У державах Стародавнього Сходу влада і суспільство функціонували за притаманними лише їм принципами та організаційними формами, що відображали вплив культурних, релігійних, територіальних та історичних умов, що існували на Сході на той час.
Зміст параграфа
Читаємо й розуміємо
Мовою документів
Діємо: практичні завдання
Запитання і завдання
І. Знаю й систематизую нову інформацію
ІІ. Обговоріть у групі
ІІІ. Мислю творчо
Розгадайте ребуси та розтлумачте закодовані в них поняття.
Держава – організація, що на певній території регулює суспільні відносини встановленими правилами поведінки.
Імперія – країна, яка веде загарбницькі війни.
Династія – родина в багатьох поколіннях.
Монархія – одноосібна спадкова влада.
Читаємо й розуміємо
Прочитайте навчальний текст, визначте ознаки влади правителя в державах стародавнього Сходу та запишіть їх до схеми (працюйте в зошитах).
– Особа чоловічої статі
– Мав спадкову необмежену владу
– Вважався нащадком богів
– Опирався на знать, воїнів та жерців
– Очолював судову владу
– Збирав податки
Мовою документів
Ознайомтеся з окремими положеннями законів Хаммурапі за документом і схемою та дайте відповіді на запитання:
1) дайте оцінку законам Хаммурапі: які з них ви вважаєте позитивними, а які здаються вам недосконалими або надто жорстокими;
Позитивні:
- Забезпечувати торжество правосуддя в країні.
- Викорінювати пороки і зло.
- Не допускати утисків слабкого сильним.
- Звільнення з боргового рабства через три роки
- Можливість отримати землю за військову службу
- Заборона самосуду, покарання призначав тільки суд
- Покарання продавців за шахрайство
- Діти від шлюбів рабів і вільних народжувались вільними
Негативні, або жорстокі:
- Коли хто вломиться до чужого дому, на місці злочину вб’ють його.
- Якщо хто виб’є око високоуродженому, виб’ють йому око.
- Коли хто виб’є зуби одному з убогих, заплатить третю частину міри срібла.
- Якщо хто виб’є зуби рівному собі, виб’ють йому його зуби.
- Коли будівничий побудував дім… і він завалиться і стане причиною смерті власника, – такого будівничого вб’ють.
- Призначення «божого суду» у разі неможливості встановити істину: випробування річкою, якщо людина випливала, то вважалася невинною, якщо тонула – на те воля Божа.
2) чи всі члени суспільства були рівними перед законами Хаммурапі? Що в законах про це свідчить?
Ні, не рівні. Приклад: коли хто виб’є зуби одному з убогих, заплатить третю частину міри срібла. Коли хто виб’є зуби рівному собі, виб’ють йому його зуби.
3) чому закони Хаммурапі захищали селян-общинників?
Тому що селяни-общинники були основними виробниками і головним джерелом збагачення царської влади.
4) чи вважаєте ви можливим упровадження схожих законів у сучасному суспільстві?
Обґрунтуйте свою думку.
Спокуса запровадити закони за принципом “око за око” на побутовому рівні є характерною для всіх часів. Проте в кожної історичної епохи свій рівень моральних норм(відношення до добра і зла) і відповідно, свої закони.
Діємо: практичні завдання
Об’єднайтеся в групи та виконайте графічний проєкт «Соціальна піраміда давнього суспільства»:
1) прочитайте інформацію про суспільства окремих держав стародавнього Сходу та побудуйте піраміди, у ланки яких упишіть назви соціальних верств залежно від їхнього становища:
найвище правителі, а нижче – всі інші;
Єгипет
– Фараон
– Писарі й урядники
– Жерці, лікарі та чиновники-будівельники
– Художники та ремісники
– Селяни
– Раби
Китай
– Ван
– Чжухоу (військова знать, мали родові маєтки)
– Дафу (очолювали клани, що складалися з патріархальних сімей, перебували на військовій службі)
– Ші (дрібна китайська знать, глави великих патріархальних сімей, які входили до кланів)
– Шужені (простолюдини, рядові члени патріархальної сім’ї
– Раби
Індія
Варни (релігійний поділ):
– Брахмани (жерці)
– Кшатрії (військова знать)
– Вайшя (селяни та ремісники)
– Шудри (збідніле населення)
Касти (поділ за професіями):
– Жерці,
– Учителі воїнів
– «Недоторкані».
2) зіставте створені соціальні піраміди суспільств різних країн і визначте спільні риси в структурі суспільств стародавніх цивілізацій.
Спільними рисами соціальних пірамід є чіткий поділ населення на групи за майновим станом та суспільними обов’язками.
Запитання і завдання
І. Знаю й систематизую нову інформацію
Як було організоване управління давніми державами?
Державу очолював монарх, що мав одноосібну необмежену владу. Влада монарха опиралася на вельмож, воїнів та жерців. Державні чиновники забезпечували реалізацію управлінських рішень монарха на всій території держави, слідкували за виконанням законів, збирали податки, чинили суд.
Якими були характерні риси влади правителів давніх держав Сходу?
Одноосібна деспотична спадкова влада, наділена “божественним” походженням, що опиралася на військо, вельмож (людей знатного походження, часто родичів монарха) та жерців.
Якою була соціальна структура суспільств давніх держав Сходу?
Царі, вельможі, воїни, наглядачі, селяни, ремісники, раби.
Як поява писаних законів впливала на розвиток держав стародавнього Сходу?
Це був важливий цивілізаційний крок в розвитку суспільства. Вони передбачали більш стабільні і передбачувані моделі суспільної поведінки, адже були більш ефективними в питанні впорядкування суспільних відносин в порівнянні з усними правилами, оскільки охоплювали інформацією більшу кількість населення.
ІІ. Обговоріть у групі
Розгляньте малюнок «Соціальна піраміда давньоєгипетського суспільства». Спробуйте впізнати заняття людей, зображених на кожному щаблі. Чи схожа укладена вами підчас роботи з текстом соціальна структура суспільства Давнього Єгипту із зображеною на малюнку?
Фараон, жерці, воїни, чиновники, ремісники, селяни, раби.
ІІІ. Мислю творчо
Знайдіть в мережі «Інтернет» інформацію про відомих жінок стародавнього Сходу. Підготуйте повідомлення про одну з них. Розробіть проєкт першої сторінки журналу «Видатні жінки».