21. Економічне піднесення США. Антитрестівське законодавство

Які особливості економічного піднесення США? В чому полягає сутність антитрестівського законодавства?
1. Поясніть, у чому полягає негативний вплив монополізації на розвиток ринкової економіки. Які загрози для стабільності держави вони несуть?
Насамперед, це втрата конкуренції між виробниками продукції, яка приводить в кінцевому підсумку, до зниження асортименту та якості товарів через відсутність інновацій. Окрім того, монопольне виробництво може штучно завищувати ціни на товар, адже ринкові механізми регулювання його вартості в умовах монополії не працюють. Законодавче регулювання та контроль за монополіями є важливим засобом для забезпечення справедливої конкуренції та стимулювання економічного розвитку.

Розгляньте схему і визначте, які особливості соціально-економічного розвитку і державної політики США вона відображає. Запропонуйте записи і позначення в схемі, якими треба замінити знаки питання.
Схема відображає негативні наслідки утворення монополій та позитивні наслідки дії антимонопольного законодавства, яке призводить до відродження конкуренції між виробниками, сприяє зниженню цін на товари та зростанню прибутків дрібного й середнього бізнесу.
Знак запитання центр – антимонопольне законодавство.
Знак запитання конкуренція – зростання.
Знак запитання дрібний і середній бізнес – зростання доходу.

Яке значення мали поправки XIV та XV для розвитку демократії в США?
Поправки мали велике значення для розвитку демократії та забезпечення громадянських прав і свобод в США, реалізації виборчих прав. Вони були були кроками до створення більш демократичного суспільства в країні.

Пригадайте, у чому суть «доктрини Монро».
Доктрина визначала поділ світу на сфери впливу Америки та Європи. Вся Західна півкуля ставала зоною життєво важливих інтересів США з забороною колонізації та інтервенції державам Європи в Новому Світі.

Використовуючи ці афоризми, складіть словесний портрет Т. Рузвельта.
«Навчи мене, Боже, спокійно сприймати події, перебіг яких я не можу змінити; дай мені енергію й силу втручатися в події, мені підвладні, і навчи мене мудрості відрізняти перше від другого» – цитата відображає його мудрість, здатність до самовдосконалення та внутрішньої рефлексії.
«Головна формула успіху — знання, як поводитися з людьми» – афоризм свідчить про його лідерські якості та здатність спілкуватися з різними людьми, збирати навколо себе команду та будувати співпрацю.
«Великою нацією нас робить не наше багатство, а те, як ми його використовуємо» – фраза підкреслює його прагнення до справедливості та соціальної відповідальності, а також акцентує на необхідності правильного використання ресурсів для добробуту нації.
«Роби, що можеш, з тим, що маєш, там, де ти є» – цитата відображає його принцип не чекати ідеальних умов, а брати ініціативу та діяти в будь-яких умовах, де ви знаходитесь.
Теодор Рузвельт був мудрим політиком, принциповим та справжнім лідером, який прагнув досягнути успіху не тільки для себе, але і для всієї нації, демонструючи розуміння, мужність та відданість громадському добру.

Запитання та завдання

I. Знаю й систематизую нову інформацію.

1. Назвіть основні причини економічного підйому США після Громадянської війни.
Після завершення Громадянської війни (1861-1865) в країні почався час економічного підйому. Основні факторами цього явища в США були:
– Промисловий розвиток: Високі темпи розвитку промисловості: залізниця, телеграф, прокат сталі, нафтопереробка, видобуток вугілля, виробництво електроенергії сприяли крупних монополістичних об’єднань (корпорацій) у індустрії.
– Розвиток залізничного сполучення, будівництво мостів, каналів, шляхопроводів забезпечило суттєве зростання пасажиро- та товарообігу, що сприяло поширенню господарства та торгівлі в країні.
Потужна імміграція переселенців з Європи ліквідувала нестачу робочої сили для потреб господарства.
Застосування винаходів і технологічних новинок у виробництві сприяли ефективності та зростанню економіки США.

2. Визначте особливості економічного розвитку США наприкінці XIX ст.
– поява нових галузей промисловості: нафтодобування, нафтопереробка, хімічна, автомобільна, електротехніка, електроенергетика;
– удосконалювання організації виробництва та праці (стандартизація товарів, конвеєр);
– швидкі темпи будівництва залізниць;
– розвиток фермерського господарства;
– утворення крупних промислових корпорацій.

