2-3. Французька революція кінця XVIII ст.

Чому в кінці XVIII ст. відбулася Велика Французька революція? Які причини привели до значного суспільного потрясіння у Франції?

Пригадайте, які події визначали розвиток Франції в ХV-ХVІІІ століттях?
Столітня війна (1337-1453) між Францією та Англією.
Релігійні війни (1562-1598) між католиками та протестантами.
Відродження культури та науки в Ренесансі XV-XVI століть.

Хто із історичних діячів проводив політику утвердження абсолютизму в державі?
Абсолютизм у Франції досяг свого розквіту за Людовика XIV (1638-1715), який правив з 1643 до 1715 року. Він був відомий своєю політикою централізації влади та посиленням контролю корони над суспільством і церквою.

Яку роль відігравала Франція в європейських справах за раннього Нового часу?
У ранньому Новому часі Франція відігравала важливу роль в європейських справах. Це було пов’язано з її географічним розташуванням, сильним економічним та військовим потенціалом, а також значним впливом на культуру та мистецтво.

Прокоментуйте, яка з постатей на карикатурі символізує перший стан, яка — другий, яка — третій. Яке ставлення демонструє художник до суспільної системи, що існувала у Франції?
Третій стан везе на собі двох інших: попереду сидить духовенство, позаду – дворянство.

Пригадайте з курсу історії середніх віків, на яке становище станів суспільства вказує цитата: «Дворяни служать королеві шпагою, духовенство — молитвами, а третій стан — майном».
Привілейовані (дворянство і духовенство) стани служать у війську і церкві, непривілейований стан (селянство) є виробником усіх матеріальних благ.

Які могли бути зв’язки між Просвітництвом та французькою революцією? Яку роль в революції могли відігравати просвітники?

Просвітництво було важливим європейським рухом XVIII століття. Його метою було поширення знань та ідей про свободу, рівність та братерство, що виступали проти старих, феодальних установ та привілеїв.
Французька революція 1789 року стала наслідком соціальних, економічних та політичних змін у Франції, що мали вплив на всю Європу. Просвітителі відіграли важливу роль в ході революції, пропагуючи ідеї свободи, рівності та братерства, які стали головними революційними гаслами. Вони засуджували феодальну тиранію та відсталий становий порядок, що пригнічував більшість населення країни.
Просвітителі відіграли важливу роль у формуванні громадської думки в передреволюційному періоді. Вони писали політичні відозви та публікації, де висвітлювали недоліки феодалізму, пропонуючи нові суспільні ідеї та рішення. Деякі просвітителі (Вольтер, Дідро та Монтеск’є) очолювали інтелектуальну та політичну опозицію, яка була не задоволена феодально-становим політичним режимом в державі.
Власне під час революції просвітники виступали активними учасниками та лідерами руху. Вони брали участь у роботі Національної конвенції, де пропонували нові закони та заходи з реформування державного і суспільного устрою.

Який, на вашу думку, існував зв’язок між здачею Бастилії й катастрофою абсолютизму?
Здача Бастилії відбулася 14 липня 1789 року і є знаковою подією французької революції.
Втрата феодально-абсолютистським режимом Бастилії є його катастрофою. Це практичний крок в бік демократії та республіканської форми управління. Після здачі Бастилії у Франції почалося формування місцевого самоврядування (комуни та клуби) де обговорювалися політичні питання та приймалися рішення.
Здача Бастилії є символом перемоги народу над тиранією, ця подія стала важливим політичним кроком у напрямку створення Французької республіки.

Чому, на вашу думку, саме французьку революцію назвали Великою?

Французьку революцію назвали великою, бо вона мала значний вплив на політичну і соціальну ситуацію не лише на європейському континенті, але й за його межами.
Протягом революції відбулося багато важливих історичних подій, які стали безповоротними у політичному та соціальному житті Франції, і стосувалися зміни світового порядку як такого. До них можна віднести:
– Декларація прав людини і громадянина, яка закріпила основні права людини та зрівняла їх усіх перед законом;
– скасування феодальної системи;
– прийняття нової конституції, утворення першої республіки Франції;
– розширення громадянських свобод та прав, а саме свободи слова, преси, релігії та зборів.
Таким чином Франція стала однією з перших республік у світі, яка поклала в основу своєї політичної системи принципи свободи, рівності та братерства. Більшість європейських країн та світу в майбутньому прагнула до досягнення цих ідеалів, які зробили Французьку революцію великою подією в світовій історії.

Зверніть увагу на постаті людей на картині. чому, на вашу думку, на площі багато військових?
Революціонери побоювалися наслідків своїх дій. Армія підтримувала революціонерів.

Як ви вважаєте, чому європейські монархи об’єднувалися проти революційної Франції?
Європейські монархи виступали проти революційної Франції, аби перешкодити подібному розвитку подій в себе вдома.

Як, на вашу думку, впливає революція на життя суспільства? Які позитивні і негативні моменти цього впливу?

