Історичним часом називають хронологічну послідовність подій, які є складовими історичного процес того або іншого історичного періоду.
Зміст параграфа
8.1. Історію творять сьогодні. Історичний час
8.2. Лінія часу і системи літочислення
8.3. Що таке періодизація історії?
2. Вправа «Стрічка часу»
5. Вправа «Ланцюжок»
Перевірте себе
6. Вправа «Історичний час»
— які одиниці вимірювання часу ви знаєте
секунди, хвилини, години, доби, тижні, місяці, роки, десятиліття, століття, тисячоліття, ери.
— які основні етапи пройшли українці на шляху до незалежності.
Княжа доба. Русь
Польсько-литовська держава
Козацька доба
Україна в Російській та Австрійській імперіях
Відродження Української державності на початку ХХ ст.
Україна незалежна
Як ви розумієте…
— значення слів «час», «період», «етап», «ера»?
час – форма існування матеріального світу.
період – великий відрізок часу, обмежений певними датами, подіями. Великі, цілісні й завершені частини часу;
етап – окрема частина періоду;
ера – одиниця виміру історичного часу, відзначається великою тривалістю.
8.1. Історію творять сьогодні. Історичний час
1. Які стани притаманні історичному часу?
Для часу притаманні три стани – минулий, теперішній, майбутній.
2. Що вивчає хронологія?
Хронологія – допоміжна історична дисципліна, що встановлює дати історичних подій і документів.
3. Як ви розумієте вислів «історія твориться сьогодні»?
В сучасному світі відбуваються події, які стануть історією нашого часу в майбутньому.
8.2. Лінія часу і системи літочислення
Яка різниця між «нашою» і «до нашої» ерами? Поясніть обидва трактування.
Наша ера починає свій відлік від народження Ісуса Христа, час до нашої ери тривав до народження Ісуса Христа.
1. Що таке «ера»?
одиниця виміру історичного часу, що відзначається великою тривалістю.
2. Яку подію домовилися вважати межею між ерами, «відправною точкою»?
Народження Ісуса Христа
3. Якою є особливість визначення дат до н.е.?
Час визначають в зворотному напрямку.
8.3. Що таке періодизація історії?
1. Що таке періодизація?
Поділ історичного часу на великі проміжки – періоди.
2. Поясніть, навіщо історичний процес поділяють на періоди.
Історичний час поділяють на періоди з метою виокремлення певних споріднених подій в окремі часові проміжки.
3. Перелічіть основні періоди всесвітньої історії.
1. Історія Стародавнього світу — від появи людства і до кінця V ст.
2. Історія Середніх віків — кінець V — кінець XV ст.
3. Історія Нового часу — від кінця XV до початку XX ст.
4. Новітня історія — від початку XX ст. і до сьогодні.
1. Вправа «Хронологічна послідовність». Запишіть дати в правильній часовій послідовності:
3012 р. до н. е.; 456 р. до н.е.; 64 р.; 145 р.; 325р.; 456 р.; 988 р.; 1054 р.; 1991 р.; 2022 р.;
2. Вправа «Стрічка часу»
Намалюйте в зошиті стрічку часу. Нанесіть на неї події з історії України, які ви пам’ятаєте з 5 класу.
882 рік – перша письмова згадка про Київ
988 рік – хрещення Русі князем Володимиром Великим
1187 рік – перша письмова згадка про Україну
1253 рік – коронація галицько-волинського князя Данила Галицького
1441 рік – утворення Кримського ханства
1514 рік – розгром московського війська під Оршею князем Костянтином Острозьким
1556 рік – заснування Запорізької Січі Дмитром Байдою Вишневецьким
1561 рік – видання Пересопницького Євангелія
1576 рік – заснування Острозької академії, першої вищої школи в Україні
1615 рік – заснування Київської братської школи, що переросла в Києво-Могилянську академію
1616 рік – найбільший морський похід на Кафу козаків на чолі з гетьманом Петром Сагайдачним
1648 рік – початок національно-визвольної війни під проводом Богдана Хмельницького
1709 рік – поразка шведсько-козацького війська під Полтавою від московитів
1775 рік – зруйнування Запорізької Січі російською царицею Катериною ІІ
1783 рік – ліквідація незалежності Кримського ханства російською імперією
1863 рік – Валуєвський циркуляр про заборону української мови
1872 рік – Емський указ про заборону української мови
1896 рік – відкриття археологом Вікентієм Хвойкою трипільської культури
10 грудня 1948 року – Декларація прав людини, прийнята в ООН
1911 рік – перший український фільм “Запорізька Січ”, створений Данилом Сахненком
1913 рік – проведення першої Київської спортивної олімпіади.
