7. Кам’яний вік людства. Історія 6 клас Щупак

Кам’яний вік – це період в історії людства, який характеризується використанням кам’яних інструментів для виробництва. Цей період розділений на три основні епохи: палеоліт, мезоліт, неоліт

Зміст параграфа
Читаємо й розуміємо
Діємо: практичні завдання
Поміркуймо!
Запитання і завдання
І. Знаю й систематизую нову інформацію
ІІ. Обговоріть у групі
ІІІ. Мислю творчо

Поясніть за допомогою схеми, що лягло в основу археологічної періодизації історії.
Основний матеріал виготовлення знарядь праці.

Читаємо й розуміємо

Потреби первісної людини:
Їжа – збиральництво,
мисливство, рибальство.
Тепло – вогонь, житло, одяг.
Захист – зброя, вогонь.
Спілкування – спільнота, мова.

Діємо: практичні завдання

Група 1
1. Висловіть припущення, що могли збирати наші предки, щоб прохарчуватися.

Гриби, дикі плоди, злаки, їстівні стебла та коріння.
2. Які предмети використовували наші предки під час добування їжі?

Кам’яне рубило, загострена палиця-копачка.
Група 2
1. Поміркуйте, які навички були потрібні первісним людям, щоб виготовити ручне рубило.
Навички обробки каменю, техніка сколювання.
2. Визначте, яка особливість будови людської руки (на відміну від тварин) дозволяла виконувати зображені операції.

Людська рука має розвинений великий палець, що дозволяє охоплювати річ, утримувати її. Це сприяло виготовленню знарядь праці.

Група 3
1. Визначте, чи безпечним було давнє полювання.
Давнє полювання не було безпечним. Мисливці часто самі ставали здобиччю диких звірів.
2. Поміркуйте, чи могла людина наодинці вполювати велику тварину.

Ні , не могла. Для цього були потрібні колективні зусилля і координація дій. Це стало можливим завдяки мові, яку опанували давні люди.
3. Яких якостей вимагало від людини полювання? Хто, як правило, були мисливцями?

Полювання вимагало значної фізичної сили, спритності, швидкості, хоробрості. Мисливцями були найміцніші молоді чоловіки.
Група 4
1. Поміркуйте, у чому переваги лука й стріл, рибальських знарядь.
Лук і стріли дозволяли полювати на тварин на відстані. Рибальські знаряддя збільшили кількість улову.
2. Які знання і вміння знадобилися людям для виготовлення цих знарядь, побудови жител, виготовлення одягу?

Спостережливість (дерево має міцність, пружність), просторове мислення і підбір матеріалів (для побудови житла), обробка шкір тварин (пошиття одягу).
Група 5
1. Опишіть почуття давніх людей, які міг викликати у них вогонь;
Страх, цікавість, поклоніння.
2. Визначте, для чого могли використовувати вогонь первісні люди.

Тепло, захист, світло, приготування їжі, поклоніння, згуртування в колективи.
Група 6
1. Які деталі на малюнках свідчать про те, що діють організовані спільноти людей?
Мисливці спільно загнали мамонта до пастки.
2. Про що могли домовлятися люди, зображені на ілюстраціях?

Вони могли домовлятися про місце влаштування пастки, узгоджували спільні дії під час полювання.
3. У яких життєвих ситуаціях, окрім зображених, первісні люди могли використовували мову?

Люди використовували мову з часу постійного перебування в колективі. вони могли обмінюватися набутим досвідом, Завдяки цьому мова людей вдосконалювалася.

Поміркуймо!

Підсумуйте, як ви зрозуміли особливості життя людей за доби палеоліту та мезоліту: усно заповніть пропуски у тексті-висновку.
Отже, проблем із виживанням у наших предків за часів палеоліту та мезоліту було чимало. Найголовнішими потребами людей у ті часи були
їжа, безпека, житло. Але саме вміння пристосовуватися до складних умов та об’єднуватися для спільного вирішення завдань, дозволили первісним людям вижити: вони навчилися добувати вогонь, виготовляти знаряддя праці, застосовувати загінне полювання, рибалити, шити одяг, будувати житло. У ті далекі часи людство сформувало привласнювальний тип господарювання, оскільки займалися мисливством, збиральництвом та рибальством.
Порівняйте періоди найдавнішої історії людства за критеріями: природні умови, види людей, вміння людей, заняття людей.

