Освіта, наука і виховання в стародавніх суспільствах відігравали важливу роль у формуванні культури, традицій та способу життя цих цивілізацій.
Згадайте…
— що таке ремесло;
у середньовічному місті дрібне промислове виробництво, з застосуванням лише ручної праці.
— на які касти поділялося суспільство індуїстів.
брахмани, кшатрії, вайшя, шудри.
Як ви розумієте… — значення термінів «педагог», «граматика», «раб»?
Педагог – в сучасному розумінні вчитель, в давньому Римі – раб, що веде дитину до школи.
Граматика – наука про про будову мови.
Раб – позбавлена будь-яких прав особа, що перебуває у власності свого господаря.
1. Освіта й виховання у Єгипті та Дворіччі
1. Що спільного було в освіті Єгипту і Межиріччя?
Навчали, як правило, лише хлопчиків з заможних верств населення (в Єгипті могли навчати й дівчаток). Застосовували тілесні покарання. Освіта було платною. Найбільше навчали письму та заучуванню текстів напам’ять. Особливо почесною вважали професію писаря.
2. Чому, на вашу думку, у суспільствах Давнього Сходу цінували роботу писарів?
Писарі вели господарський облік (урожаю, податків).
3. Яким умінням навчали в школах, а чого мали навчати батьки?
В школах навчали письму, учні мали знати математику, законодавство, релігійні ритуали, уміти грати на музичних інструментах.
Батьки відповідали за виховання дітей, навчали ремісничим професіям, які були спадковими.
2. Освіта й виховання дітей у Давніх Індії та Китаї
1. Чим різнилися виховання та навчання в послідовників індуїзму та буддизму?
Індуїзм. Сформувався кастовий поділ суспільства на брахманів, кшатріїв, вайші та шудр. Здобувати повноцінну освіту могли лише діти вищих каст – брахманів, кшатріїв, вайші. Найкращу освіту отримували брахмани, їх навчали при храмах санскриту (мові аріїв), читанню та письму місцевими
говірками, астрономію, математику, трактували священні книги Веди.
Кшатрії та вайші більше вивчали військову справу і ремесло, а не релігійні тексти.
Буддизм не визнавав кастового поділу. Дітей навчали при храмах на протязі 10-12 років. Найголовнішим у навчанні було духовне вдосконаленні учнів. Буддійські монахи-вчителі вимагали від учнів беззаперечної слухняності, за неналежну поведінку виганяли зі школи.
2. Яку роль відігравало сімейне виховання в Давньому Китаї?
Сімейне виховання вважалося головним – передача досвіду від старших поколінь до молодших. Главою був батько.
3. Чи всі діти в давніх суспільствах здобували однаковий рівень освіти? Від чого це залежало?
Рівень освіти залежав від соціальної верстви, до якої належала дитина, спроможності сім’ї оплатити навчання та від статі.
3. Як навчали та виховували у Давніх Греції та Римі
1. Кого в Давній Греції називали «педагогом»?
Педагогами називали рабів, що водили дітей рабовласників у школу.
2. Чим різняться афінська та спартанська системи виховання?
Спартанська система виховання мала на меті виховати витривалих, мужніх і сильних воїнів. Хлопчиків з семи років виховували у беззаперечному підпорядкуванні старшим, ходити босоніж протягом року лише в простому та легкому вбранні, спати на жорсткому ліжку. Грамоті навчали небагато. Спартанець повинен був говорити коротко (лаконічно). Основну увагу в навчанні займали фізичні вправи та військові навички. Фізичною підготовкою займалися також спартанські дівчата.
Афінська система виховання була значно м’якішою в порівнянні зі спартанською: хлопчиків до семи років теж виховували вдома, а далі відвідували школи. Навчання письму й лічбі було безкоштовним. Література, красномовство, поезія, мистецтво було платним і доступним не всім. Заняття спортом та служба у війську робили з юнака повноцінного громадянина Афін. Надалі юнак міг вивчати мистецтво діалектики (вивчали ті, хто бачив себе майбутнім політиком). Головну увагу приділяли навчанню хлопчиків та юнаків, афінські дівчатка виховувалися та навчалися вдома господарюванню та основам медицини.