1916 рік – створення “Щедрика” Миколи Леонтовича
1918 рік – ІV Універсал про самостійність Української Народної Республіки
– бій під Крутами
– утворення Української держави на чолі з гетьманом Павлом Скоропадським
– утворення ЗУНР (Західноукраїнської народної республіки)
1919 рік – Злука УНР і ЗУНР
1932-1933 рік – Голодомор
1939 рік – початок ІІ світової війни нападом Німеччини на Польщу
1945 рік – кінець ІІ світової війни, поразка Німеччини та її союзників
– утворення ООН
1986 рік – аварія на Чорнобильській АЕС
1991 рік – розпад Радянського Союзу
24 серпня 1991 року – проголошення Незалежності України
1 грудня 1991 року – Всенародний референдум, що підтвердив Незалежність України
28 червня 1996 року – Конституція України
вересень 1996 року – введення в обіг національної грошової одиниці України гривні.
2014 рік – початок збройної агресії росії проти України, загарбання Криму
2014 рік – угода про асоціацію з Європейським Союзом
2022 рік – початок повномасштабної війни росії проти України
Перевірте себе
1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами:
Коли заснували Рим?
Що стало точкою відліку часу нашої ери?
Хто запропонував ділити історію на частини залежно від рівня людських цінностей?
Де вперше почали використовувати календар?
Звідки ми можемо дізнатися про системи літочислення?
Чому історію поділяють на періоди?
Як можна визначити за датою століття?
Який результат запровадження літочислення?
2. Доберіть роки важливих історичних подій, які вам відомі. Запропонуйте однокласникам позначити їх на стрічці часу.
(Рекомендовано звернути увагу на завдання “Стрічка часу”)
3. Складіть алгоритм / правила співвідношення років та століть.
Аби довідатися, до якого століття належить дата, її потрібно поділити на 100. Наприклад, 1846/100 = 18, 46. Отже, 18 століть ця дата вміщує 18 століть і 46 років 19 століття.
Якщо дата не поділиться на 100, це значитиме, що триває перше століття. Наприклад, 47 рік / 100 = 0, 47. Це перше століття.
4. Поясніть, чому плин часу іноді зображають у вигляді спіралі. Спробуйте зобразити часову спіраль.
Тому, що події минулого можуть повторюватися в майбутньому, але вже з іншими людьми.
5. Вправа «Ланцюжок»
Спробуйте в класі по черзі називати рік та століття, якому відповідає цей рік. Важливо не розірвати ланцюжок!
1430 р. – 15 ст
1521 р. – 16 ст.
1645 р. – 17 ст.
1700 р. – 17 ст.
2022 р. – 21 ст.
2000 р. – 20 ст.
4 р. – 1 ст.
69 р. – 1 ст.
100 р. – 1 ст.
101 р. – 2 ст.
1001 р. – 11 с.
6. Вправа «Історичний час».
Висловте власне припущення, як події сьогодення впливають на майбутнє.
На мою гадку, події, які відбуваються в сучасному світі, є дійсно важливими для нашого майбутнього. Я спостерігаю за світом, я бачу, як він змінюється, світ невідомий і цікавий мені. Я знаю про існування проблем у ньому – це зміна клімату, боротьба з бідністю, війна в моїй країні, то ж мені хочеться допомагати. Вірю, що я, що ти, що всі разом, зможемо багато зробити для майбутньої долі світу, і не треба надіятися, що хтось це робитиме за нас.
Сучасний світ – це світ технологій. Ми маємо доступ до інформації та можливості вивчати нове. Мене цікавить програмування та робототехніка, і я гадаю, як ці вміння знадобляться мені в майбутньому.
Я вивчаю культури різних народів і хочу спілкуватися з людьми інших країн. Це допомагає розуміти, що ми різні, але водночас схожі. Мені хотілося б прожити у світі, де люди мають повагу один до одного.
Я маю дбати про своє здоров’я та добре вчитися, адже це важливо для мого майбутнього професійного зростання. Старанне навчання сьогодні стане запорукою успіху в майбутньому, адже я зможу завдяки знанням опанувати ту професію, яка мене цікавить.
Так що події сьогодення мають вплив на майбутнє, як для мене, так і для всіх. Без минулого нема майбутнього – казали древні пращури. Моє сьогоднішнє підказує мені про моє завтра.