Наука історія вивчає минулі події, процеси, що відбувалися у минулому. Вона досліджує розвиток суспільств, культур, політичних систем, економіки, технологій, та інших аспектів людського життя. Історики аналізують різноманітні джерела, такі як письмові документи, археологічні знахідки, архіви, мовні пам’ятки, та усні історії, щоб розуміти та реконструювати минуле.
Зміст параграфа
Історичний лабіринт
Логічні пари Група 1. Що вивчає наука історія
Група 2. Аналіз історичних подій
Група 3. Науки – помічниці історії
Запитання і завдання
І. Знаю й систематизую нову інформацію
ІІ. Обговоріть у групі
ІІІ. Мислю творчо
Історичний лабіринт
Що вивчає наука історія?
Історична наука вивчає минуле людства, опираючись на письмові та матеріальні свідчення минулих подій.
Як називають учених, що досліджують історію?
Вчених називають істориками
Кого з відомих істориків ви знаєте?
Михайло Грушевський, Наталія Полонська-Василенко, Дмитро Яворницький, Олександра Єфименко, Іван Крип’якевич
Що/хто допомагає історикам досліджувати минуле?
Історикам допомагають досліджувати минуле історичні джерела та оповіді свідків подій.
Що таке історичні джерела?
Історичне джерело – носій інформації про минулі події.
Які бувають види історичних джерел?
Речові, писемні, усні, аудіо-, фото-, відео-, цифрові документи.
З яких джерел сучасні люди можуть пізнавати історію?
Кінофільми, наукові праці істориків, підручники, засоби масової інформації, мережа Інтернет, музеї.
Чи всім джерелам історичної інформації варто довіряти?
Ні, не всім. Вони можуть містити недостовірну інформацію. Для визначення достовірності історичного джерела існує багато допоміжних історичних дисциплін, що допомагають історикам визначити його правдивість.
Як відрізнити достовірну інформацію?
Достовірність інформації можна визначити за надійністю джерела її походження, також було б доцільним перевірити достовірність інформації за іншими альтернативними джерелами.
Логічні пари. Група 1. Що вивчає наука історія
Пригадайте, що вирізняє історію з-поміж інших наук. Виконайте завдання, які допоможуть доповнити графічну схему:
а) наведіть приклади дієслів, які позначають завдання науки історії (за зразком);
Досліджувати, аналізувати, реконструювати, порівнювати, класифікувати, документувати.
б) утворіть пари з питань і предметів дослідження історії
Питання: Які були основні причини і наслідки персько-грецьких воєн?
Предмет дослідження: конфлікт між Персією та Грецією, основні битви, політичні, економічні, культурні наслідки війн.
Питання: Як афінська демократія вплинула на життя громадян у Давній Греції?
Предмет дослідження: політика, громадянське суспільство, закони.
Питання: Як філософські школи Античності сприяли розвитку ідей та знань?
Предмет дослідження: Філософія Сократа, Платона, Арістотеля та їх вплив на суспільство.
Питання: Які архітектурні досягнення вважаються типовими для античних грецьких та римських будівель?
Предмет дослідження: дорійський, іонічний та коринфський стилі, амфітеатри та форуми.
Питання: Як спорт та олімпійські ігри відігравали важливу роль у давньогрецькому суспільстві? Предмет дослідження: Культ спорту, спортивні досягнення, вплив на культуру.
в) доповніть перелік питань, які ставлять історики, досліджуючи минуле.
аналізує, порівнює, документує.
Логічні пари. Група 2. Аналіз історичних подій
1) Причини 2) Привід 3) Подія 4) Наслідки
А. Що відбулося
Б. До чого призвела подія?
В. Що прискорило початок події?
Г. Чому відбулася подія?
1Г, 2В, 3А, 4Б
Логічні пари. Група 3. Науки – помічниці історії
Ви знаєте, що досліджувати минуле історії допомагають різноманітні науки. Пригадайте, які саме і в який спосіб:
а) усно упорядкуйте бібліотеку історика/історикині: уявно розподіліть на полиці книжки про науки на такі групи: «Самостійні науки» та «Спеціальні історичні дисципліни (СІД)»;
Самостійні науки – метрологія, геологія, фізика, культурологія, біологія, математика, соціологія, хімія.
