27. Людина і довкілля протягом історії: господарювання

1. Розгляньте малюнок сучасного художника. Який характер малюнка: навчальний чи комічний?
Комічними образами первісних людей показано навчальний зміст.

2. За допомогою яких елементів зображення художник зобразив первісну добу людства;
привласнювальний характер господарювання первісних людей?
Первісна людина привласнювала від природи всі ресурси, що були їй необхідні для прожиття. Художник комічно відобразив дари природи у вигляді велетенського магазину (супермаркету), в якому людина брала всі товари безкоштовно.

3. Дайте відповідь на запитання до малюнка (праворуч). Чи надійним був такий спосіб забезпечення їжею первісних людей?
Ні, не надійний.

1. Розташуйте винаходи в хронологічній послідовності винайдення.
Лук, колесо, друкарський верстат, парова машина, літак, комп’ютер.

2. Обґрунтуйте, чому саме ці винаходи можна вважати найважливішими в історії людства — поясніть, у чому полягає їхнє значення для людства.
Лук зі стрілами дав можливість удосконалити полювання, і відповідно, частину здобичі залишати живою в загоні, яка згодом давала приплід. Так могло зародитися тваринництво.
Колесо дало змогу перевезення вантажів на великі відстані, сприяло господарській діяльності, розселенню людей по планеті.
Друкарський верстат дав змогу зберігати і розмножувати інформацію у великих кількостях.
Парова машина замінила фізичну силу працівника на виробництві.
Літак став великим кроком вперед в транспортному сполученні.
Комп’ютер став великим кроком вперед в інформаційних технологіях та передачі даних.

1. Розгадайте послання, закодоване в малюнку.
Людина, використовуючи природні ресурси для своїх постійно зростаючих потреб, знищує довкілля в масштабах всієї планети.

2. Розгадайте ребус: як ви розумієте закодоване в ньому поняття?
Екологія.

3. Дізнайтеся, яку роль у появі цього поняття відіграв зображений учений. Поміркуйте, чому
Е. Геккель сердитий, споглядаючи темний бік зображення Землі.

Геккель сердитий, бо розумів страшні глобальні наслідки хижацького споживання людиною природних ресурсів.

Підсумуйте свої міркування і висловіть припущення, як тема колажу пов’язана з історією розвитку людства.
Нераціональне споживацьке використання природних ресурсів людством приводить до екологічної катастрофи, що приведе до омертвіння нашої планети.

Ознайомтеся із змістом статей Конституції України. На основі знань про відомі вам проблеми довкілля у вашому місті/селі оцініть стан дотримання цих статей Конституції громадянами.
Люди переважно не дотримуються чинного законодавства.

1. Розгляньте інфографіку, визначте, які з цілей сталого розвитку пов’язані із проблемою збереження довкілля.
Міцне здоров’я, чиста вода і належні санітарні умови, зменшення смертності, збереження морських екосистем, боротьба зі зміною клімату.

2. Оберіть одну із екологічних цілей сталого розвитку та запропонуйте шляхи і способи її досягнення.
Міцне здоров’я – потрібно пропагувати здоровий спосіб життя, боротися за вирощування екологічно чистих продуктів, проводити постійний моніторинг довкілля на присутність забруднюючих речовин у воді, в атмосфері, в ґрунтах, вживати очищену воду, боротися зі шкідливими звичками, звертати увагу громадськості на екологічний стан довкілля.

Запитання і завдання

I. Знаю й систематизую нову інформацію

Які історичні форми господарювання розвивалися протягом історії?
Натуральне і ринкове господарство.

Чим ринкове господарство відрізняється від натурального?
Натуральне господарство — господарство, де продукти виробляють для задоволення власних потреб, а не для продажу.
Ринкове господарство — господарство, у якому головною метою діяльності є отримання прибутку шляхом продажу виробленої продукції.

Хто зобов’язаний розв’язувати проблеми довкілля?
Держава

Які наслідки для довкілля мало освоєння природи людиною?
Згубні і часто катастрофічні.

2. Позначте на шкалі часу найважливіші етапи розвитку господарства.
Землеробство, скотарство, ремесло – 10000 років тому
Натуральне господарство – до 17 ст.
Ринкове господарство – з 17 ст. поступовий перехід до ринкового господарства.

II. Обговоріть у групі

Уявіть, що на кліматичний саміт (зібрання) запросили вас — підготуйте короткий виступ на тему «Мій приклад екологічно відповідальної поведінки». У виступі розкажіть, як ви чините в житті, щоб зберегти довкілля.
Я не викидаю і не спалюю побутові відходи, здаю використані батарейки в спеціалізовані пункти прийому, не спалюю восени листя, висаджую кущі і дерева.

Всі завдання

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *