Чому розпочаласмя Громадянська війна в США? Чому була необхідна реконструкція Півдня? Які події привели до утворення незалежних держав у Латинській Америці?
Пригадайте визначення поняття «рабство».
Система суспільних взаємовідносин, що полягає в підпорядкуванні однією людиною іншої (чи однієї групи людей іншою групою). Упродовж історії рабство часто було легальним, і за людиною юридично закріплювався статус раба і вона як розглядалася як рухоме майно.
1. Простежте за картою зростання території США у першій половині XIX ст.
1. Придбання Луїзіани (1803) – США купили велику територію від Франції, що охоплювала сучасні штати Луїзіана, Арканзас, Місурі, Іова, Оклахома, Канзас, Небраска та частину Колорадо, Міннесоти, Дакоти та Вайомінгу.
2. Приєднання Флориди (1819) – США отримали Флориду від Іспанії.
3. Приєднання Техасу (1845) – Техас став 28-м штатом США після свого відокремлення від Мексики.
4. Приєднання Орегона (1846) – США домовилися з Великою Британією про спільне керівництво над Орегонською територією.
5. Придбання Мексиканської Сесії (1848) – В результаті Мексиканської війни США отримали значну територію, що охоплювала сучасні штати Каліфорнія, Невада, Юта, Арізона, Нью-Мексико та частину Колорадо, Вайомінгу, Канзасу та Оклахоми.
2. Назвіть спільні й відмінні риси у розвитку США і європейських провідних держав.
Спільні риси:
– в США та в європейських провідних державах ХІХ століття промисловість стала головною галуззю господарства. Тривали процеси індустріалізації та економічного росту;
– США та європейські провідних державах проводилася активна політика розширення своїх колоніальних володінь;
– в США та Європі відбувся значний розвиток в галузі науки і технологій, що сприяло технологічному прогресу у виробництві;
– в США та Європі відбувалися рухи за рівність і права, не припинялася соціальна боротьба (рух за скасування рабства, жіночий рух за права жінок, робітничі рухи за соціальну справедливість).
Відмінні риси:
– в США була республіканська форма правління, а європейські провідні держави були переважно монархіями;
– розташування США на окремому континенті, їх географічні умови (великі простори, багаті природні ресурси) відіграли важливу роль у розвитку країни. В європейських країнах з невеликою територією і порівняно незначною кількістю природних ресурсів розвиток промисловості відбувався більш повільними темпами;
– в США та Європі були відмінності в культурі та традиціях. Звісно, на культурний розвиток США суттєвий впливав європейський континент, але в той же час в США розвивалася власна національна ідентичність та культурні цінності;
– кожна країна мала свої унікальні історичні аспекти розвитку, відмінні від інших.
3. Чому, на вашу думку, США приваблювали іммігрантів з різних куточків світу.
В США відбувався розвиток капіталістичних відносин без руйнування феодальних відносин, що було характерно для європейських країн. США приваблювали іммігрантів швидкими темпами розвитку економіки, процесами індустріалізації, політичною свободою та громадянськими правами, вільним розвитком особистості, віротерпимістю та можливістю національної ідентифікації.
4. Яке питання викликало дискусії в суспільстві щодо подальших шляхів розвитку?
Спостерігалося політичне протистояння між Північчю й Півднем: на Півночі формувалися основи демократії, а на Півдні – олігархат, влада небагатьох осіб: найбагатших і найвпливовіших плантаторів-рабовласників. Важливими питаннями суперечки Півночі і Півдня було питання розподілу землі та скасування рабства.
Працюючи з текстом параграфа, укладіть в зошиті таблицю «Громадянська війна в США». Визначте, які фактори відіграли ключову роль у перемозі Півночі в громадянській війні.
Причини громадянської війни | Ворожі табори (групи населення, що їх підтримували) | Головні події |
Протиріччя між застосуванням найманої праці і рабства. Ускладнення економічних зв’язків між Північчю і Півднем. Боротьба між ними за західні землі і політичну владу в державі. Загроза розпаду країни шляхом відокремлення Півдня від Півночі. | Північ Фермери, буржуазія Південь Плантатори-рабовласники | 12 квітня 1861 р. війська Конфедерації захопили зайнятий федеральними військами форт Самтер у Південній Кароліні. Початок громадянської війни. Травень, 1862 р. Конгрес прийняв закон про гомстеди – безкоштовне наділення землею всіх, хто бажає на ній працювати. 1 січня 1963 р. – діє закон про скасування рабства. Липень, 1863 р., Конфедерація зазнала поразки під Геттісбергом. Літо 1864 р., “марш до моря” – 100-тисячна армія Півночі конфедератів, 2 вересня взяття Атланти – центру військової промисловості Півдня, вихід до Атлантичного океану. Осінь 1864 р., наступ армії Півночі на Річмонду, столицю Конфедерації. 1865 р., Конгрес США затвердив 13-ту поправку до Конституції, що забороняла рабство на всій території США. 3 квітня 1865 р. війська Півночі захопили Ричмонд. 9 квітня капітуляція основних сил Конфедерації у Віргінії. Завершення війни. |
Результати війни: збереження єдності країни; ліквідація рабства; надання афроамериканцям права голосу; затвердження демократії; надання фермерам, робітникам, іммігрантам безкоштовних земель на Заході; підрив основ плантаційного господарства та великого землеволодіння, остаточне затвердження фермерського шляху розвитку американського сільського господарства; створення єдиного внутрішнього ринку; прихід до політичної та економічної влади в США буржуазії Півночі. |
Наслідки війни: Реконструкція Півдня, що полягала у проведенні демократичних перетворень на Півдні та обмеженні влади колишніх рабовласників. (Система заходів, що здійснював уряд США після закінчення Громадянської війни для зміцнення єдності країни, з метою реорганізації управління південними штатами та ліквідації наслідків рабовласництва.) |
Уявіть, що ви американський політик середини XIX ст. Як ви думаєте, чи можна було уникнути військового конфлікту між Північчю і Півднем.
Будучи політиком середини XIX століття, гадаю, що уникнути військового конфлікту між Північчю і Півднем було вкрай важко. адже існували надто глибокі розбіжності щодо питання рабства, економічного і навіть ідеологічного протиріччя між вільнонайманою і рабською працею, політичні запити Півночі і Півдня створювали велику напругу у відносинах, яка лише збільшувалася з часом. Складно сказати, що на той час існували певні компромісні рішення щодо запобігання вибуху громадянської війни.
Підготуйтеся до написання історичного портрета Авраама Лінкольна
а) визначте, що або хто вплинув на становлення особистості А. Лінкольна;
А. Лінкольн виріс в незаможній фермерській сім’ї на заході США. Його дитинство було сповнене важкими сільськогосподарськими роботами, Авраам, привчений з малих років до праці, зазнав багатьох клопотів. Вплив на становлення особистості Лінкольна мав його батько, який надихав його на навчання та працелюбність. Завдяки тому Лінкольн всього в житті домігся власними зусиллями.
б) що було головною метою діяльності А. Лінкольна;
Головною метою діяльності А. Лінкольна стало збереження єдності США під час громадянської війни, яка загрожувала розпадом на дві країни. Він проголосив звільнення всіх рабів у районах Півдня з метою підірвати господарство Конфедерації і покласти край рабовласництву в США.
в) визначте, як змінилися протягом життя погляди А. Лінкольна на місце афроамериканців у суспільстві.
Протягом життя А. Лінкольн змінив свої погляди на місце афроамериканців у суспільстві. Він спочатку виступав за поступове звільнення рабів. Однак під впливом аболіціоністського руху та своїх власних переконань у рівності людей незалежно від кольору шкіри, Лінкольн прийшов до висновку, що рабство повинно бути скасовано відразу і повністю, а афроамериканці повинні мати в суспільстві рівні права і можливості поряд з білим населенням країни. Ці переконання знайшли своє відображення в правових документах, таких як Прокламація про звільнення рабів та Тринадцята поправка до Конституції США, що остаточно закріпила заборону рабства в країні.
Про які основні цінності йдеться у виступі А. Лінкольна?
…націю, яка народилась у свободі і вірі в те, що всі люди народжені рівними...
…наша нація … відродиться в свободі і що влада народу волею народу і для народу не зникне…
1. Дізнайтеся з додаткових джерел, коли і де у світовій історії застосовувалась подібна тактика у ході воєн.
Тактика спаленої землі – спосіб ведення воєнних дій, за якого відбувається цілковите знищення всіх ресурсів (запасів харчів, забруднення або отруєння питної води, шляхів та транспорту, техніки, будівель та житла), що можуть слугувати життєзабезпеченню як для ворожих військ, так і цивільних осіб на території, яку може зайняти ворог.
Цей варварський спосіб ведення війни відомий ще з часів античності і, на жаль, застосовується в наш час.
Скіфи в такий спосіб воювали з перським царем Дарієм І в Північному Причорномор’ї. Завойовник не зміг здолати скіфів.
Перси відмовилися від такої тактики у війні з А. Македонським (очевидно тому, що військовий похід Александра проходив їх територією).
Використовували тактику випаленої землі кельти проти завойовників-римлян.
Під час другої Пунічної війни 218-202 до н.е. тактика випаленої землі була застосована карфагенянами на території Італії, так згодом і римлянами на закінченні третьої Пунічної війни 146 р. до н.е.
Застосовував тактику спаленої землі московський цар Петро І під час Північної війни на землях України на шляху шведського війська (спалення врожаю, запасів продовольства, фуражу та знищення поселень українців).
Метод використовувався росіянами під час війни з Наполеоном.
2. Висловіть своє ставлення до тактики «спаленої землі».
Негативне. Це дуже крайній і жорстокий захід, хоча війна сама по собі вже є крайнім заходом.
Уявіть собі, що у Громадянській війні переміг Південь. Як, на вашу думку, це вплинуло б на подальший розвиток країн світу?
В разі перемоги Півдня у Громадянській війні відбулося б закріплення і можливе поширення рабовласницької системи, розкол США на дві країни, послаблення зовнішньополітичних позицій, зміна геополітичних принципів міжнародної політики країни.
Запитання та завдання
I. Знаю й систематизую нову інформацію.
1. Визначте особливості соціально-економічної розвитку Півночі та Півдня США в першій половині XIX ст.
Північ: буржуазне господарство, вільнонаймана праця на заводах та фермах.
Південь: використання примусової праці рабів, плантаційне господарство, експортна торгівля з Англією, що була на заваді поглибленню економічних зв’язків з Північчю.
2. Які чинники сприяли, а які стояли на заваді розвитку промисловості в США?
Сприяли розвитку господарства США багаті природні ресурси, буржуазні відносини з вільнонайманою працею, застосування технологічних винаходів у виробництві, великий внутрішній ринок.
Не сприяли розвитку господарства США плантаційна рабовласницька система господарства Півдня, Громадянська війна, імпорт товарів з-за кордону.
3. Назвіть політичні партії, утворені в США в 1828 і 1854 рр.
Республіканська (1854 р.) і демократична (1828 р.) політичні партії.
4. Яке питання було ключовим в дискусіях щодо шляхів розвитку США в 1-й половині XIX ст.?
Гострі дискусії виникало питання щодо плантаційного чи фермерського шляхів розвитку господарства. Проблема рабства на Півдні була ключовою.
5. Чому США були зацікавлені в прибутті іммігрантів?
Людські ресурси були потрібні для господарського освоєння територій США.
6. Назвіть основні причини Громадянської війни в США.
Протиріччя між застосуванням найманої праці і рабства. Ускладнення економічних зв’язків між Північчю і Півднем. Боротьба між ними за західні землі і політичну владу в державі. Загроза розпаду країни шляхом відокремлення Півдня від Півночі.
7. Як закони про гомстеди й скасування рабства вплинули на хід Громадянської війни та розвиток США?
Ці політичні кроки стимулювали боротьбу Півночі. Зокрема, закон про скасування рабства привів до війська Півночі 400 тис. добровольців-афроамериканців, а закон про гомстеди надавав можливість кожному хто бажає господарювати на земельній ділянці, отримати майже безкоштовно 0,4 гектара безкоштовної землі і через 5 років господарювання стати її повноправним власником.
8. Які основні результати Громадянської війни в США?
– збереження єдності країни;
– ліквідація рабства; надання афроамериканцям права голосу;
– затвердження демократії;
– надання фермерам, робітникам, іммігрантам безкоштовних земель на Заході;
– підрив основ плантаційного господарства та великого землеволодіння;
– затвердження фермерського шляху розвитку американського сільського господарства;
– створення єдиного внутрішнього ринку;
– прихід до політичної та економічної влади в США буржуазії Півночі.
9. Визначте ціль та основні напрями політики Реконструкції Півдня.
Ціль Реконструкції Півдня полягала в проведенні демократичних перетворень та обмеженні влади колишніх рабовласників.
10. Чому «доктрина Монро» вважається проявом американського експансіонізму?
Доктрина Монро (1823 р.) застерігала Європу та Росію від можливого захоплення колоній в Латинській Америці, і подібні кроки США розглядатимуть, як загрозу своїй національній безпеці. Отже, США розглядали Латинську Америку в зоні своїх геополітичних інтересів, що можна вважати проявом американського експансіонізму. Варто зауважити, що доктрина не була погоджена та визнана іншими державами, а була однобічною декларацією.
11. Поясніть значення термінів і понять з хмаринки слів. Укладіть з кожним із слів речення, які ілюструватимуть розвиток США у першій половині XIX ст.
Гомстеди — ділянки землі на Заході США, що надавалися кожному американському громадянинові (при сплаті невеликого збору), які згодом переходили в його власність.
Анексія – це насильницьке приєднання державою всієї або частини території іншої держави або нації в односторонньому порядку.
Реконструкція — система заходів, що здійснював уряд США після закінчення Громадянської війни для зміцнення єдності країни, з метою реорганізації управління південними штатами та ліквідації наслідків рабовласництва.
Скватери – фермер-колоніст, що зайняв вільну, необроблену ділянку землі при колонізації в США.
Експансіонізм – агресивна політика з метою захоплення чужих територій і ринків збуту.
Імміграція – в’їзд громадян інших держав у країну на довгострокове перебування або постійне проживання.
Аболіціонізм – 1) суспільний рух, спрямований на скасування певного закону; 2) наприкінці XVIII — у XIX ст. — рух у США за скасування рабства афроамериканців; у Великій Британії, Франції та інших країнах — рух за відміну рабства в колоніях.
Конгрес – федеральний законодавчий орган США, що складається з Палати представників (435 депутатів, яких обирають на термін 2 роки) та Сенату (100 сенаторів, два від кожного штату, яких обирають на 6 років, третину переобирають кожні два роки).
Демократи – члени Демократичної партії США, утвореної 1828 року.
Республіканці – члени Республіканської партії США, утвореної 1854 року.
Конфедерація – об’єднання південних штатів США з метою збереження існуючого на Півдні соціально-економічного устрою й рабовласництва.
Федерація – складна держава, форма державного устрою, за якої вищі територіальні одиниці держави мають певну юридично визначену політичну самостійність.
Піонери – (першопрохідці) люди, які вперше проникають в новий, недосліджений край та освоюють його, першими торують стежки в новій галузі діяльності.
Резервації – здебільшого малопридатна територія для життя, призначена для переселення (часто насильницького) залишків корінних народів (аборигенів).
Індіанці – корінне населення Американського континенту з доколумбової епохи.
