11. Праісторія. Всесвітня історія 6 клас

Праісторією називають найдавніший період минулого людства від появи людини до формування цивілізацій. Вивчають цей дописемний, первісний вік за допомогою археологічних джерел.

Зміст параграфа
11.1. Праісторія. Формування й розселення людини
11.2. Кам’яний вік у «біографії» людства. Періодизація кам’яної доби
Перевірте себе
2. Доберіть власні приклади впливу зміни природних умов на діяльність людини.
5. Вправа «Віртуальна мандрівка в минуле». Складіть план / репортаж-звіт про мандрівку в давнє минуле людства.

— що вивчає археологія
історична наука, що вивчає викопні речові пам’ятки і відтворює за ними давню історію суспільства.
— як називають історичну дисципліну, що досліджує час.
Історичну дисципліну, що досліджує час, називають хронологією.
Як ви розумієте…
— значення понять «вік», «первісний»?

Вік – відрізок часу 100 років.
Первісний – найдавніший період історії людства.

11.1. Праісторія. Формування й розселення людини

1. За допомогою яких історичних джерел досліджують дописемний період?
Дописемний період досліджують за допомогою речових історичних джерел.
2. Як ви розумієте поняття «праісторія»?

Історія дописемного періоду від появи людини до формування цивілізацій. Праісторію вивчають за допомогою археологічних джерел.
3. Позначте на умовній лінії часу представників роду Ното, додайте у відповідних проміжках австралопітека і неандертальця.

австралопітек 7-1 млн років тому 
Homo habilis (Людина вміла) 2,4 млн років тому
Homo erectus (Людина прямоходяча) 1,8 мільйона років тому до 100 000 років тому
неандерталець 100-40 тис. років тому.
Homo sapiens (Людина розумна) 160 тис. років. тому

11.2. Кам’яний вік у «біографії» людства. Періодизація кам’яної доби

1. На чому базується періодизація давньої історії людства? Перерахуйте основні періоди.
Історичні періоди класифікуються за типом і назвою основного матеріалу, з якого виготовляли знаряддя праці.
Основні періоди: кам’яний вік (давній кам’яний вік – палеоліт, середній кам’яний вік – мезоліт, новий кам’яний вік неоліт), мідно-кам’яний вік, бронзовий вік, залізний вік.
2. Про що можна довідатися, дослідивши знаряддя праці давніх людей?
Знаряддя праці давніх людей можуть розповісти про матеріал їх виготовлення, рівень умінь виготовлення, заняття давніх людей.
3. Чому, на вашу думку, речові історичні джерела становлять основу для вивчення далекого минулого людства?

Бо писемних історичних джерел у в давні праісторичні часи не існувало.

Перевірте себе

1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами:
Коли
людиноподібні істоти почали ходити на двох ногах?
Що
знайшла міжнародна експедиція  24 листопада 1974 року?
Хто  
запропонував класифікувати історичні періоди за типом і назвою основного матеріалу, з якого виготовляли знаряддя праці?
Де
знаходиться батьківщина людства?
Звідки ми можемо дізнатися про
найдавніший період історії людства?
Чому
наш історичний період називають залізним?
Як
називається сучасний тип людини?
Який
результат роботи археологів?

2. Доберіть власні приклади впливу зміни природних умов на діяльність людини.

Зміна природних умов впливає на побутові умови життя людей. Так, похолодання могло привести до використання одягу зі шкір, будівництва житла.
Зміна природних умов впливає на зміну продуктів харчування людини. Землеробство виникло близько 10 тис. років тому разом зі встановленням на землі природних умов, придатних для цього виду людської діяльності.
3. Складіть перелік відомих теорій походження людини. Тези якої з цих гіпотез для вас найпереконливіші? Обґрунтуйте думку.

Теорія еволюції Дарвіна: люди розвинулися з інших тварин протягом дуже довгого часу. Давніші тварини, схожі до нас , змінювалися з покоління в покоління. Виживали ті, хто краще пристосовувалися до природного середовища.
Теорія “Out of Africa“: Ця теорія каже, що наші найстаріші предки жили в Африці, а потім поступово розійшлися по всіх континентах. Вони пристосувалися до різних природних умов і стали такими, якими ми є сьогодні.
Теорія Пангеї та континентального дрейфу: дуже давно всі частини земної поверхні (Пангея – вся земля) були разом, а потім розійшлися на окремі частини, які стали називати континентами. Це сталося дуже повільно, і разом зі зміщенням континентів переміщувалися і люди.
Теорія інтелектуальної еволюції: У людей завжди був розум, але з він постійно удосконалювався. Люди навчилися робити знаряддя праці, виготовляти вогонь, оволоділи мовою спілкування, навчилися обмінюватися інформацією і запозичувати досвід один від одного.
Теорія “Загубленого світу”: В минулі часи могла існувати якась втрачена цивілізація, яка вплинула на розвиток людства і становлення цивілізації людства.
Теорія еволюції Дарвіна, теорія “Out of Africa”, теорія Пангеї та континентального дрейфу на мою думку, є найпереконливішими в питанні походження людини.
4. Розкажіть, яка інформація про життя людей кам’яного віку вас найбільше вразила.

Виготовлення знарядь праці і освоєння вогню? постійна боротьба за виживання в природному середовищі

5. Вправа «Віртуальна мандрівка в минуле». Складіть план / репортаж-звіт про мандрівку в давнє минуле людства.

Вступна частина: У цьому репортажі ми відправимося на захоплюючу мандрівку в часі, аби дослідити, як жилося нашим далеким пращурам. Вирушаємо в подорож крізь тисячоліття до прадавнього минулого людства.
1. На початку мандрівки Для початку мандрівки в часі потрібно підготуватися. Ми опрацюємо важливі факти про різні епохи та періоди, які будемо відвідувати. Ми беремо в подорож карту, компас, їжу та спеціальну апаратуру для спостережень.
2. Подорож до давнього минулого. Наша перша зупинка – до часу ранніх людей, коли вони лише пробували виготовити прості знаряддя праці. Ми спостерігатимемо, як вони з каміння та дерева виготовляли найпростіші інструменти для полювання чи збиральництва.
3. Життя в палеоліті Ми рушаємо до палеоліту, де наші далекі родичі вже здобули завдяки досвіду більш розвинені навички. Нам треба ознайомитися зі способами полювання на диких тварин, збирання їжі, виготовлення глиняного посуду для зберігання.
4. Відкриття землеробства і тваринництва. Наступна зупинка – неоліт. Ми бачимо, що люди вже займаються сільським господарством, вирощуючи рослини та розводячи тварин. В цей час почало люди стали жити осіло – в селах, будуючи постійне житло.
5. Розквіт давніх цивілізацій. Ми вирушаємо до Стародавнього Єгипту та Месопотамії. Ми дізнаємось про заняття їх мешканців, світогляд та релігійні уявлення, писемність та містобудівництво.
6. Дослідження розуму. Нам буде важливою зупинка в епосі античності, де розквітли наукові знання та освіта. Ми дізнаємось про великих мислителів та їх винаходи, які стали однією з основ нашого розуміння світу.
7. Заключення. Нарешті, ми знову в сучасності після цікавих мандрів у сиву давнину. Ми робимо підсумовуємо нові пізнання щодо розвитку людської цивілізації та впливи минулого на наш сучасний світ.

Висновок: Ця подорож у минуле людства познайомила нас з різними етапами розвитку людської спільноти – від виготовлення найпростіших знарядь праці до великих давніх цивілізацій. Ми бачили, як змінювалися способи життя людей та як поглиблювалися знання та розуміння світу людством.

Всі завдання