3. Історичні джерела. Всесвітня історія 6 клас

Історичні джерела є носіями історичних відомостей, які вивчає курс Всесвітня історія 6 клас. Вони можуть нам передати інформацію про минуле, тож вони являються найважливішою складовою наукових досліджень вчених-істориків. Бувають первинними і вторинними. Поділяються на речові, зображальні, писемні, усні, аудіо-, кіно -, фотодокументи. Детальним вивченням історичних джерел займаються спеціалісти допоміжних історичних дисциплін.

Зміст параграфа
3.1. Що таке історичні джерела?
3.2. Якими є усні, писемні та речові історичні джерела?
3.3. Чи можуть фотографії, аудіо- та відеозаписи бути історичними джерелами?
Перевірте себе
3. Складіть перелік історичних джерел, з якими ви ознайомилися на уроках історії впродовж 5 класу. Спробуйте їх класифікувати, записавши у відповідні стовпці.
6. Вправа «Образ із минулого»

— що допомагає дослідникам вивчати минуле?
Дослідникам допомагають вивчати минуле історичні джерела – носії історичної інформації.
— відомі вам пам’ятки-«свідки минулого» з історії України.
Софія Київська, Золоті Ворота, Пересопницьке Євангеліє, Києво-Печерська Лавра, Хотинська фортеця, Замок Любарта, Тарасова гора.
— значення понять:
джерело інформації – різні предмети, що зберігають інформацію; людина.
першоджерело – джерело походження оригінальної інформації.

3.1. Що таке історичні джерела?

1. Яку роль у роботі істориків відіграють історичні джерела?
Історичні джерела – це будь-які матеріали або свідчення, які можуть бути використані для дослідження історії. Вони допомагають історикам відкрити минуле для сучасності.
2. Чому, на вашу думку, історичні джерела поділяють на первинні та вторинні?

Первинні джерела – ті, що створені в досліджуваний історичний період часу. До них відносять літописи, хроніки, листи, щоденники, а також речові об’єкти, створені людиною.
Вторинні джерела створені на основі первинних джерел. Вони переважно аналізують та інтерпретують отриману інформацію. Це переважно історичні книги, статті, енциклопедії, документальні фільми, історичні рецензії.
3. У чому цінність історичних джерел для відтворення минулого?

Історичні джерела є найважливішим елементом в роботі вчених-істориків, завдяки яким можна збирати, аналізувати та розуміти інформацію про минуле і розвивати нові знання про людську історію.

3.2. Якими є усні, писемні та речові історичні джерела?

1. Чи можна стверджувати, що якийсь певний вид історичних джерел є найважливішим для пізнання минулого? Чому ви так вважаєте?
Ні, так стверджувати не можна. Не існує якого-небудь певного виду історичних джерел, важливішого для пізнання минулого за інші. Різноманітність історичних джерел відображає різні сторони життя суспільства та його культури, дозволяючи вченим отримувати якомога більш повну картину минулих подій. Без аналізу всіх історичних джерел, що відносяться до певного історичного періоду, його неможливо дослідити всебічно і повно.
2. Доберіть приклади до кожного з видів історичних джерел.

Усні джерела – прислів’я, приказки, загадки.
Писемні джерела – літописи, хроніки, стародруки.
Речові джерела – знаряддя праці, предмети побуту.
Візуальні джерела – фотографії, картини, ілюстрації.
3. Чому, на вашу думку, фольклор є цінним історичним джерелом? Яку історичну інформацію можна дізнатися з творів усної народної творчості?

Фольклор може засвідчувати якісь історичні події, відображати міфологію, світогляд, історичну пам’ять, уявлення про добро і зло, правила поведінки, культурні традиції.

3.3. Чи можуть фотографії, аудіо- та відеозаписи бути історичними джерелами?

