Поява та розселення людей на території сучасної України є досить складним історичним процесом, що відбувався протягом тисяч років. Основними етапами цього процесу є палеоліт, мезоліт, неоліт, енеоліт.
Зміст параграфа
Діємо: практичні завдання
Поміркуймо!
Діємо: практичні завдання
Запитання і завдання
І. Знаю й систематизую нову інформацію
ІІ. Обговоріть у групі
ІІІ. Мислю творчо
Яким часом датують появу перших предків людини?
Гомініди – найдавніші відомі предки людини, що жили 8-5 млн. років тому.
За якими джерелами антропологи досліджують еволюційний розвиток людства?
Антропологи досліджують еволюційний розвиток людства за допомогою решток скелетів, кісток предків людини.
Яка СІД досліджує речові пам’ятки кам’яної доби?
Археологія
Які види давніх людей існували на планеті Земля за кам’яної доби?
Південна людина, людина вміла, людина прямоходяча, неадерталець, людина розумна.
Що впливало на появу і розвиток первісних людей?
Природні умови і боротьба за виживання.
Чому найдавніші епохи історії людства називають палеолітом і мезолітом?
Найдавніші епохи історії людства називають за матеріалом, з якого виготовлялися знаряддя праці, які допомогли людям вижити в природному середовищі. Це був камінь (палео давній та мезо середній – умовно визначено вченими за рівнем умінь обробки каменю первісними людьми)
Які знаряддя праці використовували первісні люди?
Палиця-копачка, кам’яне рубило, кам’яна сокира, спис, лук, стріли, гарпун, рибальський гачок, глиняний посуд, голка.
Чому вчені визначають господарювання кам’яної доби як привласнювальне?
Людина не займалася вирощуванням їжі, а лише привласнювала собі дари природи, необхідні для її життя.
Які важливі відкриття і винаходи були зроблені первісними людьми за палеоліту і мезоліту?
Рубило, палиця-копачка, кам’яна сокира, житло, спис, лук і стріли, голка, гарпун, риболовний гачок, човен-довбанка, голка, освоєння вогню.
Діємо: практичні завдання
Уявіть себе вченими й дослідіть у групах археологічні пам’ятки палеоліту та дізнайтеся про життя наших предків. Об’єднайтеся в групи та виконайте завдання з дослідження джерел історичної інформації.
1. Визначте, які з джерел інформації є історичними джерелами, а які – сучасними історичними описами або реконструкціями.
Печера Киїк-Коба
Історичні джерела: 600 зразків примітивних знарядь праці, поховання жінки, сліди вогнищ із попе-
лом і вуглинками, безліч кісток тварин.
Припущення: померлій було 30 років, у часи льодовикового періоду вона вважалася людиною похилого віку, жінка була похована за певним ритуалом.
Мізинська стоянка
Історичні джерела: археологічні знахідки м’ясних ям для зберігання м’яса взимку, жіночі статуетки та фігурки тварин з бивнів мамонта, браслети з мамонтових кісток.
Припущення: люди були завбачливими господарями/господинями, бо вміли запасатися їжею на тривалий період часу, уміли бачити красиве та прагнули облаштувати свій побут предметами, що дають естетичну насолоду.
Межиріцька стоянка
Історичні джерела: найдавніша карту на кістці, створена на теренах України.
Припущення: реконструкція житла мисливців дозволяє уявити будівельні технології доби палеоліту, мисливці мали розвинене уміння орієнтуватися на місцевості.
2. Що про життя і заняття первісних людей «розповідають» подані джерела інформації?
Люди вели привласнювальне господарювання – займалися мисливством та збиральництвом. Загінне полювання вимагало зусиль багатьох мисливців, з появою лука та стріл така потреба у відпала. В умовах похолодання люди навчилися будувати житла, шити хутряний одяг, спочатку лише користуватися, а далі й добувати вогонь. Виготовляли примітивний глиняний посуд, створювали мистецькі предмети з кістки та шкіри, і навіть кістяні музичні інструменти.
3. Назвіть пам’ятки, які засвідчують такі відмінні від тварин риси людини, як піклування про поховання померлих, прагнення творити прекрасне, розумова діяльність.
