1. Уважно розгляньте малюнки, визначте, у які історичні періоди діяли зображені люди.
Полювання на мамонта. Первісне суспільство.
Будівництво пірамід. Стародавня історія.
Ярослав Мудрий розбудовує Київ. середньовічна історія.
1. Уважно розгляньте малюнки, визначте, у які історичні періоди діяли зображені люди.
Полювання на мамонта. Первісне суспільство.
Будівництво пірамід. Стародавня історія.
Ярослав Мудрий розбудовує Київ. середньовічна історія.
Виробництво автомобілів. Новітня історія.
2. Розташуйте малюнки в хронологічній послідовності, відповідно до зображених епох.
Дивися завдання 1.
3. Які завдання вирішують люди на ілюстраціях? Чи могли б вони вирішити ці завдання одноосібно?
Жодне з завдань (полювання, будівництво, технологічне виробництво) не можливо виконати одноосібно.
4. Висловіть припущення, які дії мали вчинити люди, щоб спільно вирішити поставлені завдання.
Домовитися про спільні дії, розробити їх план, розподілити обов’язки згідно плану.
5. Що спільного й відмінного у взаємодії людей на малюнках у різні історичні епохи?
Спільним є те, що люди працюють узгоджено, адже лише за таких умов можна досягти потрібного результату. Відмінним є рівень технологій, завдяки яким вони досягають запланованого результату своєї роботи.
Група 1
Прочитайте навчальний текст і побудуйте карту пам’яті «Хронологічний ланцюжок розвитку людських спільнот протягом історії». Визначте, скільки тисячоліть минуло від появи перших держав.
Первісна родова громада.
Сусідська громада.
Етноси, народності.
Держава.
Від появи перших держав минуло 5 тисячоліть.
Група 2
Створіть за допомогою паперу і маркерів або відомого вам інтернет-ресурсу хмаринку слів із виділених у тексті понять. Поясніть однокласникам/однокласницям їхнє значення. Визначте і назвіть поняття, якими ми оперуємо і в сучасному житті.
Родова громада – первісний колектив родичів зі спільною власністю.
Матріархат – лідером роду була жінка-матір, довкола якої гуртувалися всі члени громади.
Патріархат – лідером роду стає чоловік, бо він міг виконати важливі завдання , які жінці були не під силу.
Старійшини – найавторитетніші члени спільнот, які їх очолювали.
Вожді – військові ватажки спільноти.
Сусідська община – спільнота, утворена внаслідок розпаду родової общини на окремі сім’ї.
Сім’я – спільнота чоловіка і жінки та їх дітей.
Приватна власність – майно, що належить одній особі.
Майнова нерівність – поділ спільноти на групи залежно від кількості майна.
Етнос – спільнота, у яку люди об’єднані уявленнями про спільне походження та наявністю культурної спільності — мови, звичаїв, міфів, епосу.
Держава – форма організації суспільства на певній території за допомогою законів та органів влади (правитель, чиновники, армія), які утримуються за рахунок зібраних з населення податків.
Поміркуймо!
1. Як формування перших держав спричинило появу писемності?
Для утримання державних чиновників потрібно було збирати податки з населення та фіксувати їх об’єми, тому виникла потреба в писемності. Окрім того, за допомогою писемних знаків стали записувати розпорядження влади та закони.
2. Яку роль у державі відігравала писемність?
Писемність відігравала дуже важливу роль в обліку доходів населення, майна і виданні державних указів та законів.
Поміркуйте, що означає вислів: «Здійснювати владу над людьми». Що таке влада?
Влада – це можливість нав’язувати свою волю. Здійснювати владу над людьми – переконувати чи примушувати їх підкорятися вашій волі.
Факт чи фейк.
1. Визначте, про яку державу розповідає галерея.
Україна
2. За якими ознаками ви впізнали державу?
Герб, монета, карта, воїн на фоні прапора, вибори.
3. Чи всі фото правильно відображають портрет держави? Якщо ні, то який/які саме є неправдивими? Як треба виправити помилку?
Корона – символ монархії, в Україні республіка. Корона як символ держави не відображає портрет України.
4. На основі інформації колекції стікерів складіть коротку характеристику представленої держави.
Держава Україна є республікою з виборністю державної влади. Має Збройні Сили, національну валюту (гривню).
Запитання і завдання
I. Знаю й систематизую нову інформацію.
Які людські спільноти розвивалися протягом історії?
Первісна родова спільнота, сусідська спільнота, національна спільнота.
Етноси, народності.
Держава.
Чим держава відрізняється від країни?
країна — це певна ділянка земної поверхні;
держава — це форма організації суспільства.
Якими є ознаки України як держави?
Територія, органи державної влади, збройні сили.
Які ознаки держави-монархії і держави-республіки?
Держава-монархія має спадкову владу, а в державах-республіках влада є виборною. Всі держави незалежно від форми їх організації мають встановлені державною владою правила поведінки. Історії відомі часи, коли монархічна влада не обмежувалася жодними законами, що називалося тиранією. Особливо жорстку одноосібну владу називають деспотією.
II. Обговоріть у групі
Розгадайте ребус — дізнайтеся, який спосіб взаємодії між людьми в ньому закодовано. Подискутуйте про його значення для розвитку людських спільнот.
Мова.
Мова є найважливішим засобом людського спілкування.
III. Мислю творчо
1. Узагальніть своє розуміння етапів розвитку людських спільнот: напишіть сенкани з назвами: рід, плем’я, матріархат, етнос, патріархат, держава.
Рід.
Давній, великий.
Оберігає, допомагає, шанує.
Ми всі разом!
Рідня.
Плем’я.
Велике, згуртоване.
Захищає, будує, обробляє.
Мій захист і опора.
Спільнота.
Матріархат.
Жіночий, материнський.
Виховує, підтримує, збирає.
Влада матері-берегині.
Минуле.
Етнос.
Подібний, територіальний.
Споріднює, формує, визначає.
Спільні ознаки людської спільноти.
Ідентичність.
Патріархат.
Вольовий, вимогливий, справедливий.
Захищає, підтримує, контролює.
Чоловік – головний виробник матеріальних благ.
Сучасність.
Держава.
Правова, універсальна, необхідна.
Захищає, сприяє, створює.
Держава – організація людської спільноти.
Закон.