27. Мінойська цивілізація та ахейська Греція

Давня мінойська цивілізація та ахейська Греція розвивалися в межах сучасної Греції, особливо на Криті (мінойці) та в півострові Пелопоннес (ахейці)

Зміст параграфа
Діємо: практичні завдання
Читаємо й розуміємо
Фрески Кносського палацу як історичне джерело
Пізнавально й цікаво
Запитання і завдання
Знаю й систематизую нову інформацію
Обговоріть у групі
ІІІ. Мислю творчо
Всі завдання

Діємо: практичні завдання

1. Започаткуйте укладання хронологічної таблиці «Етапи розвитку давньогрецької цивілізації»

Хронологічні межі Назва періодуВизначні історичні діячіСинхронні події історії
стародавнього Сходу
Егейська культура3 тис. -11 ст. до н.е.Мінос, ТесейПравління царя
Гільгамеша,
правління фараона Джоссера,
Хараппська цивілізація
в Індії
Гомерівський період11 – 8 ст. до н. е.Ахіл, Єлена,
Агамемнон
Пріам
Ассирійська імперія
Правління Рамземса ІІ і
піднесення Єгипту
Архаїчний період7 – 6 ст. до н. е.Лікург, Солон, ДраконтКір Великий заснував
Перську імперію
Класичний період5 – 4 ст. до н. е.Перикл, Сократ,
Аристотель, Платон,
Фідій
Розвиток Перської імперії
Елліністичний період4 –1 ст. до н. е.Александр Македонський,
Архімед
Розпад імперії
Александра
Македонського, християнство
Етапи розвитку давньогрецької цивілізації

Читаємо й розуміємо

Прочитайте навчальний текст і визначте, за якими ознаками рівень розвитку критського суспільства протягом 3000-1000 рр. до н. е. визначають як цивілізацію.
Державність, Кносський палац водогоном і каналізацією, торговий флот.

Фрески Кносського палацу як історичне джерело

Розгляньте ілюстрації як історичне джерело.
Назвіть, яку інформацію про розвиток Мінойської цивілізації вони «повідомляють»:
а) про рівень розвитку господарства та технологій;

майстерно володіли будівельними технологіями, створенням фресок, художнім оздобленням будівель
б) про життя мешканців/мешканок палацу;

мешканці палацу вели розкішне життя, проводили пишні церемонії.
в) про становище жінок у мінойському суспільстві
;
жінки могли брати участь у спортивних змаганнях.

Пізнавально й цікаво

1. Пригадайте міф про троянського коня.
Міф про троянського коня є одним з найвідоміших в грецькій міфології і виник внаслідок подій, що відбулися під час Троянської війни. Згідно з міфом, греки, намагаючись заволодіти Троєю, побудували величезного дерев’яного коня як дарунок для троянців, в якому ховалися війська грецького військового вождя Одіссея. Троянці впустили коня в місто, а під час ночі грецькі воїни вилізли з його утроби та відкрили ворота міста для захоплення.
2. Розкажіть, як ахейцям вдалося подолати троянців.

Грецькі війська виготовили величезного дерев’яного коня як “дарунок” для троянців. Усередині коня ховалася елітна грецька військова сила, включаючи Одіссея.
Греки залишили видимі сліди свого відступу, натякаючи на кінець війни. Троянці вважали, що грецькі воїни покинули їхню облогу, і відкрили ворота міста, щоб прийняти “дарунок”.
Після того, як кінь був приведений всередину міста, військові, які знаходилися в його утробі, вийшли на світло і відкрили ворота для грецьких військ.
Грецькі війська, які знаходилися поза містом, вторглися всередину Трої і розпочали атаку. Троянці були здивовані та здолані.
Грецькі війська спалили та руйнували місто, завершивши війну та здобувши перемогу.
3. Поміркуйте, що означає крилатий вислів «троянський кінь».

Вислів “троянський кінь” став символом обману або підступності, коли здається, що подарунок або пропозиція є чесною або безпечною, але насправді приховує небезпеку або загрозу. Цей вислів походить від подій давньогрецького міфу про Троянську війну, де грецькі воїни, приховані всередині величезного дерев’яного коня, використали цей об’єкт як інструмент для введення свого ворога в оману і захоплення Трої.
Таким чином, вислів “троянський кінь” використовується для позначення ситуацій, коли людина або група намагається ввести когось у помилкове відчуття безпеки або довіри, аби використати цю ситуацію на свою користь. Це може бути в контексті обману, шахрайства, підступності або хитрості.

