18. Писемність. Всесвітня історія 6 клас Васильків

Винайдення 5000 років тому писемності як способу збереження і передавання інформації, стало початком нової цивілізації людства та точкою відліку історичного часу

Зміст параграфа
18.1. Виникнення писемності. Малюнкове письмо
18.2. Системи письма. Матеріали для письма
18.3. Найвідоміші писемні пам’ятки доби Стародавнього світу
Перевірте себе
Вправа “Давнє письмо”
Вправа “Розетський камінь”

Згадайте, що таке…

  • еволюція – це процес поступових послідовних змін в природі, в суспільстві;
  • алфавіт – розташована в певному порядку сукупність літер, що застосовуються для запису певної мови (один знак передає один звук);
  • звук – найменша частинка усного мовлення;
  • буква – письмовий знак алфавіту, що позначає певний звук
  • склад – поєднання голосного і одного чи кількох приголосного звуків, що утворюють мовленнєву конструкцію. Склад може бути відкритим (коли починається з голосного звуку чи літери) і закритим (коли починається і закінчується приголосними);
  • шрифт – графічний малюнок літер і знаків певного виду.

Як ви розумієте… — значення поняття «алфавітна писемність»?
Це система письма, де один знак передає один звук.

18.1. Виникнення писемності. Малюнкове письмо

1. Як ви розумієте поняття «піктографічне письмо»?
Піктографічне письмо – найдавніший вид писемності, що полягав у зображенні умовними знаками предметів, подій, схем, малюнків.
2. Поміркуйте, чому поява писемності була тісно пов’язана з розвитком економічної, політичної та соціальної сфер життя.

Писемність сприяла розвитку господарства і торгівлі (обмін господарчою інформацією, облік та замовлення товарів, укладання торгових договорів), Писемність також допомагала здійсненню управлінських функцій (писані закони, розпорядження, облік податків). Писемність стала необхідною для запису історії, літератури, культурних звичаїв та обрядів людської спільноти.
3. Які перші системи письма, що виникли найдавніше, ви знаєте?

Піктограми, клинопис, ієрогліфи.

18.2. Системи письма. Матеріали для письма

1. Поміркуйте, що спільного та відмінного було в перших системах письма.
Спільним у найдавніших системах письма був запис слова чи поняття одним знаком, відмінними були власне писемні знаки, адже кожна культура створювала свою унікальну систему письма.
2. З’ясуйте, яким був шлях поширення алфавітної писемності.

Алфавітна писемність виникає в кінці ІІ тис. — І тис. до н. е. Фінікійська писемність виникла близько XV ст. до н. е. і стала основою для більшості сучасних алфавітних систем.
З Середземномор’я вона поширюється на терени Малої Азії, у Грецію, Італію.
3. Перелічіть основні матеріали, які використовували для письма давні люди.
Камінь, глина, папірус, пергамент, шовк, дерево.

18.3. Найвідоміші писемні пам’ятки доби Стародавнього світу

1. Назвіть науковців, які успішно займалися дешифруванням давніх текстів.
Жан-Франсуа Шампольйон – дешифрував 1822 року єгипетські ієрогліфи Розеттського каменю.
Майкл Вентріс та Джон Чедвік дешифрували мікенське (вид Б) лінійне письмо.
Юрій Кнорозов з Харкова в 1950 роках дешифрував писемність майя (корінного народу центральної Америки).
2. Поміркуйте, у чому полягає складність прочитання давніх написів.

Відсутність спорідненості давніх письмових знаків з відомими дешифрованими чи сучасними письмовими знаками.
3. Чому, на вашу думку, поява писемності є однією з важливих ознак цивілізації?

Писемність дала можливість зберігати інформацію, накопичувати знання і передавати їх наступним поколінням.

Перевірте себе

1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами:

  • Коли люди винайшли писемність?
  • Що називають піктограмою?
  • Хто дешифрував єгипетські ієрогліфи Розетського каменю?
  • Де писали на папірусі?
  • Звідки ми можемо дізнатися про початок застосування алфавітної системи письма?
  • Чому застосування алфавіту зручніше ієрогліфів?
  • Як називають один з найдавніших зразків грецького алфавітного письма?
  • Який результат мало дешифрування давньої писемності?

2. Які нові можливості отримало людство із винайденням писемності?
Люди змогли зберігати набуті знання для наступних поколінь, поширювати інформацію, запроваджувати написані закони, створювати літературні твори, вести діловодство, сприяти розвитку торгівлі та господарства.
3. Складіть асоціативне гроно до теми параграфа.

  • Інформація
  • Управління суспільством
  • Література (проза, поезія, драматургія)
  • Графічні символи
  • Папірус
  • Алфавіт
  • Ієрогліф
  • Торговельні зв’язки

4. Поміркуйте, чому в давніх людей виникла потреба передавати інформацію за допомогою письма.
Люди зберігали накопичений досвід і знання за допомогою письма та могли поширювати інформацію. Писемність дала поштовх до розвитку літератури, законотворчої діяльності, стимулювала торговельно-економічні зв’язки.

5. Вправа «Давнє письмо».

Уявіть, що ви – давній / давня учень / учениця, який / яка вивчає одну з перших систем писемності. Подумайте, з якими труднощами ви могли б зіткнутися, опановуючи письмо.
Складність читання і розуміння знаків та символів, труднощі з їх правильним написанням та знанням усної мови, закодованої в графічних знаках.

6. Вправа «Розеттський камінь».

Спробуйте описати зовнішній вигляд, історію віднайдення та прочитання «Розеттського каменя». Скористайтеся додатковими джерелами інформації.
Розеттський камінь є гранітною стелою висотою дещо більше одного метра, шириною понад 70 см та майже 30 см у товщину. Граніт розділений на три колонки з текстом написаним єгипетськими ієрогліфами, демотичним письмом та грецьким алфавітом.
1799 року історичну пам’ятку віднайшла в Єгипті (в місті Розетта) французька армія Наполеона Бонапарта, проте невдовзі камінь опинився в руках англійців (завдяки їх африканським перемогам над французами), тож з 1801 року гранітна стела стала англійською власністю. Нині Розеттський камінь експонується в британському музеї Лондона та є одним з найбільш відвідуваних експонатів.
Варто зазначити, що камінь, викопаний під час будівництва фортеці, є лише найбільшим уламком античної стели, інших її шматків виявити в Розетті не вдалося.
Знахідка стала дуже важливим артефактом, бо містить текст на трьох мовах одночасно. Це стало ключем до дешифровки єгипетських ієрогліфів, які були на той час нерозгаданими. Завдяки артефакту вчені-лінгвісти змогли зрозуміти давнє єгипетське ієрогліфічне письмо.

Всі завдання