Революції можуть мати значний вплив на суспільство, який може бути як позитивним, так і негативним. Ось деякі можливі наслідки революції:
Позитивні:
Політична та соціальна зміна. Революція може призвести до зміни управління та системи соціального організації, що може бути позитивним для суспільства, якщо ці зміни приведуть до більшого демократії та рівності.
Зміна культурних та моральних цінностей. Революція може привести до зміни у світогляді та цінностях суспільства, що може позитивно вплинути на культурний та інтелектуальний розвиток суспільства.
Зростання свободи. Революція може призвести до зростання свободи, якщо нова урядова влада буде захищати права громадян та дозволяти більшому колу людей приймати участь у прийнятті рішень.
Негативні наслідки:
Втрата життів. Революції можуть бути насильницькими та супроводжуватися великою кількістю жертв серед мирних громадян.
Нестабільність. Революції можуть створити політичну та соціальну нестабільність, що може призвести до економічного спаду та зростання насильства.
Невизначеність. Революції можуть призвести до тимчасової втрати управління, а це може призвести до невизначеності та нерозуміння того, що відбувається у суспільстві.

Запитання та завдання

I. Знаю й систематизую нову інформацію.
1. Упорядкуйте хронологічну послідовність. Визначте історичне значення кожної з наведених подій. Назвіть історичних діячів, з якими пов’язані історичні події.
Взяття революційним народом Бастилії
– 14 липня 1789 р. Значення події полягає в тому, що вона була першим кроком на шляху до народовладдя, встановленням республіки та катастрофою абсолютизму. Взяття Бастилії є символом перемоги народу над абсолютною монархією та зневагою до населення верхівки французького суспільства, закладенням основи для утвердження прав людини та громадянина у Франції та інших європейських країнах.

Декларація прав людини і громадянина – 26 серпня 1789 р. Декларація мала величезне значення в історії, оскільки вона встановлювала фундаментальні права людини та громадянина, що стали відбиватися в наступних конституціях та законах багатьох країн світу. Вона визнана як один з найважливіших документів у світі, який відображає універсальні цінності та ідеали.

Початок революційних війн

– 20 квітня 1792 р. Початок революційних війн позначився на зовнішньополітичному становищі Франції, бо європейські країни проявили ворожість до її революційного устрою та боялися подібного в себе вдома. З цієї причини країни Європи стали формувати антифранцузьку коаліцію та втручатися у внутрішні справи Франції. На початку 1793 року Франція була оголошена ворогом всієї Європи, що призвело до серйозної загрози для безпеки та існування Франції.
В результаті революційних війн Франція розширила свої кордони, здобувши значні перемоги у битвах. Революційні війни дали можливість Франції поширити свої ідеї на європейський континент та стати символом свободи та демократії. Водночас, війни призвели до руйнування економіки та соціальної напруги в країні, що суттєво позначилося на її розвитку.

Встановлення у Франції І республіки

21 вересня 1792 р. Ця подія стала наслідком перемоги революційних сил у Франції та започаткувала новий етап в розвитку країни. За часів І республіки була прийнята нова Конституція, запроваджено демократичний устрій держави та гарантовано права людини та громадянина. Почався процес відокремлення церкви від держави, що мало гарантувати свободу віросповідання. Проте республіка не змогла забезпечити захист Франції від інтервентів, не змігши подолати ворога. Перша республіка стала важливим кроком у становленні демократії та громадянського суспільства в Франції та світі в цілому. Франція стала прикладом для інших країн, які також прагнули свободи та демократії.

Установлення якобінської диктатури

– 2 червня 1793 р. Це була жорстока диктатура, що мала сильне централізоване управління, проводила репресії проти політичних опонентів та дискримінацію релігійних меншин. Не зважаючи на це, правління якобінців мало деякі позитивні сторони – на всій території Франції уніфіковано міри та ваги, запроваджено норми робочого часу, зросла заробітна плата найманих робітників, заборонено рабство, встановлено загальний принцип рівності перед законом та гарантії свободи думки та слова.

Бонапартистський переворот

– 9 листопада 1799 р. Переворот ознаменував кінець Французької революції (1789 -1799 р.) Він забезпечив стабільний розвиток країни, в порівнянні з революційними роками політичної нестабільності, терору та війни. Бонапарт провів реформи заради зміцнення своєї влади, які сприяли економічному та соціальному розвитку країни, зробивши Францію однією з наймогутніших країн Європи того часу. Проте Бонапартистський період відомий і своїми війнами та завоюваннями, що призвели до багатьох смертей та руйнувань, до підвищення податків та збільшення державного боргу. Переворот Наполеона Бонапарта мав значення як для Франції, так і для всієї Європи та справив великий вплив на подальшу історію цих регіонів.

2. Зазначте основні причини Французької революції.

– Феодально-абсолютистський лад гальмували соціальний, економічний і політичний розвиток Франції.
– Протиріччя між ІІІ станом (абсолютною більшістю населення країни) і пануючими привілейованими станами — дворянством і духовенством.
– Нездатність державної влади впливати на ситуацію за умов економічної, соціальної, політичної кризи в країні у 80-х роках XVIII ст.
– Банкрутство держави, нездатність влади сплатити величезні внутрішні й зовнішні борги, різке зростання соціальної напруги в суспільстві.