3. Яку роль зіграло антимонопольне законодавство в розвитку економіки країни?
1890 р. Конгресом США було прийнято антитрестівський закон авторства сенатора Шермана, завданнями якого була антимонопольна боротьба та необґрунтованим обмеженням вільної конкуренції. Під заборону потрапляли угоди, об’єднання й таємні змови щодо обмеження торгівлі; монополізацію й спроби таємної змови щодо неї. Підозрюваною в монополії ставала компанія, яка контролювала не менше 65% ринку. Антимонопольне законодавство сприяли конкуренції між виробниками товарів і надавачів послуг, що позитивно відображалося на розвитку господарства.

4. Розкрийте зміст расових конфліктів в американському суспільстві.
В США було проголошена рівність прав усіх громадян, незалежно від раси і кольору шкіри, хоча практично рівності не було і темношкіре населення зазнавало дискримінаційних утисків, що проявлялися в порушенні їх прав у політичній, економічній, соціальній, культурній та інших сферах громадського життя.
На Півдні, з огляду на автономні права, формувалася система расової сегрегації.  1881 р. в штаті Теннессі прийняли закон про сегрегацію афроамериканців на проїзд міським і залізничним транспортом. У південних штатах приймалися нові, расистські конституції й закони, що позбавляли афроамериканців багатьох прав, здобутих ними в часи Реконструкції Півдня. Було узаконено расову сегрегацію в питанні проживання, у закладах загального користування, на підприємствах, у громадському транспорті. На Півдні діяв терор Ку-клукс-клану – таємної організації, жертвами якої були як афроамериканці, так і «білі». Вони влаштовували самосуд чорношкірого населення — суд Лінча.
Не легшим було становище й корінного населення — індіанців. Вони не були громадянами й не мали жодних громадянських прав. Багато індіанських племен переселяли до резервацій (територій, малопридатних для життя) США та Канади.

5. У чому полягала відмінність позицій між прихильниками експансіонізму й ізоляціонізму в зовнішній політиці США?
Ізоляціоністи вважали, що США варто зосередитися посилення впливу в Латинській Америці та Карибському басейні, не допускати в ці регіони європейців, але в той же час не втручатися у справи Східної півкулі.
Експансіоністи вважали, що необхідно створювати потужний військово-морський флот, будувати морські бази на островах Атлантики і Тихого океану, розширювати вплив США на Східну Азію, брати участь у європейській і світовій політиці.

6. Покажіть на карті країни, на які поширювалася зовнішньополітична експансія США.
Луїзіана (1803 рік) США купили у Франції цю велику територію, яка включала сучасний штат Луїзіана та частини Міссісіпі, Арканзас, Місурі, Іова, Оклахоми, Канзаса та Колорадо. Цей договір відомий як Покупка Луїзіани.
Флорида (1819 рік) США купили в Іспанії цю колишню іспанську колонію.
Техас (1845 рік) став 28-м штатом США, здобувши незалежність від Мексики.
Орегонська територія (1846 рік) США купили західну частину Орегона у Великої Британії.
Каліфорнія, Невада, Аризона (1846-1848 роки) отримані в результаті війни з Мексикою.
Гаваї (1898 рік) США приєднали архіпелаг під своє управління.
Філіппінські острови, Куба, Гуам, Пуерто-Рико (1898 рік) в результаті перемоги у війні з Іспанією.

7. Укладіть тематичні речення з історії США з термінами й поняттями хмаринки слів
Експасіонізм
– загарбницька політика, прагнення до експансії.
Експасіоністи – виступали за створення потужного військово-морського флоту, побудову морських баз на островах Атлантичного й Тихого океанів, та розширювати сфери впливу в Східній Азії; крім того, їхні лідери наполягали на участі в європейській і світовій політиці.
Індіанці –
загальна назва корінного населення Америки (за винятком ескімосів та алеутів), яку їм дав мореплавець Христофор Колумб, оскільки вважав, що відкрив Індію.
Расизм –
політична ідеологія, що стверджує вищість одних рас чи етносів над іншими. 
Сегрегація –
політика примусового відокремлення або ізоляції представників якої-небудь раси чи етнічної групи шляхом поселення на обмеженій території з метою позбавлення прав та умов для спілкування, спільної трудової діяльності, здійснення роздільного виховання й навчання з представниками іншої частини населення. Сегрегація — це особливий вид дискримінації.
Афроамериканці –
громадяни чи мешканці США, предками яких були представники чорношкірих народів Африканського континенту.  Більшість афроамериканців походять від рабів, завезених у 1619—1865 роки з Африки на територію сучасних Сполучених Штатів.
Ізоляціоністи –
вважали, що США повинні розширювати сфери свого впливу в Латинській Америці та Карибському басейні, не допускати туди європейців, а в Східній півкулі мають визнавати лідерство провідних європейських держав;

