На думку стародавніх греків, освічена людина — це передусім, мудрий, відважний, справедливий громадянин? Чи погоджуєтесь ви з думкою стародавніх греків? Обґрунтуйте свою відповідь.
Так, бо громадянин з такими якостями здатний розсудливо мислити і приймати відповідальні та
справедливі рішення на народних зборах. В разі потреби він буде відважно захищати свою батьківщину і своє право на голос в демократичній державі.
1. Спробуйте знайти сучасні українські літери в написах.
У, Н, Л.
2. Що про розвиток освіти в Русі-Україні можуть свідчити написи доньки князя та звичайного коваля, графіті?
Про високий рівень освіти не тільки серед вищих верств населення, а й серед ремісничого люду.
1. Як ви розумієте зміст цього вислову?
Освічені люди є рушієм руху суспільства вперед, є важливим ресурсом для розвитку Батьківщини. Освіченість дозволяє розуміти свої права та обов’язки, бути свідомими громадянами, а також приймати інформовані рішення у важливих питаннях.
Освіченість також є важливим чинником для економічного та соціального розвитку країни. Освічені громадяни здатні до саморозвитку, творчої праці, що стимулює розвиток науки, техніки та економіки. Освічені громадяни є важливим ресурсом для розвитку Батьківщини, тому держава повинна забезпечувати доступну та якісну освіту для всіх громадян, зокрема дітей та молоді.
2. Чи має відношення до вас особисто цей напис?
Так, бо я здобуваю освіту.
Назва навчального закладу | Які предмети вивчаються | Які предмети вивчалися з давнини і збереглися у шкільному курсі до нашого часу |
Основна школа | 1. Українська мова 2. Українська література 3. Англійська мова 4. Зарубіжна література 5. Історія України 6. Всесвітня історія 7. Економіка 8. Людина і світ 9. Художня культура 10. Алгебра 11. Геометрія 12. Біологія 13. Екологія 14. Фізика 15. Астрономія 16. Хімія 17. Технології 18. Інформатика 19. Фізична культура 20. Захист Вітчизни | 1. Українська мова (письмо) 2. Алгебра і геометрія (лічба) |
Країна | Винахід | Де використовуємо винахід у сучасному світі |
Рим | Бетон Дороги і шосе Ресторани Водопровід Газети Графіті Військова медицина | Будівництво Військова справ Побут Дозвілля |
Греція | Медичні інструменти Поршневий насос Акведук Архімедів гвинт Водяний млин Горизонтальний ткацький верстат | Господарство Медицина Побут |
Китай | Папір Компас Шовк Порцеляна Пудра Книгодрукування | Побут Друкування Пошиття одягу |
Індія | Десяткова система числення Число “нуль” Бавовна та шерсть Шахи | Математичні обчислення Пошиття одягу Дозвілля |
1. Дізнайтеся, що таке Нобелівська премія.
Нобелівська премія – це престижна міжнародна нагорода, яка присуджується щорічно особам, які зробили визначний внесок у різних галузях науки, літератури, миру, економіки та медицини. Нагорода була заснована в 1895 році шведським винахідником та промисловцем Альфредом Нобелем, який залишив значний капітал на створення фонду, який мав присуджуватися тим, хто зробив “найбільшу користь людству”.
Нобелівська премія присуджується за внесок у різні галузі знань: фізики, хімії, медицини або фізіології, літератури, з економіки, миру.
Нагородження проводять у Стокгольмі (премії з фізики, хімії, медицини та фізіології, та літератури) та Осло (премія миру).
Нобелівська премія вважається однією з найбільш престижних нагород у світі, і її лауреатами є багато видатних вчених, літераторів, політиків та інших відомих людей.
2. З’ясуйте, хто з українських діячів також претендував на Нобелівську премію.
Фізик Іван Пулюй, поети Іван Франко, Микола Бажан, Василь Стус, Павло Тичина, Борис Олійник, письменники Улас Самчук, Олесь Гончар, політики Віктор Ющенко, Мустафа Джемільов.
Як ви розумієте пораду видатного лікаря?
Лікар говорить проте, що власне людина найбільше відповідальна за стан свого здоров’я.
1. На вашу думку, чому твори Марії Примаченко так шанують у світі?
Марія Примаченко – українська художниця, яка створювала унікальні картини з яскравими кольорами та фантастичними мотивами тварин, рослин та істот. Її твори шануються у світі.
У творах Примаченко відображено народну міфологію та культуру, яка знайшла відображення в її унікальному стилі. Її картини є неповторними, з їх допомогою можна перенестися в світ української народної культури, де знайомі та незнайомі істоти живуть поруч.
2. Вам запропонували популяризувати творчість майстрині в Україні, як ви це зробили б?
Створили б електронну презентацію її творів та розмістили б у соціальних мережах.
Запитання і завдання
I. Знаю й систематизую нову інформацію.
Де здобували освіту діти за доби Стародавнього світу.
В часи Стародавнього світу освіту діти здобували в залежності від культури та цивілізації, в якій вони жили. Перші школи з’являються за доби Стародавнього світу у Єгипті, Китаї, Індії, Греції. Наприклад, у давньогрецькому світі діти зазвичай навчалися вдома з допомогою наставника до п’яти або шести років, після чого хлопчики продовжували навчання у школах, а дівчатка і далі здебільшого здобували лише домашню освіту, як готувала з них майбутніх господинь.
У давньому Єгипті діти здобували освіту в школах-храмах.
У давньому Римі діти найчастіше навчалися в приватних школах з допомогою наставників.
У давньому Китаї діти зазвичай здобували освіту в конфуціанських (релігійних) школах.
В Індії, діти зазвичай отримували освіту в школах-гурукулах.
Які предмети вивчали?
У давньому Єгипті навчали грамоті, арифметиці, геометрії, географії, астрономії, медицині, ремеслу, мовам сусідніх народів.
У давній Греції навчали грамоті, математиці, філософії, красномовству, музиці, співу і спорту.
В давньому Китаї навчали грамоті, математиці, музика, моральним нормам поведінки, історії.
В давній Індії діти навчалися релігії, мовам, грамоті, філософії, літературі, мистецтву управління державою, медицині, астрології та історії.
Коли і де на українських землях було засновано перший університет?
Острозька академія в місті Острозі, 1576 рік.
Якими винаходами Стародавнього світу людство користується сьогодні?
Див. таблицю вище “Винаходи, які подарував людству Стародавній світ”. Ми користуємося практично всіма винаходами, відміченими в таблиці.
Яку роль для українських земель зіграло винайдення книгодрукування Іваном Федоровим?
Книгодрукування дало можливість суттєво збільшити кількість книг, і відповідно, до значно ширшого охоплення книжковими знаннями середньовічного суспільства. Книгодрукування стало революційним зрушенням, прогресом у розвитку суспільства.
II. Обговоріть у групі
1. Чи можуть бути графіті історичним джерелом?
Так. Графіті можуть відображати частини певної епохи.
2. Поміркуйте, який досвід минулого в навчанні дітей ви запозичили б для наших часів?
Важливим досвідом минулого в навчанні дітей є досвід давніх греків/, коли вони чільну увагу приділяли фізкультурі і спорту та вихованні гідного громадянина, відповідального за свою державу. Важливим елементом навчання минулого була строга дисципліна, що сприяла більш відповідальному ставленні учнів до навчального процесу.
3. На думку видатного українського вченого Бориса Патона: «Щастя — це відчуття того, що твоє життя, твоя діяльність потрібні людям». Чи погоджуєтесь ви з думкою вченого? Аргументуйте свою відповідь.
Так, згодні. Взаємодія з іншими людьми, допомога їм, і відчуття, що ти щось робиш для блага спільноти, можуть зробити нас більш задоволеними та щасливими.
III. Мислю творчо
Вправа «Майстерня дослідника». Поставте запитання, за допомогою яких можна скласти розповідь про людей, згаданих у хмаринці слів.
Микола Амосов
1. Яку роль він відіграв у розвитку медичної науки та практики в Україні та світі?
2. Які були основні досягнення Миколи Амосова у галузі інформаційних технологій?
3. Який науковий та літературний доробок вченого?
Христина Алчевська
1. Які напрями професійної діяльності Христини Алчевської?
2. Які досягнення Христини Алчевської на педагогічній ниві?
3. Назвіть відомі поетичні збірки Христини Алчевської.
4. Чому її назвали «Просвітителькою народу»?
Ахтем Сеітаблаєв
1. Які фільми принесли успіх режисеру?
2. Який творчий шлях театрального актора Ахтема Сеітаблаєва.
3. Яка громадянська позиція Ахтема Сеітаблаєва?
Іван Федоров
1. Який вплив мала діяльність Івана Федорова на розвиток культури в Україні?
2. Назвіть першодруки Івана Федорова.
3. Який вплив мала діяльність першодрукаря на розвиток української мови?