5. Джерела з історії первісності й стародавнього світу

Джерела з історії первісності та стародавнього світу можуть бути дуже різноманітними і включають речові знахідки, писемні і усні пам’ятки.

Зміст параграфа
Історичні джерела доби первісності та стародавнього світу. Діємо: практичні завдання
Чому важливо зберігати пам’ятки давнини. Діємо: практичні завдання
Запитання і завдання
І. Знаю й систематизую нову інформацію

ІІ. Обговоріть у групі

Історичні джерела доби первісності та стародавнього світу. Діємо: практичні завдання

1. Розгляньте ілюстрації історичних джерел, які допомагають ученим досліджувати історію первісності та стародавнього світу. Чи всі представлені у вправі види історичних джерел використовують для дослідження найдавнішої історії людства? Визначте, до якого виду джерел належать ці пам’ятки.
1 – візуальні, 2, 4, 5 – речові, 3 – писемні, 6 – етнографічні.
Для дослідження найдавнішого періоду історії людства використовують речові та етнографічні джерела.
2. Пригадайте, які спеціальні історичні дисципліни (СІД) допомагають досліджувати минуле людства. Вкажіть до кожної ілюстрації назву СІД, що допоможе вченим дослідити зображене на ній історичне джерело.
Спеціальні історичні дисципліни (СІД): археологія,  боністика, геральдика, етнографія, етнологія, нумізматика, іконографія, краєзнавство, архівознавство.
1 – іконографія, 2 – пам’яткознавство, 3 – палеографія, 4 – археологія, 5 – нумізматика, 6 – етнологія.

Чому важливо зберігати пам’ятки давнини.
Діємо: практичні завдання

3. Дізнайтеся історію відкриття мозаїк Зевгми в Туреччині. Виконайте мінідослідження мозаїки «Дев’ять муз», продовжуючи надані речення-підказки (див. на с. 26 пам’ятку для дослідження історичного джерела).
1. До якого виду історичних джерел належить мозаїка?
Образотворче джерело
2. Про що можна довідатися з цього історичного джерела? Оберіть варіанти відповіді:
а) матеріали, які використовували давні майстри у будівельній справі;
кольорові камінці.
б) хімічний склад фарб, що забезпечили збереження кольору мозаїк;
в) час виготовлення мозаїки;
д) міфологічні/релігійні уявлення доби античності;
е) традиції побуту давніх жителів місцевості, де знайдена мозаїка;
є) становище в суспільстві власників будівлі, окрасою якої була мозаїка.

3. Які самостійні науки та СІД могли бути залучені під час дослідження мозаїки:
а) для розшифрування написів імен муз;

палеографія, епіграфіка
б) для встановлення віку пам’ятки;
хронологія
в) для визначення матеріалу, з якого виготовлено мозаїку?
археокераміка
Узагальніть інформацію, яку «розповідає» про минуле мозаїка «Дев’ять муз».
Мозаїка “Дев’ять муз” – це античний мистецький шедевр, створений біля турецького поселення Зевгма. Мозаїка виготовлена з різнокольорових камінців. Мистецьку роботу такого рівня могли замовити лише заможні люди. В ті часи для багатіїв було звичним викладати мозаїкою підлогу власних будинків.
Поясніть, чому важливо зберігати пам’ятки давнини.
Пам’ятки давнини важливо зберегти для наступних поколінь, адже вони є культурною спадщиною якогось народу чи всього людства.

Запитання і завдання
І. Знаю й систематизую нову інформацію

За допомогою яких історичних джерел досліджують історію стародавнього світу?
Історію стародавнього світу досліджують за допомогою речових джерел та етнології.
Як спеціальні історичні дисципліни допомагають досліджувати історію стародавнього світу?
Чому важливо вивчати історичні джерела?

Історичні джерела допомагають нам дослідити історичні події, дізнатися нові подробиці, інші особливості того чи іншого часу.
Як цікавість до давнини сприяє розвитку туризму?

Люди відвідують пам’ятки давнини (піраміди в Єгипті, Акрополь в Афінах, Колізей в Римі і т. д.). Таким чином, цікавість до історії сприяє розвитку туризму.

ІІ. Обговоріть у групі

На основі здобутих знань дайте відповіді на запитання:
а) у чому полягає особливість історичних джерел з історії стародавнього світу?

Усі історичні джерела стародавнього світу є давніми. Вони виготовлялися з різних матеріалів – глини, папірусу, пергаменту, каменю, металу. Переважна більшість з них погано збереглися, вони могли бути пошкоджені, втрачені або піддаватися руйнуванню. Історичні джерела дійшли до нас у формі писемності, зображень, символів, монет. Писемні джерела можуть бути важкими для розшифрування та розуміння. Всі стародавні джерела є рідкісними.
б) чому для отримання знань про минуле необхідно поєднувати інформацію з різних історичних джерел?

Поєднання інформації з різних джерел допомагає довести або спростувати правдивість історичних подій.
в) підчас археологічних розкопок стародавнього міста було знайдено скарб монет. Як ви думаєте, чому підчас дослідження зі скарбу не можна вилучити жодної монети?

Всі монети становлять наукову цінність і охороняються державою. Вони мають бути вивчені науковцями (вченими-нумізматами), іншими спеціалістами і стати музейними експонатами для огляду відвідувачами.

Всі завдання