Дискримінація – систематичне порушення прав людини та будь-яке їхнє обмеження за ознаками раси, кольору шкіри або етнічного походження в політичній, економічній, соціальній, культурній та інших сферах громадського життя.
Панамериканізм
1) політичний рух з метою зближення та співпраці американських держав, започаткований у Південній Америці С. Боліваром, після його смерті занепав;
2) політична доктрина, в основу якої покладено ідею про спільність історії, економіки й культури США та інших країн американського континенту; пропагує створення військово-політичного блоку всіх країн Америки під егідою США.

ІІ. Обговоріть у групі

1. Проблема браку робочої сили в США існувала з моменту становлення держави. Як вона вирішувалася в останній третині XIX ст.? До яких наслідків це приводило?
Проблема браку робочої сили в США вирішувалася шляхом припливу мігрантів зі Старого світу. Певною мірою нішу потреби робочої сили заповняли афроамериканці, які отримали свободу в результаті відміни рабства в 1865 р. У найбільш проблемних в плані нестачі робочої сили виробництвах роботодавці пропонували найманим працівникам більш вигідні умови праці, підвищували заробітну плату. Підприємці активно рекламували привабливі умови працевлаштування в США в інших країнах.

2. Які особливості соціально-економічного й політичного розвитку США наприкінці XIX ст. визначили подальше зростання могутності цієї країни протягом усього XX ст.?
Наприкінці ХІХ століття США перетворилися на провідну економічну розвинену країну, що мала вагомий вплив на світову політику. Особливостями соціально-економічного й політичного розвитку США були:
– промислове виробництво і високі темпи росту економіки. Суттєво збільшилося виробництво сталі, нафти, електроенергії, хімічних продуктів та інших промислових товарів;
– стабільний внутрішній ринок та розвинутий зовнішній ринок;
– розширення територій США на заході, що принесло нові можливості для господарчого розвитку;
– залучення європейських компаній до інвестування в економіку;
– продаж сільськогосподарських товарів та промислової продукції за кордон;
– утворення монополістичних об’єднань;
– нові засоби масової комунікації (друкована продукція, кінематограф) сприяли формуванню національної ідентичності та культури американців.

III. Мислю творчо й самостійно

Як ви вважаєте, чи існує загроза розколу країни сьогодні через різну історичну пам’ять значної частини населення Півночі та Півдня США? Що об’єднує громадян Сполучених Штатів, які мають різну історичну пам’ять про події минулого? Які уроки з цього можуть бути прийнятними для сучасної України?
Історична пам’ять і культурні розбіжності між Північчю та Півднем США на сьогодні існують дійсно і можуть час від часу викликати деяку суспільну напругу. Проте розкол країни на сьогодні не є хоч трохи ймовірним сценарієм загрози, адже США є державою з визначеним конституційним ладом та демократичними засадами, вивіреними часом, що дозволяють вирішувати суспільні проблеми та конфлікти мирних політичних процесів.
Громадян США об’єднує ідея американської нації, яка базується на спільних цінностях, таких як демократія, свобода, права людини та права громадян. Варто додати, що патріотизм і національна ідентичність відіграють чуттєву роль у зближенні американців, незалежно від їхньої історичної пам’яті.
Громадянам України потрібно відновлювати історичну пам’ять, спотворену століттями колоніальної залежності. Це потрібно для того, аби стати єдиною монолітною нацією, яка зможе відстоювати власні національні інтереси, будуючи добросусідські відносини з іншими миролюбними народами. Але для того, щоб любити мир, потрібно стати сильним. А сила – в єдності. Українцям в цьому питанні є багато чого запозичити у американців США.

Всі завдання