3. Які висловлювання називають «лаконічними»? Звідки походить цей термін?
Спартанець повинен був говорити коротко (лаконічно). Лаконіка – область в Греції, на території якої існувала Спартанська держава.
4. Наукові знання та винаходи цивілізацій Стародавнього Сходу й Азії
1. У яких сферах, окрім будівництва пірамід, застосовували математичні знання?
Визначення рівня води в річках та будівництво іригаційних споруд, будівництво веж-зіккуратів, храмів.
2. Як були пов’язані наукові знання та технічні досягнення давніх цивілізацій Сходу?
У давні часи цивілізації Сходу, такі як давній Єгипет, Месопотамія, Індія та Китай, розвивали високі наукові знання та технічні досягнення, які часто були взаємопов’язаними.
- Математика. У Месопотамії та давньому Єгипті виникла алгебра та геометрія, що використовувалися для розрахунків у будівництві пірамід, храмів.
- Медицина. У давній Індії були розвинуті медичні знання, включаючи збір та використання лікарських рослин, методи масажу. Ці знання були також пов’язані з астрологією та духовними практиками.
- Сільське господарство. У Китаї були розроблені ранні системи зрошення та іригації, які дозволяли ефективно використовувати водні ресурси для зростання врожаїв.
- Астрономія і навігація. В Індії були розвинена навігація за зорями, що дозволяла мандрівникам вільно пересуватися морями і океанами. У давньому Китаї були розроблені астрономічні прилади для вимірювання часу та навігації.
3. Чому, на вашу думку, жрець Імхотеп знався водночас на медицині й будівництві? Обґгунтуйте свої міркування.
В давньому Єгипті сфера науки, мистецтва, релігії та технологій була в тісній взаємодії. Жрець міг бути водночас вченим, лікарем та будівельником, оскільки ці області знань перепліталися та взаємодіяли для розвитку суспільства.
Жрець Імхотеп, ймовірно, отримав набагато більше освіти та знань, ніж зазвичай. Він міг навчитися медицині та будівництву шляхом вивчення стародавніх текстів, передачі знань від майстрів до учнів та власного досвіду.
Давній Єгипет потребував не лише медичної допомоги, а й нових споруд, таких як піраміди, храми, могильні комплекси. Жрець Імхотеп, об’єднавши свої знання та навички в медицині та будівництві, міг відповісти на ці потреби суспільства.
Жрець в давньому Єгипті мав високий статус та вплив у суспільстві. Володіючи різноманітними знаннями та навичками, він міг використовувати свої здібності для вирішення різних проблем та розвитку культури та науки.
5. Як розвивалася наука у Стародавніх Греції та Римі?
1. Назвіть осіб, які є найяскравішими представниками науки Давніх Греції та Риму.
Геродот та Фукідід – історики
Сократ, Платон, Аристотель – філософи
Гіппократ – лікар
Піфагор – математик і філософ
Архімед – фізик, інженер, математик
2. Якими технічними досягненнями славилися давні римляни?
бетон, дороги та акведуки.
3. Дізнайтеся походження крилатого вислову «всі дороги ведуть до Риму». Як, на вашу думку, розвиток держави пов’язаний зі створенням водогонів, доріг, каналів тощо?
Крилатий вислів “Всі дороги ведуть до Риму” сягає античних часів. В давньому Римі це висловлювання вказувало на велику кількість доріг в імперії, що спрямовувались до її столиці, Риму. Дороги сприяли зв’язку між її різними частинами і провінціями.
Щодо зв’язку розвитку держави зі створенням водогонів, доріг, каналів тощо, то можна сказати, що вони мали велике значення для її стабільності та розвитку. Вони сприяли покращенню торгівлі, зв’язку між провінціями, обороноздатності, забезпечували швидке транспортування людей, товарів та повідомлень, що сприяло економічному та культурному розвитку держави. Також їх можна розглядати як символи державної влади та її впливу на суспільство, що сприяло зміцненню її престижу серед інших народів і цивілізацій.
Перевірте себе
1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами:
Коли в даній Греції з’явилися два типи виховання?
Що називали едубою?