Піклування про поховання померлих – поховання жінки, в якої акуратно складені руки (похованню близько 100 тис. років);
прагнення творити прекрасне – браслет із бивня мамонта, жіночі статуетки та фігурки тварин з бивнів мамонта, (Мізинська стоянка, 18 тис. років до н. е.)
розумова діяльність – Межиріч-карта (близько 14 тис. років тому)
Поміркуймо!
1. З якою метою, на вашу думку, Національний банк України присвячує пам’ятні монети далекому минулому нашої країни?
З метою популяризації і збереження історичних пам’яток далекого минулого нашої країни.
2. Запишіть до схеми відомі вам способи зберігання і популяризації знань про первісну добу на теренах України.
Охорона культурної та історичної спадщини державою, зберігання артефактів у музеях, створення тематичних виставок, проведення екскурсій, освітня діяльність.
Як зберігають пам’ять про найдавніше минуле України?
– Вивчають у школі
– Випускають пам’ятні монети
– Створюють музеї
– Пишуть книги і статті
– Знімають відеоматеріали
– Розміщують тематичні матеріали в Інтернеті
Діємо: практичні завдання
Уважно розгляньте історичну карту «Перші люди на теренах України» та назвіть місця, де знайдено стоянки різних видів давніх людей:
«людини прямоходячої» – Королево, Лука Врублевецька
неандертальців – Бабин, Кодак, Василівка,
«людини розумної» – Пушкарі, Мізин, Молодове, Волоське, Анетівка, Кирилівська, Добраничівка.
Розгадайте анаграми й утворіть логічні пари. Покажіть названі стоянки на карті «Перші люди на теренах України».
А 4. Найдавніша стоянка первісних людей на теренах України. Королеве
Б 3. Стоянка первісних людей, жителі якої створили найдавнішу карту в Україні. Межиріч
В 2. Стоянка неандертальців у Криму. Киїк-Коба
Г. Стоянка доби палеоліту, знайдена на території Києва.
Д 1. Поселення давніх мисливців на мамонтів на Чернігівщині. Мізин
Запитання і завдання
І. Знаю й систематизую нову інформацію
Коли первісні люди з’явилися на теренах України?
Первісні люди з’явилися на теренах України 1 млн. років тому.
Які стоянки первісних людей відомі вченим?
«людини прямоходячої» – Королево, Лука Врублевецька
неандертальців – Бабин, Кодак, Василівка,
«людини розумної» – Пушкарі, Мізин, Молодове, Волоське, Анетівка, Кирилівська, Добраничівка.
Яку інформацію про життя первісних людей розповідають археологічні пам’ятки?
Археологічні пам’ятки за речовими джерелами розповідають побут і заняття первісних людей, рівень їх умінь, зародки духовної культури.
Як в Україні зберігають пам’ять про первісну добу людства?
Давні археологічні стоянки охороняються законом і є пам’ятками археології. Речові історичні джерела (артефакти) зберігають в музеях. На жаль, найдавніша археологічна стоянка первісної людини в Україні в с. Королеве на Закарпатті злочинно знищена під час розробки кам’яного кар’єру. Кількість археологічних знахідок в Королево сягає близько 100 тис. одиниць.
ІІ. Обговоріть у групі
1. Як ви думаєте, чи відрізнялися стоянки первісних людей на території України та в інших місцях, наприклад, в Азії чи в Африці? Що могло впливати на відмінність чи схожість стоянок?
На схожість і відмінність стоянок впливали подібність чи відмінність природних умов та матеріалів, з яких виготовлялися знаряддя праці.
2. Чому важливо виявляти, досліджувати і зберігати пам’ятки первісної доби?
Це важливо для подальшого пізнання первісної історії людства, збереження їх для майбутніх поколінь.
3. Яку назву, пов’язану із первісною добою, закодовано в ребусі?
Палеоліт
ІІІ. Мислю творчо
2. Машина часу.
Дізнайтеся, де в сучасному світі використовують такі відкриття первісних людей: спис, лук і стріли, човен, рибальське приладдя, вогонь.
Спис є спортивним знаряддям, метання спису є видом спорту.
Лук і стріли є спортивним знаряддям і стрільба з лука є видом спорту.
Човен є сучасним водоплавним засобом.
Рибальське приладдя використовується сучасними рибалками.
Вогонь має надзвичайно широке застосування – від приготування їжі та опалення до двигунів внутрішнього згоряння і виплавки металів.