодити той чи інший артефакт (так називають історичні джерела). Тому, окрім лопати, археологи використовують і маленькі щіточки, аби відчистити знахідку від землі. Проте часто артефакти суттєво пошкоджені власне часом, тож далі за справу беруться реставратори, які з можуть відтворити первісний вигляд викопаної знахідки, часто навіть з окремих дрібних частинок.
Чому поділ на писемні, речові, усні, етнографічні, мовні, фото- і кінодокументи є умовним?
Поділ є умовним тому, що часто одне історичне джерело може містити декілька ознак: наприклад, старовинна книга є одночасно і речовим, і писемним джерелом.
До якого типу джерел можна віднести зображену скіфську монету?
Скіфську монету можна віднести до речових джерел і водночас – до зображальних, адже на монеті є зображення. Певною мірою монета є писемним джерелом, бо містить напис.
Запитання і завдання
1. Які існують види інформації? Висловіть припущення, для чого потрібно їх розрізняти.
Звукова, текстова, числова, графічна, комбінована інформація. Види інформації розрізняють для зручності її опрацювання, зберігання чи передавання.
2. Що таке історичні джерела? На які види їх поділяють?
Історичними джерелами називають усе, що залишилося від людської життєдіяльності та збереглося
до нашого часу. Їх види: речові, писемні, усні, етнографічні, мовні, звуко-, кіно- і фотодокументи.
3. Колективне обговорення. Який вид джерел дає змогу створити уявлення про всі історичні періоди людства?
Найкраще уявлення про всі історичні періоди людства можуть дати речові історичні джерела.
4. Як ви вважаєте, чому Т. Шевченко назвав археологію «таємничою матір’ю історії»?
Шевченко назвав археологію «таємничою матір’ю історії» тому, що саме археологічна наука відкриває в знайдених історичних джерелах фактичні сліди діяльності людини і після їх вивчення та наукового аналізу може підтвердити чи спростувати ту чи іншу історичну теорію.
6. Робота в парах. Обговоріть і визначте, які труднощі можуть виникнути під час опрацювання писемних джерел. Складіть перелік.
Труднощі при опрацюванні писемних джерел можуть виникати в зв’язку зі:
1) складністю розшифрування писемних знаків;
2) незнанням мови народу, який залишив по собі писемне джерело.
7. Які джерела надають більше інформації: писемні чи речові? А які з них більш достовірні?
Більше інформації дають писемні джерела. Проте більше достовірними є речові.
9. Для чого люди винайшли фотоапарат? Що цікавого можна побачити на фотографіях? Чому фотографія є одним із найважливіших видів історичних джерел?
Люди винайшли фотоапарат для фіксації митей свого життя. Фотографія з плином часу стає історичним джерелом, фотодокументом. Вона є важливим видом історичних джерел тому, що точно фіксує ті чи інші історичні факти.