КритеріїПалеоліт
Відмінне
Палеоліт Мезоліт
Спільне
Мезоліт
Відмінне
Природні умовиЛьодовиковий період,
поверхня, вкрита льодом,
t впала на 15 градусів,
На півдні зменшилася
кількість опадів,
біднішає рослинність,
небезпека від
великих тварин
Закінчення льодовикового
періоду, потепління,
поширення тварин і рослин,
тварини дрібнішали,
Види людей людина вміла,
людина прямоходяча,
австралопітек
неадерталець,
людина розумна
Вміння людейВиготовлення спису,
кам’яних рубила, сокири,
винахід лука і стріл
Використовували
в господарській
діяльності дерево,
кістку, камінь.
Будова житла
Удосконалення знарядь праці, застосування лука і стріл.
Заняття людей
Збиральництво, мисливствоУскладнення полювання
в зв’язку зі
зменшенням розмірів
тварин. Рибальство
Порівняння палеоліту і мезоліту

Запитання і завдання

І. Знаю й систематизую нову інформацію

Якими були потреби первісних людей?
Первісні люди потребували їжі, захисту від негоди і хижаків.
Чого навчилися первісні люди за доби палеоліту й мезоліту?

Виготовляти найпростіші знаряддя праці кам’яне рубило, спис, сокиру, лук, стріли, обробляли кістку, шили одяг, будували житло, використовували і добували вогонь, опанували мову, влаштовували загінні полювання.
Як людина була пов’язана з природою у найдавніші часи?

Надзвичайно міцно. Людина повністю залежала від природи.
Який вид господарства – привласнювальне чи відтворювальне – розвинувся за кам’яного віку?

В часи кам’яного віку розвинулося привласнювальне господарство.

ІІ. Обговоріть у групі

1. Розташуйте знаряддя праці первісних людей у хронологічній послідовності їх використання /винайдення.
Палиця, кам’яне рубило, спис, лук і стріли
2. Поміркуйте, у яких життєвих обставинах уміння первісних людей можуть знадобитися сучасній людині.
Коли сучасна людина потрапить в природне середовище без звичних щоденних речей сучасного світу.

ІІІ. Мислю творчо

Історичний сторітелінг.
Уявіть себе автором/авторкою дитячої книжки про життя первісних людей. Напишіть пригодницьку оповідку «Один день із життя первісної людини» в жанрі сторітелінгу.
Варіанти тем (на вибір)
Один день із життя первісного чоловіка Арді за доби палеоліту/мезоліту

Арді разом з іншими мисливцями другу добу слідкували за стадом мамонтів, які неспішно рухалися уздовж кам’яного гребеня, наближаючись до вузької ущелини між стрімких прямовисних скель. Очевидно, мамонти добиралися до стрімкого потоку, що шумів десь унизу. Вони прямували до водопою стежиною, яка поступово звужувалася, затискуючи тварин на невеликому виступі біля самісінької води.
– Потрібно завалити мамонтам вихід з ущелини! – почув Арді голос старшого, вожака мисливської групи, – ждемо! Тиша!..
Мисливці терпляче чекали, коки останній мамонт сховається за скелями. Сонце вже вхопилося за вершину гори, коли мисливці заходилися завалювати хід важкими валунами, скидаючи їх зі скелі. Неповороткі мамонти спочатку байдуже спостерігали за каменепадом, але коли усвідомили свою необачність, було вже пізно: лише декілька найсильніших тварин, голосно трублячи про небезпеку, ринулися крізь каміння. Їм поталанило протаранити завал і вирватися на волю.
Молодші тварини збилися докупи, деякі рушили через потік, але прямовисна скеля протилежного берега не давала їм шансів вибратися зі стрімкого потоку і їх почала зносити швидка течія. Мисливці з голосними криками кинулися на крайнього мамонта, котрий так і не наважився ступити у воду. Вони метнули йому в груди кілька списів, а потім накинули на поранену тварину велику сітку, сковуючи його відчайдушні і сильні рухи…
Арні сьогодні біля вогнища врешті засне ситим.

Всі завдання