В історії первісної доби та стародавнього світу люди використовували різні способи для лічби часу, які в основному базувалися на спостереженнях природи
Зміст параграфа
Історична математика. Хронологічні задачі
Мінітурнір «Найкращі знавці хронології»
Запитання і завдання
І. Знаю й систематизую нову інформацію
ІІ. Обговоріть у групі
ІІІ. Мислю творчо
Історична математика. Хронологічні задачі
Розв’яжіть хронологічні задачі, порядок дій під час лічби часу записуйте (працюйте в зошитах).1. Апіїв шлях – перший брукований шлях, що вів з Рима в Капую. Будівництво дороги розпочато у 312 р. до н.е. Скільки років тому відбулася ця подія?
312 р. до н.е. + 2023 р. – 1 р. = 2334 р. тому
2. Гай Юлій Цезар провів реформу календаря в 46 р. до н. е. Юліанський календар у 1582 р. н. е. було замінено григоріанським. Скільки років діяв юліанський календар?
46 р. до н. е. + 1582 р. н. е. – 1 р. = 1627 років
3. Оперуючи знайденою інформацією про час створення історичних пам’яток (піраміди Хеопса й монети скіфського царя Атея), доповніть і розв’яжіть задачу на лічбу часу.
Рік закінчення будівництва піраміди Хеопса 2680 р. до н. е.
Монети скіфського царя Атея – (4) ІV ст. до н.е.
2680 рр. до н. е. – ІV ст. до н.е. = 2200 р. Піраміда Хеопса збудована орієнтовно на 2200 років раніше чеканки монет скіфським царем Атеєм.
2023 р. н. е. + 2680 р. до н. е. = 4703 р. Піраміда Хеопса має вік 4703 р.
2023 р. н. е. + ІV ст. до н.е. = 2423 роки. Монети скіфського царя Атея виготовлені приблизно 2423 роки тому.
Мінітурнір «Найкращі знавці хронології»
Об’єднайтеся в групи, складіть власні задачі на лічбу часу на основі інформації про зображені історичні пам’ятки й монету. Для виконання завдання також використовуйте будь-які інші відомі вам історичні події.
Колізей – пам’ятка архітектури Давнього Риму (80 р. н.е.)
Стоунхендж – кам’яна споруда на півдні Англії (3000 р. до н.е.)
Ювілейна монета номіналом 5 гривень «Білгород-Дністровський», присвячена 2500-річчю міста (введена в обіг у 2000 р.)
Задача 1. В якому столітті заснований Білгород-Дністровський?
2000 – 2500 = 500 р. до н.е. (V ст. до н.е.)
Задача 2. На скільки років Колізей молодший за Стоунхендж?
3000 р. до н. е. + 80 р. н. е. – 1р. = 3079 років
Задача 3. Скільки років минуло Стоунхенджу на час закладення Білгорода-Дністровського?
3000 р. до н. е. – 500 р. до н.е. = 2500 років
Задача 4. Скільки років Стоунхенджу?
3000 р. до н. е. + 2023 р. – 1р. = 5022 роки.
Запитання і завдання
І. Знаю й систематизую нову інформацію
Як перетворювати століття в роки і навпаки?
Щоб правильно визначити століття, потрібно до числа, що позначає сотні, додати 1.
Приклад перетворення року в століття:
1(6 +1) = 17 (ХVІІ) століття, а саме 89 рік 17 (ХVІІ) століття.
Приклад перетворення століття в рік:
9 (ІХ) століття, це будь-який рік в проміжку з 801 по 900 рік
Як визначити тривалість історичних подій?
За датами початку і завершення історичної події.
Як відбувається лічба часу до Різдва Христового?
Відлік у зворотному напрямку
Як на лінії часу позначати події до Різдва Христового?
В зворотному напрямку. Наприклад, піраміда фараона Хеопса будувалася з 2840 до 2680 рр. до н. е. (зворотній напрям відліку часу).
ІІ. Обговоріть у групі
Виконайте завдання з історичними датами, згаданими в історичних задачах і міні-турнірі: перетворіть запис дат із років у століття або зі століть у роки.
312 р. до н.е. – IV ст. до н.е.
46 р. до н. е. – I ст. до н.е.
1582 р. н. е. – XVI ст. н.е.
80 р. н. е. – I ст. н.е.
3000 р. до н.е. – ХХХ ст. до н. е.
2000 р. – ХХ ст. до н. е.
ІІІ. Мислю творчо
Розгадайте творчий задум коміксу. Який вибір зробить давньогрецький історик Геродот? Обґрунтуйте вашу думку. Яку роль у вивченні історії відіграє обраний Геродотом предмет?
Геродоту варто обрати історичне джерело для перевірки достовірності інформації.