Хто є засновником даосизму?
Де вивчали санскрит?
Звідки ми можемо дізнатися про освіту в давній Греції?
Чому в сучасному світі застосовують римське право?
Як римляни будували дороги?
Який результат експедиції Тура Хейєрдала?
2. Доберіть власні приклади застосування у наш час знань та винаходів населення Стародавнього Сходу та періоду античності.
Стародавні китайці винахідливо використовували трави та природні препарати для лікування різних захворювань. Сучасна медицина використовує багато з тих же трав (травні чаї).
Колони, арки та куполи, які створили давні греки, залишаються популярними елементами дизайну.
Евклідова геометрія та архімедові відкриття у визначенні числа Пі використовуються у сучасній науці та інженерії.
Філософські ідеї Сократа, Платона, Аристотеля залишаються важливими для розвитку моральних і етичних стандартів у сучасному суспільстві.
Римські акведуки вплинули на розвиток систем водопостачання в сучасному світі.
3. Укладіть «каталог» наукових та технічних досягнень цивілізацій Стародавнього світу.
Військові метальні машини, гвинтові насоси, системи підйомних важелів, бетон, дороги, акведуки.
4. Складіть таблицю «Освіта та виховання у давній час».
Країна | Освіта і виховання |
Єгипет | 7-8 років хлопчиків віддавали в школи при храмах. Навчали й дівчаток. Почесна вважалася професія писаря. Ремісничі професії були спадкові; батьківська освіта. |
Межиріччя | Цінувалася робота писаря. Вчилися в школах письма, математики, малювання, співу. Випускники мали знати законодавство, релігійні ритуали, уміти грати на музичних інструментах. Навчання було платним. |
Індія | Школи схожі до Месопотамії, проте коли мали релігійний вплив: навчання дітей залежало від належності касти – діти жерців, воїнів, хліборобів та ремісників могли вивчати священні гімни, математику та письмо Діти брахманів навчалися в окремих школах, опановували санскрит, читання та письмо місцевими говірками, астрономію, математику, Веди. Діти кшатріїв і вайші вивчали військову справу. У буддійських школах не звертали увагу на касти, перевагу віддавали духовному розвитку дитини. |
Китай | Навчатися в школах могли діти вільних людей, освіта була платною. На освіту мало значний вплив вчення Конфуція: «Учитель і учень зростають разом». Духовне самовдосконалення вважали вищим за ученість. |
Греція | Найдавніша освіта була домашньою. В VI – IV ст. до н. е. існувало два типи виховання: спартанське (підготовка сильних, витривалих та мужніх воїнів) та афінське (хлопчики вивчали письмо, математику, риторику, спів, літературу. Освіта мала декілька ступенів). Навчання в Афінах було платним. Дівчаток навчали вдома лише домашнім справам. |
Рим | Незаможні верстви вчилися лише вдома батьківському ремеслу. Заможні могли навчати хлопчиків з 7 років (як і в Греції) письму, читанню та лічбі в людосах (початкових школах), потім – в граматиці (платній школі). Найбагатші наймали вчителів для домашнього навчання геометрії, музиці, історії. Важливим було знання грецької мови. |
5. Вправа «Уявне інтерв’ю». Підготуйте запитання для уявної прес-конференції з діячами науки античності.
Інтерв’ю з Геродотом.
- Як ви описали б свою роль як “батька історії”?
- Як ви набирали інформацію для вашого головного твору “Історії”?
- Чому ви вважали, що вивчення минулого є важливою справою для людства?
- Як ви ставилися до вивчення історії інших народів та культур?
- Які були ваші критерії для перевірки достовірності інформації, яку ви отримували?
- Чи мали ви якісь особливі підходи до запису історичних подій?
- Як ви вважаєте, які ваші праці найбільше вплинули на подальший розвиток історичної науки?
- Як ви пояснювали свої подорожі і їх значення для вашої роботи?
- Які особливості вашої роботи ви вважали найбільш важливими для передачі майбутнім поколінням?
- Чи могли б ви поділитися з нами якоюсь історичною або культурною подією, яка особливо залишила враження на вас під час ваших подорожей і досліджень?