3. Які основні ідеї «Декларації прав людини і громадянина»?
Люди народжуються вільними й рівними в правах, а «свобода особи, її безпека й опір гнобленню є природними й невід’ємними правами людини». Проголошувалися свобода слова, думки, совісті, друку, вибору будь-яких занять, недоторканність приватної власності.

5. Назвіть причини піднесення Наполеона Бонапарта.
У жовтні 1795 р. Наполеон рішуче розгромив артилерійськими залпами повстання роялістів (прихильників монархії). Він очолив завойовницькі походи французької армії (італійський та єгипетський). Військові невдачі французької армії у війні з Другою коаліцією привели до пошуку влади “твердої руки”, вибір впав на Наполеона.

6. Поясніть значення понять:

Просвітництво – європейський рух XVIII століття, який мав на меті поширювати знання, науку та розум, аби покращити життя людей і суспільства в цілому. Просвітителі виступали за рівність усіх перед законом, за позбавлення церкви світської влади, недоторканність власності, підтримку розвитку науки, аграрну реформу, справедливе оподатковування тощо. Наріжним каменем усіх просвітницьких теорій була віра у всесилля розуму. Осердям ідейних пошуків ставала Людина, а не Бог.

Генеральні штати – вища станово-представницька установа на протязі 1302-1789 рр., що складалася з депутатів трьох станів, скликалася королем переважно для збору податків.

Конституційна монархія – це форма правління держави, за якої монарх є главою держави, але його влада обмежена конституцією чи іншими законами, які встановлюють розподіл влади між монархом та іншими державними органами управління (парламент чи уряд).

Якобінська диктатура –  період найвищого піднесення Великої французької революції, найбільших глибоких перетворень в країні, але водночас і період масових репресій і розправ зі справжніми чи вигаданими ворогами республіки у Франції.

Революція – це різка та радикальна зміна соціально-політичного ладу, що відбувається протягом короткого проміжку часу внаслідок глибокого суспільного конфлікту.

II. Обговоріть у групі

1. Чому день взяття Бастилії в наш час є головним національним святом Французької Республіки?
Бастилія була символом феодалізму і абсолютної монархії, емблемою “старого порядку”. Це свято є нагадуванням про важливість боротьби за свободу, рівність та права людини, є символом боротьби за справедливість та демократію у всьому світі.

2. Вольтер говорив: «Я не розділяю Ваших переконань. Але я готовий віддати життя, щоб Ви могли їх сповідувати». Чи є, на вашу думку, це висловлювання великого мислителя актуальним сьогодні?
Так, вислів Вольтера і сьогодні є актуальним, бо світ, на жаль, і сьогодні “хворий” на тоталітаризм і автократію.

3. У чому полягає сучасне розуміння гасла: «Свобода — Рівність — Братерство»? Чи вдалося досягти цього ідеалу в ході французької революції?
Гасло “Свобода – Рівність – Братерство” є основним ідеалом французької революції. У сучасному розумінні це гасло означає боротьбу за свободу вибору, рівність перед законом та братерство між людьми незалежно від їхньої національності, расової чи релігійної приналежності.
Під час революції у Франції були спроби досягнення цих ідеалів. Сюди можна віднести Декларацію прав людини і громадянина, освітні реформи.
Проте ідеалу досягнуто не було – не досягнуто гендерної рівності, жінки не мали права голосу, отримували меншу заробітну плату за працю, а рабство не було повністю заборонене, як і елементи расизму. Також революція принесла багато насильства та кровопролиття, що протирічило ідеям братерства.

4. Чи закономірним було падіння якобінської диктатури? Чи могло бути в цієї влади майбутнє?
Якобінська диктатура трималася на постійному терорі і репресіях, тому вона не могла бути популярною серед населення і її падіння було лише питанням часу.

5. Перед своєю стратою Ж. Дантон з гіркотою сказав: «Революція пожирає своїх дітей». Як Ви розумієте зміст цього висловлювання?
Одні прихильники революції винищували інших прихильників революції.

III. Мислю творчо й самостійно

1. Основою конституційного права Франції й сьогодні лишається «Декларація прав людини і громадянина» (1789 р.), у якій закріплено право на опір гнобленню: «Коли уряд зневажає право народу, повстання є як для всього народу, так і для кожної з його частин, найбільш священним із прав і найважливішим з обов’язків». Наскільки актуальним є це право для сучасності?
В багатьох державах світу на сьогодні існують тоталітарні політичних режими, тому слова Декларації є актуальними і нині.

2. Чому, на ваш погляд, чимало людей у Франції XVIII ст., як і в інших країнах, і в наші дні, прагнули і прагнуть влади «твердої руки»? До яких наслідків призводила диктатура в історії французького та українського народів?
Ці люди прагнуть політичної стабільності, коли всі питання суспільного життя вирішуватиме хтось замість них, бо їм за щоденними соціально-економічними і побутовими турботами “не вистачає часу” на вирішення суспільних питань. проте це хибна думка. У Франції це дало змогу певним політичним силам влаштувати якобінський терор, а в Україні комуністична диктатура привела до репресій та голодоморів.

Всі завдання