Спеціальні історичні дисципліни (СІД) – геральдика, хронологія, археологія, краєзнавство, боністика, філателія.
б) розкажіть, як кожна з наук допомагає в історичних дослідженнях;
геральдика – допоміжна історична дисципліна, що вивчає історію виникнення та розвитку і закономірності складання та вживання гербів.
хронологія – допоміжна історична дисципліна, що вивчає способи відліку часу, літочислення, календарі різних народів.
археологія – допоміжна історична дисципліна, що вивчає давній побут і культуру людського суспільства на підставі речових пам’яток минулого, добутих розкопками.
краєзнавство – допоміжна історична дисципліна, що займається збором, накопиченням і популяризацією відомостей про певну територію (край).
боністика – допоміжна історична дисципліна, що вивчає паперові грошові знаки; колекціонування паперових грошей.
філателія – допоміжна історична дисципліна, що займається колекціонуванням і вивченням знаків поштової оплати, до яких належать марки, етикетки, ярлики, поштові штемпелі.
в) поясніть, чому одна з груп наук – помічниць історії називається «спеціальні історичні дисципліни».
Спеціальні історичні дисципліни вивчають окремі типи історичних джерел.
Запитання і завдання
І. Знаю й систематизую нову інформацію
Що вивчає наука історія?
Наука історія вивчає минуле людства, опираючись на письмові та матеріальні свідчення минулих подій.
Як аналізують історичні події?
Аналіз історичних подій – це спосіб досліджувати те, що відбулося у минулому.
Ось як проходить робота з аналізу історичної події:
Дані і джерела: Ми знаходимо різні речі, це можуть бути книжки, листи, розповіді, які розповідають нам про минулі події.
Чому це сталося: Ми обдумуємо, чому ця подія відбулася. Що спонукало людей чинити саме так, як вони вчинили?
Що відбулося через це: Ми дивимося, які зміни відбулися в зв’язку з цією подією. Як подія вплинула на життя людей та навколишній світ?
Різні точки зору: Люди можуть дивитися на одну подію по-різному. Ми намагаємося зрозуміти різні думки.
Що ми можемо вивчити: Ми намагаємося зрозуміти, які уроки можна взяти з минулого, щоб краще розуміти світ сьогодні.
Таким чином, аналіз історичних подій допомагає нам з’ясувати, які історії стоять за тим, як було колись, і чому вони важливі для нас зараз.
Що таке історичні джерела?
Це носії історичної інформації – письмові документи, предмети, будівлі та інші пам’ятки, які відображають історичні події та явища і дають можливість досліджувати життя людей в минулому.
Історичні джерела – все те, що допомагає вивчати історію.
Що вирізняє спеціальні історичні дисципліни?
СІД вирізняє те, що кожна з них вивчають окремі типи історичних джерел, а всі разом допоміжні історичні науки допомагають історикам якомога повніше дослідити минуле.
ІІ. Обговоріть у групі
Історичне лото
1. Зіграйте в історичне лото: на основі знань з теми утворіть пари з карток.
Проголошення незалежності України – історична подія
Історія – наука про життя людей у минулому, їхні заняття, думки, дії.
СІД – етнографія (ребус)
Історичні джерела – зображення трипільська кераміка
Історичний простір – зображення карта
ІІІ. Мислю творчо
Пригадайте з курсу історії 5 класу значення понять: хронологія, історичний час. Створіть сенкани «історія», «Хронологія», «Історичний час».
Історія.
Історія – наука.
Знаходить, досліджує, аналізує.
Знати історію – зазирнути в майбутнє.
Пізнання.
Хронологія.
Хронологія – час.
Рахує, впорядковує, визначає.
Відділяє правду від вигадки.
Хронологічна послідовність.
Історичний час.
Поява людини.
Триває, впорядковує, відділяє.
Історичний час – минуле, сучасне, майбутнє.
Ми в історичному часі.