ІІ. Обговоріть у групі
1. З промови сенатора Хаммонда, штат Південна Кароліна: «Бавовна, рис, тютюн і морські запаси правлять світом, і ми маємо досить здоровий глузд, щоб зрозуміти це. Північ без нас перетвориться на беззахисне ягня й загине від парші та голоду». Які ідеї відобразив сенатор у своєму виступі?
Сенатор вказує на економічну перевагу південних штатів в порівнянні зі слабким господарством Півночі, наголошуючи на вагомому внеску Півдня в експорті товарів та проштовхуючи тезу про те, що Півночі не вдасться економічно вижити без допомоги господарства південних штатів.
2. Схарактеризуйте спільність і відмінність у діяльності О. Бісмарка з об’єднання Німеччини та боротьбі С. Болівара за єдність латиноамериканських країн.
В обох випадках йде мова про об’єднання країни, проте способи досягнення відрізнялися.
Спільні риси:
– об’єднання розрізнених та роздроблених території до однієї сильної держави;
– обидва керівники були справжніми лідерами об’єднавчих процесів: Вони використовували дипломатію, військову силу та політичні угоди для досягнення поставленої мети;
– Обидва діячі розуміли важливість військового способу в питанні об’єднання країн. Бісмарк застосував військові потуги силу Пруссії для здобуття контролю над німецькими державами, а Болівар був на чолі армій, які воювали за здобуття незалежності та об’єднання країн Латинської Америки.
Відмінні риси:
– Бісмарк об’єднував німецькі держави, а Болівар – численні колонії різних європейських держав;
– Бісмарк бачив майбутнє Німеччини в Німецькій імперії з прусським монархом (імператором) чолі, Болівар був прихильником демократичного устрою з республіканською формою правління.
III. Мислю творчо й самостійно
1. Як події в США періоду 1776-1870 рр. вплинули на розвиток країни й утвердження її як світового лідера?
1776 р. – проголошення Декларації незалежності США.
1789 р. – прийняття Конституції США
1791 р. – Білль про права з гарантіями невід’ємних свобод людини.
1823 р. – Доктрина Монро щодо принципів зовнішньої політики США
1828 р. – утворення Демократичної партії
1854 р. – утворення Республіканської партії
1863 р. – закон про скасування рабства
1861-1865 рр. – Громадянська війна між Північчю і Півднем
2. У чому, на ваш погляд, полягали (полягають) уроки історії США в цей період для інших країн світу?
Досвід боротьби за незалежність (колоніальна держава перша у світі виборола незалежність).
Розвиток демократичної системи управління державою.
Перетворення США на одну з найбільш промислово розвинених країн світу.
Розширення території США за допомогою покупок, війн та дипломатичних угод.
Боротьба за скасування рабства, соціальні реформи
3. Виконайте творчий проект: сторінка діяча в соціальних мережах, історичний портрет тощо «Авраам Лінкольн»
Авраам Лінкольн
Сторінка в соціальних мережах
Особиста інформація:
Ім’я: Авраам Лінкольн Дата народження: 12 лютого 1809 олку.
Місце народження: Ходженвіль, Кентуккі, США
Заняття: Адвокат, політик, 16-й президент Сполучених Штатів Америки
Біографія:
Авраам Лінкольн був американським політиком та адвокатом, президент Сполучених Штатів Америки з 1861 по 1865 рік. Він народився 12 лютого 1809 року в Ходженвілі, штат Кентуккі. Лінкольн займав посаду президента в період, коли країна переживала серйозні випробування – Громадянську війну.
Цитати:
“Демократія – уряд народу, обраний народом, складений з представників народу, що має силу влади обмеженою конституцією. Всім належить, нічому більшому, ніж йому належить йому самому, і нічого меншому, ніж те, що належить іншому”
“Якщо я маю десять годин, щоб зруйнувати дерево, я проведу перші шість годин гострячи сокиру.” “Свобода не може бути залишена для майбутнього, якщо вона не захищена зараз.”
“Найкращий спосіб передбачити майбутнє – його створити.” – Авраам Лінкольн.