Запитання і завдання

Знаю й систематизую нову інформацію

Коли і де розвинулася Мінойська цивілізація?
Мінойська цивілізація розвинулася на острові Крит в Егейському морі. Її розквіт відбувався приблизно з 3000 до 1100 року до н.е. Таким чином, ця цивілізація існувала близько 1900 років тому, на противагу іншим давнім цивілізаціям, таким як Стародавній Єгипет та Месопотамія.
Які пам’ятки дозволяють дослідити історію першої грецької цивілізації?
Перша грецька цивілізація, відома також як егейська цивілізація, залишила за собою численні археологічні пам’ятки, які дозволяють досліджувати її історію.
Це Критський палацовий комплекс в Кноссі, розташований на острові Крит, цей палац є одним з найбільш вражаючих археологічних об’єктів егейської цивілізації. Він має величезний масштаб, складний план і складається з численних залів, коридорів, сховищ та інших споруд.
Якими були характерні риси розвитку Мінойської цивілізації?

Мінойська цивілізація, розвинулася на острові Крит в Егейському морі протягом другого та першої половини другого тисячоліття до н.е. Вона мала кілька характерних рис, серед яких:
– Мінойський палацовий комплекс у Кноссі, вражав своїм масштабом та складністю архітектури. Він служили не тільки адміністративним та релігійним центром, але й місцями ритуалів та спільних зборів.
– Майстерно виконані мінойські мальовані керамічні вироби відображали різноманіття тематики, включаючи зображення людей, тварин, рослин і міфологічних сцен. Це свідчить про розвинену мистецьку та ремісничу культуру.
– Мінойська цивілізація була активним учасником торгівлі в Егейському морі та на Середземномор’ї. Її розвиток сприяв благополучному економічному розвитку, а також культурній взаємодії з іншими народами.
– Мінойська культура була насичена міфами та релігійними обрядами, які відображалися у мистецтві та архітектурі. Мінойські міфи, такі як міф про Міноса та Тесея, стали важливою складовою частиною античної грецької міфології.
Як історія ахейської Греції пов’язана з історією України?
Історія ахейської Греції і історія України мають кілька точок перетину та зв’язків, які відображаються у взаємодії між народами, культурним обміном та археологічних знахідках.
Україна, зокрема Крим, була частиною скіфського та сарматського світу, який мав контакти з античним світом, у тому числі з ахейською Грецією. Ці контакти мали місце через торгівлю, дипломатичні стосунки та військові конфлікти.
Ахейські греки заснували численні колонії на узбережжі Чорного та Азовського морів, такі як Ольвія, Херсонес Таврійський та інші. Ці колонії стали важливими центрами торгівлі, культурного обміну та розвитку грецької цивілізації в цьому регіоні.
Розкопки на території України виявили артефакти та архітектурні залишки, які свідчать про контакти між ахейською Грецією та територією України в давні часи. Знахідки включають у себе грецькі монети, керамічні вироби та інші артефакти.
Літературні твори давньої Греції, такі як “Іліада” та “Одіссея” Гомера, а також інші міфологічні тексти, мають важливе значення для української культури та літератури. Багато творів української літератури відбивають мотиви та сюжети, що базуються на давньогрецьких міфах та легендах.
Упорядкуйте лінію часу: установіть правильну послідовність подій.
Заснування Мінойської цивілізації – 3000 р. до н. е.
Прихід у Грецію ахейців – II тис. до н. е.
Розквіт Мінойської цивілізації – XVIII-XVII ст. до н. е.
Занепад ахейських держав –  XIII ст. до н. е.
Початок Троянської війни – 1194 р. до н. е.
Прихід у Грецію дорійців – XII ст. до н. е.

Обговоріть у групі

Визначте за матеріалом параграфа, за допомогою яких видів історичних джерел вивчають історію Мінойської цивілізації та ахейської Греції.
Речові (архітектурні пам’ятки, фрески, мальована кераміка)

ІІІ. Мислю творчо

Поясніть, що означає вислів «яблуко розбрату».
Вислів “яблуко розбрату” використовується для позначення конфлікту між людьми. Цей вислів походить із давньогрецького міфу про Троянську війну.
У міфі богиня Еріда, богиня сварки та конфліктів, відправляє на весілля Пелея та Тетіс золоте яблуко з написом “Для найкрасивішої”. Богині Гера, Афродіта та Афіна претендують на це яблуко, що призводить до суперечеки (розбрату) між ними та, врешті, до виникнення Троянської війни.
Отже, “яблуко розбрату” відображає ситуацію, що призводить до розбрату між різними сторонами.

Всі завдання