1. Як ви розумієте значення поняття «правила поведінки»?
Правила поведінки – це норми ставлення до людей в суспільстві.
2. Чи доводиться вам у житті виконувати правила? Які саме?
Учнівські правила, правила для пасажирів, правила дорожнього руху.
3. Як ви думаєте, хто і з якою метою встановлює правила?
Правила встановлюють держава і суспільство з метою регулювання поведінки людей.
4. Що було б, якби члени вашої спільноти (родини, класу) відмовилися виконувати правила?
Спільнота б стала некерованою і переважно всі проблеми в ній вирішувалися б за допомогою погроз, шантажу і фізичної сили.
1. Які принципи первісного суспільства стали основою цих законів?
Звичай “око за око”.
2. Чи всі члени суспільства були рівними перед законами Хаммурапі? Чому?
У суспільстві існували високоуроджені і убогі. Не всі члени суспільства були рівними перед Закони Хамурапі – за кривду убогих принцип “око за око” не працював.
3. Які з норм Хаммурапі ви вважаєте справедливими, а які — надто жорстокими?
Жорстокі закони Хаммурапі:
Коли хто вломиться до чужого дому, на місці злочину вб’ють його.
Коли хто припуститься грабунку і його схоплять, він буде убитий.
Справедливі закони Хаммурапі:
Коли хто виб’є око високоуродженому, виб’ють йому око.
Якщо хто іншому зломить частину тіла, зломлять йому ту саму частину.
Коли хто виб’є зуби рівному собі, виб’ють йому його зуби.
4. Чи хотіли б ви упровадження подібних законів у сучасному суспільстві? Обґрунтуйте свою думку.
Ні, тому що вони є більш жорстокими, ніж справедливими.
1. Дослідіть монету як джерело історичної інформації. Визначте, які історичні факти можна дізнатися з її допомогою.
Назва держави – Україна.
Грошова одиниця – гривня (20 грн.)
Рік випуску – 2019.
Історичну подію, якій присвячена монета – видання князем Ярославом Мудрим “Руської правди”, першої писаної збірки законів.
2. Визначте, скільки років минуло від створення «Руської правди» до року вашого навчання в 5 класі.
1003 роки.
Опрацюйте уривок із «Руської правди» про вири (відшкодування, штрафи) за злочин і знайдіть докази, що в збірнику законів закріплювалася нерівність різних членів суспільства.
Якщо за князівського отрока або за конюха, або за кухаря, то «вира» — 40 гривень.
А за тіуна огнищного і за конюха — 80 гривен.
За тіуна князівського сільського або керуючого орними роботами — 12 гривен.
А за смерда і холопа — 5 гривен, а за раба — 6 гривен.
Опрацюйте уривки із розділу 2 Конституції України «Права, свободи та обов’язки людини і громадянина».
Проведіть у класу дискусію довкола питань:
1) Як пов’язані між собою права й обов’язки людини і громадянина?
Права людини передбачають обов’язки.
2) Чи можна забезпечити дотримання прав людини, якщо ніхто не буде виконувати обов’язків?
Ні, не можна.
3) Що означає вислів: «Права невід’ємні від обов’язків»?
Щоб реалізовувати права, треба виконувати обов’язки. Невиконання обов’язків приводить до порушення права інших людей.
Запитання і завдання
I. Знаю й систематизую нову інформацію.
Поясніть значення понять: «права людини», «обов’язки громадянина»
Права людини – природні можливості індивіда, що забезпечують його життя, людську гідність і свободу діяльності у всіх сферах суспільного життя.
Обов’язки громадянина – тип поведінки людини, здійснення якого забезпечує нормальне життя суспільства і держави.
Що таке табу, мораль, цінності, закон?
Табу – обов’язкова і незаперечна заборона, за порушення якої настане неминуче надприродне покарання.
Мораль – система неофіційних уявлень, норм та оцінок, що регулюють поведінку людей у суспільстві, практична реалізація положень якої забезпечується громадським схваленням чи осудом.
Цінність – соціально схвалювані уявлення більшості людей про те, що таке добро, справедливість, милосердя, патріотизм, свобода, любов, дружба тощо.
Закон – нормативно-правовий акт, який приймається органами законодавчої влади держави або безпосередньо народом (шляхом референдуму) та регулює найважливіші суспільні відносини.
Які етапи розвитку правил суспільства виділяють?
Табу, звичаї, мораль, право.
Чи можна домогтися виконання правил всіма членами суспільства?
Скоріше, ні. Домогтися виконання правил всіма членами суспільства певною мірою можливо добитися лише у випадку застосування жорсткої деспотичної влади, що буде порушенням прав людини.
Якими правилами ви найчастіше послуговуєтесь в житті?
Правилами дорожнього руху, цивільними правами (купівля товарів і послуг), правилами поведінки в школі, правилами безпеки в побуті та різних життєвих ситуаціях.
II. Обговоріть у групі
1. Чи погоджуєтеся ви з думкою, що наші права закінчуються там, де починаються права іншої людини?
Так. Наші права не можуть бути порушенням прав іншого. Наприклад, наше право слухати голосно музику може бути порушенням права сусідів на відпочинок.
2. Чи обмежують конституційні обов’язки наші права?
Так, обмежують.
3. Чому важливо знати свої права?
Знати, аби себе захистити від протиправної поведінки та якнайповніше реалізувати свої потенційні можливості.
4. До чого може призвести нехтування конституційними обов’язками?
До юридичної (правової) відповідальності.
5. Як захистити свої права?
Щоб захистити свої права, їх треба, насамперед, вивчати і знати.
Мешканці України можуть звернутися за захистом порушеного права до органів державної влади та місцевого самоврядування, вони мають право на професійну правничу допомогу, на судовий захист прав та свобод, на звернення щодо захисту своїх прав до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини.
III. Мислю творчо
Дізнайтеся, коли і з яких причин було прийнято Конвенцію ООН про права дитини. Організуйте з учнями класу фото-флешмоб «Конвенція ООН про права дитини у моєму житті» та презентуйте його в класі.
Конвенція про права дитини прийнята резолюцію 44/25 Генеральної Асамблеї ООН від 20 листопада 1989 року. Правовий документ базується на принципах недискримінації, забезпечення найкращих інтересів дитини, її права на життя, виживання і розвиток, права на захист.
Конвенцію прийняли з метою забезпечення більш тривалого, якісного і здорового життя, подолання проблем в області охорони здоров’я, харчування та освіти.