Держави стародавнього Сходу утворювалися через різноманітні процеси та події на протязі тисячоліть. Ці процеси варіювалися залежно від конкретних географічних, культурних та соціальних умов кожної регіону та епохи.
Зміст параграфа
Творчий проєкт «Найдавніші держави на лінії часу»
Дослідіть ілюстрацію як історичне джерело
І. Знаю й систематизую нову інформацію
ІІ. Обговоріть у групі
Відгадайте ребус і дізнайтеся, назву якої форми організації суспільства закодовано. За допомогою зображень-підказок пригадайте ознаки цієї форми та розтлумачте значення кожної з цих ознак у житті суспільства.
Держава
Ознаки держави:
Населення – людська спільнота, яка живе на території держави.
Територія – певна територія, відмежована кордоном від інших держав.
Фінансова система – на території держави знаходиться в обігу однакові гроші (гривні, євро, долари, рупії чи будь-які інші).
Закони – правила поведінки, встановлені державною владою.
Державні службовці – частина населення, яка здійснює управління державою (державний апарат).
Правоохоронні органи – слідкують за дотриманням законів і в разі порушення застосовують державний примус з метою відновлення законності та покарання порушника.
Діємо: практичні завдання
Творчий проєкт «Найдавніші держави на лінії часу»
Дізнайтеся з тексту, коли на стародавньому Сході існували найдавніші держави та виконайте завдання:
1) визначте за текстом час існування та назви найдавніших держав стародавнього світу;
Єгипет – 3100 р. до н. е.
Аккадське царство – 2296 р.
Шумерське царство – IV тис. до н. е.
Індська (Гараппська) цивілізація – 2300 р. до н. е.
Найдавніша держава в Китаї – 1600 р. до н. е.
Ізраїль – 1030 р. до н. е.
Ассирійська держава – Х ст. до н.е.
Нововавилонське (Халдейське) царство – VIІ ст. до н. е..
Перська держава 550 р. до н. е.
Імперія Маур’їв – ІV столітті до н. е.
– Цінь – 221 р. до н. е.
– Хань – 206 р. до н.е.
3) позначте на лінії часу інші важливі події з тексту: роки правління царів, видання законів тощо;
правління царя Хаммурапі Великого (1792-1750 рр. до н.е.)
правління царя Навуходоносора (605 – 562 рр. до н. е.)
підкорення Вавілону перським царем Кіром ІІ – 539 р. до н. е.
завоювання Персїі Александром Македонським – 331р. до н. е.
правління царя Соломона – близько 965-923 рр. до н. е.
правління царя Ашоки (273-232 рр. до н. е.)
Діємо: практичні завдання
1. Дослідіть ілюстрацію як історичне джерело. До якого виду історичних джерел належить зображена пам’ятка?
Це зображальне історичне джерело.
2. Визначте, яку інформацію про історію Давнього Єгипту можна дізнатися з її допомогою.
Військовий похід єгипетського війська і штурм укріпленого стінами міста. За малюнком можна визначити види військ та бойового спорядження єгиптян (колісниці, лучники, піхота).
3. На основі зображення складіть розповідь про воєнний похід єгипетського війська.
Єгипетське військо штурмує укріплене місто. Для штурму стін використовує драбини, якими намагається піднятися на мури.
Запитання і завдання
І. Знаю й систематизую нову інформацію
Коли і де виникли перші держави стародавнього Сходу?
Шумерське царство – 3500 тис. до н. е.
Єгипет – 3100 р. до н. е.
Аккадське царство – 2296 р.
Індська (Гараппська) цивілізація – 2300 р. до н. е.
Найдавніша держава в Китаї – 1600 р. до н. е.
Ізраїль – 1030 р. до н. е.
Хто відігравав головну роль в утворенні стародавніх держав?
Це були особи, що мали лідерські якості. Вони гуртували біля себе людей, переконували їх у правильності своїх рішень, застосовували примус щодо інших.
Якими були відносини між найдавнішими державами?
Вони ворогували між собою за території, за матеріальні багатства.
Хто очолював найдавніші держави стародавнього світу?
Найдавніші держави світу очолювали особи з одноосібною спадковою владою – царі. правління Хаммурапі Великий, Навуходоносор, Кір, Александр Македонський, Соломон, Ашока.
2. Логічні пари
Утворіть логічні пари між іменами правителів давніх держав і характеристикою їхньої діяльності.
Хаммурапі – Вавилонський цар-законодавець
Соломон – Цар Ізраїльсько-Юдейського царства, що уславився мудрістю
Рамзес ІІ Великий – Єгипетський фараон-завойовник
Ашока – Засновник династії Маур’їв в Індії
ІІ. Обговоріть у групі
Обговоріть у класі зображені в тексті пам’ятки найдавніших держав. Висловте судження про рівень розвитку технологій у давніх державах. Які знання знадобилися для створення таких пам’яток?
Палета фараона Нармера
(4 тис. до н.е.) – рельєфна кам’яна плитка з історичними сценами, які відображають перемогу фараона царя Півдня над Північним Єгиптом. В результаті була утворена єдина держава в Єгипті (за однією з версій, бо інша стверджує, що об’єднувачем був Міна 3100 р. до н.е.).
Пам’ятка має форму щита, який містить рельєфні зображення з обох боків. На одному з них фараон (втілення бога) убиває полоненого з Півночі. Інші північні мешканці перелякано тікають від Нармера. Далі фараон урочисто оглядає гори убитих жителів Півночі, то постає в образі бик, що руйнує фортецю. На зворотному боці палети бачимо фараона, але вже в короні Північного Єгипту.
Давні майстри володіли технікою обробки каменю.
Мохенджо-Даро
– місто цивілізації долини Інду, яке виникло близько 2600 року до н. е. Це найдавніше містом долини Інду і сучасником цивілізації Стародавнього Єгипту і Межиріччя. Місто вражає геометричною забудовою, вулицями, що перетиналися під прямим кутом, водогоном та каналізацією.
Відбиток особистої печатки Дарія
– на печатці написано староперською мовою “Я Дарій, великий цар”. В центрі зображення бойової колісниці з лучником, яка мчить на ворога. Стріли влучають в лева. Ця деталь підкреслює агресивний характер перської держави.
Брама Іштар
– пам’ятка архітектури давнього Вавилону, побудована в 575 р. до н. е. за наказом царя Навуходоносора II. Браму присвячено богині Іштар. Брама є напівкруглою аркою з цегли, яка покрита блакитною, жовтою, білою і чорною поливою. Стіни брами і збережені фрагменти стін Вулиці Процесій, яка знаходилася перед ними, прикрашені барельєфами і орнаментами.
Висячі сади Семіраміди
– одне з античних семи чудес світу, що було, згідно зі стародавніми джерелами, розташоване у Вавилоні. Назва пов’язана з легендарною царицею Семірамідою, для якої сади і були збудовані. Це єдине з чудес світу, точне розташування якого невідоме.
Прообразом Висячих садів могли бути верхові сади та іригаційні споруди у Вавилоні та Ніневії.
Для будівництва зазначених пам’яток люди мали знати математику, астрономію, геологію, біологію, фізику та інші природничо-математичні науки. Також виконання роботи потребувало високої організації праці та взаємодії багатьох людей.