Інтереси:
– Законодавство та політика
– Рівні права для всіх та справедливість
– Історія та політична філософія
Про мене:
Привіт! Мене звати Авраам Лінкольн, я 16-й президент Сполучених Штатів Америки. Своє життя я присвятив боротьбі за свободу, рівні права для всіх та єдність нашої великої країни.
Я народився у скромній сім’ї в штаті Кентуккі, завдяки своїй працелюбності та наполегливості в навчанні, зміг стати адвокатом та захищати права людей. Мої переконання про рівність та справедливість привели мене до політики, де я боровся за права і свободи кожного громадянина США.
До своїх найважливіших досягнень я включаю запровадження Емансипаційної прокламації про звільнення рабів, яка дала початок знищенню рабства в Америці. Мені випало на долю очолювати країну в лихоліття Громадянської війни, реформуючи армію та будучи на сторожі єдності нації.
Я вірю в демократію, де владою є народ. Конституція США гарантує рівні права для всіх громадян. У своїй діяльності на посаді президента я прагнув досягти миру, взаєморозуміння та прогресивного розвитку для всіх американців.
Долучайтесь до моєї сторінки, де я ділитимуся історичними фактами, моїми висловлюваннями та надихаючими цитатами. Разом ми можемо навчитися з минулого та будувати майбутнє, де кожен громадянин має можливість якнайповніше реалізувати свої потенційні можливості.
#Лінкольн #Президент #Демократія #Рівність #Справедливість
Події та досягнення:
– Емансипаційна прокламація була надзвичайно важливим історичним документом, підписаним у вересні 1862 року. Цей документ оголосив про визволення всіх рабів у рабовласницьких штатах.
– Ведення Громадянської війни. Моя роль у керуванні країною під час Громадянської війни дозволила зберегти нашу націю єдиною і покласти початок повоєнному відновленню. Ми боролися за збереження демократичних принципів та захист прав і свобод громадян.
– Проголошення Геттісберзької промови. У 1863 році я виголосив одну з найвідоміших промов у світовій історії – Геттісберзьку промову. Ця промова стала символом боротьби за збереження єдності нашої нації та визволення рабів.
– Закон про заборону рабства. В 1865 році було прийнято Тринадцяту поправку до Конституції США, яка остаточно заборонив рабство в країні. Це був значний крок у напрямку свободи та рівності.
Захоплення:
Я завжди віддавав перевагу навчанню, читанню та самовдосконаленню. Мої захоплення включали вивчення політичної філософії, історії Сполучених Штатів та спілкування з людьми, щоб краще зрозуміти проблеми суспільства та оптимально вирішувати їх в майбутньому.
Моє глибоке захоплення політикою та демократією спонукала мене до активної участі у політичному житті країни. Я завжди вірив у потужну роль громадян у формуванні суспільства і прийнятті важливих рішень.
Крім політики, я також був зацікавлений у літературі та мистецтві. Читання було моїм улюбленим заняттям, і я завжди шукав нові книги та ідеї. Мистецтво, зокрема музика, було моїм джерелом натхнення і оздоровлення.
Спадщина:
Моя спадщина полягає в поширенні ідей свободи, рівності та справедливості. Мої принципи та відданість демократичним принципам стали прикладом для майбутніх поколінь. Я залишив вагомий слід у боротьбі за права людей та підтримку принципів, на яких ґрунтується наша країна.
Запрошую вас долучитися до моєї сторінки, де ми можемо:
Вивчати історичні факти та події, пов’язані з моїм життям та політичною кар’єрою.
Обговорювати важливі теми, пов’язані з політикою, демократією та суспільством.
Поділитися надихаючими цитатами та мудрими думками про свободу, рівність та справедливість.
Вивчати історію Сполучених Штатів Америки та роль, яку я відіграв у розвитку країни.
Дякую за ваш інтерес до мого життя та спадщини. Разом ми можемо вчитися з минулого та надихати інших на будівництво кращого майбутнього. Приєднуйтесь до нашої спільноти, щоб разом розширювати наші знання.