1. Наведіть приклади візуальних джерел.
До візуальних джерел належать наскельні малюнки, ілюстрації в хроніках, книжках, портрети, світлини, плакати, листівки, карикатури.
2. Чи можуть матеріали, віднайдені в інтернеті, бути історичними джерелами?
Поясніть свої міркування.

Так, можуть. Матеріали з Інтернету є вторинними історичними джерелами.
3. Який вид джерел з’явився раніше — аудіо- чи фото-? Чому ви так вважаєте?

Першу фотографію зробив у 1826 році Жозеф Нісефор Ньєпс.
Перший аудіозапис здійснив 1877 року американський винахідник Томас Алва Едісон.
Раніше винайдено фото. Дати зйомки давніх світлин старіші за перші звукові записи.

Перевірте себе

1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами:
Коли
винайдено фотографію?
Що
називають історичними джерелами?
Хто
винайшов фонограф?
Де
було знайдено глек-календар IV ст.?
Звідки ми можемо дізнатися про
минуле?
Чому
важливі всі види історичних джерел?
Як
мережа Інтернет може допомогти нам вивчати історію?
Який результат
має для вивчення історії винайдення фотографії?
2. Які писемні джерела з історії України від проголошення незалежності України в 1991 році до сьогодення ви вивчали в 5 класі?

Декларація про державний суверенітет УРСР
Акт проголошення незалежності України
Конституція України

3. Складіть перелік історичних джерел, з якими ви ознайомилися на уроках історії впродовж 5 класу. Спробуйте їх класифікувати, записавши у відповідні стовпці.

Писемні:
Повість минулих літ
Пересопницьке Євангеліє
Конституція Пилипа Орлика
Четвертий Універсал Української Центральної Ради
Декларація про державний суверенітет УРСР
Акт проголошення незалежності України
Конституція України

Речові:
Софійський собор у Києві
Спасо-Преображенський собор, П’ятницька та Іллінська церкви у Чернігові
Пам’ятники княгині Ользі та Володимиру Великому
Києво-Печерська Лавра
Замок Любарта в Луцьку
Мукачівський замок «Паланок»
Фортеця в Білгороді-Дністровському
Візуальні:
Картини Тараса Шевченка «Циганка-ворожка», «Катерина», «Селянська родина»
Аудіо- і відеоджерела:
Фільм «Земля» Олександра Довженка
Фільм «Тіні забутих предків» Сергія Параджанова
Опера «Запорожець за Дунаєм» Семена Гулака-Артемовського
«Щедрик» Миколи Леонтовича

4. Поміркуйте про нові види історичних джерел, які можуть з’явитися в майбутньому. Чи користуватимуться майбутні дослідники усними джерелами для вивчення сьогодення? Чому ви так вважаєте?
Новим видом історичних джерел можуть стати електронні джерела інформації. Майбутні дослідники користуватимуться усіма видами історичних джерел, бо для якомога повнішого дослідження історичного періоду необхідне вивчення всіх історичних джерел, що відносяться до нього.

6. Вправа «Образ із минулого». 

Поміркуйте, на основі яких джерел історики роблять висновки про те, який вигляд мала та чи інша відома особа, що жила в часи, коли не існувало фотографії. Чи однакові джерела згодяться для реконструкції зовнішності та діяльності історичної особи? Поясніть, як ви розумієте різницю між поняттями «портрет» та «історичний портрет».
Вигляд особи, яка жила в часи до винайдення фотографії, історики відтворюють за давніми ілюстраціями, речовими джерелами (предметами побуту, знаряддями праці), належністю до певної суспільної верстви населення).
Для створення портрета та історичного портрета особи потрібні різні історичні джерела.
Портрет як візуальне джерело відображає зовнішній вигляд особи, можливо, частково її внутрішній світ, настрій, риси характеру.
Історичний портрет особи характеризує її роль в історії, вплив на історичні процеси, в яких вона могла бути не лише учасником чи свідком, а й організатором.

Всі завдання