1. Якими були втрати України у Другій світовій війні?
Загинуло близько 10 млн. українців – 5 млн. цивільних, 1,5 млн. – жертв Голокосту, 4-5 млн. військових; зруйновано понад 28 тис. сіл і близько 700 міст.
2. Назвіть діячів-шістдесятників.
Василь Симоненко, Ліна Костенко, В’ячеслав Чорновіл, Іван Дзюба та Левко Лук’яненко.
3. Поясніть, як ви розумієте поняття «національне відродження».
Це процес відродження національної культури в освіті, літературі, мистецтві.
1. Що таке політика русифікації-росіянізації?
Це згубні для українського відродження заходи радянської влади, антиукраїнська політика, яка стосувалася поширення на теренах України російської культури, мови з одночасними утисками культури національної. Все російське визнавалося більш вагомим, а українське – меншовартісним. Найбільшого удару завдали українській мові. Українців змушували все більше розмовляти російською мовою. Влада сприяла виїзду українців за межі України, в той час заохочуючи росіян переселятися до неї.
2. Які наслідки цієї політики ми відчуваємо сьогодні?
Значна частина українців є зросійщеною – вони розмовляють російською мовою (особливо в містах Півдня і Сходу України), цінують насамперед зразки російської культури. Вони є жертвами мовної окупації, що не встояли перед агресивними заходами російської влади.
3. Поміркуйте, для чого радянська влада фальсифікувала і переписувала історію.
Україна існує до тих пір, поки на ній живуть українці і панує українська мова. Радянська проросійська влада фальсифікувала історію для того, аби остаточно привласнити собі чужу росіянам українську історію. Створеннями історичних міфів намагалась обґрунтувати володіння територіями України, аби українці втратили свою національну ідентичність, розчинилися і зникли в російському суспільстві, як представники окремої нації з окремою історією і культурою. В такому випадку росіяни (московити) остаточно б заволоділи українськими землями.
1. Коли сталася аварія на Чорнобильській атомній електростанції?
26 квітня 1986 року.
2. Якими методами радянська влада боролася з тими, хто її не підтримував і критикував?
Радянська влада вдавалася до дуже жорстоких методів щодо боротьби з інакомислячими – вдавалася до замовних вбивств, ув’язнювала в тюрмах на тривалі строки ув’язнення за фальсифікованими справами, запроторювала до психічних лікарень для примусового лікування, після якого людина втрачала здоров’я, довічно залишалася інвалідом.
3. Поясніть, з якими труднощами в щоденному житті стикалися люди в останнє десятиріччя існування СРСР.
Проблема нестачі товарів щоденного вжитку та їх низька якість, нестача продуктів харчування, житлово-побутові проблеми, втрати тисяч молодих життів внаслідок радянського вторгнення в Афганістан, Чорнобильська трагедія.
Перевірте себе
1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами:
Коли українські землі були звільнені від нацистів?
Що таке русифікація?
Хто створив фільм «Тіні забутих предків»?
Де в Україні є найбільш відчутними русифікаційні процеси?
Звідки ми можемо дізнатися про шестидесятників?
Чому в Радянському Союзі існувала “залізна завіса”?
Як українці намагалися боротися з радянським окупаційним режимом??
Який результат мала Чорнобильська трагедія для Радянського Союзу?
2. Доберіть словосполучення, якими можна охарактеризувати поняття «відлига».
“Послаблення тоталітаризму”
4. Складіть сенкан зі словом «русифікація».
Русифікація.
Нищівна, жорстока.
Забороняє, не дозволяє, знищує.
Не дозволимо її повторення в в майбутньому.
Злочин.
5. Сформулюйте низку запитань до підпараграфа «Розпад СРСР».
Що можна назвати суспільством однаковості?
Якими ми є насправді?
Чому бути талановитим українцем було небезпечно?
Чому Радянський Союз називали країною дефіциту?
Для чого в Радянському Союзі створили “залізну завісу” з країнами Заходу?
Які політичні наслідки мала Чорнобильська трагедія?
5. Вправа «Видатні імена». Використовуючи текст параграфа, коротко опишіть одного з українських діячів, котрий виступив проти радянського режиму, не називаючи його імені.
Автор широковідомої пісні “Червона Рута”. Загинув за нез’ясованих обставин. Знайдений в Брюховицькому лісі неподалік Львова.
6. Вправа «Малюнок словами». Напишіть невеликий текст-опис про те, яким ви бачите вплив Чорнобильської трагедії на навколишнє середовище.
Внаслідок трагедії на ЧАЕС утворилася 30-кіломкеетрова забруднена зона довкола станції, небезпечна для життя людей. Населення зони було примусово переселене в інші регіони країни, а забруднена радіоактивними речовинами територія і сьогодні залишається пусткою та буде такою на протязі багатьох тисяч років. проте варто зазначити, що там відбулося суттєве відродження природного середовища, незайманого людиною. Значно збільшилася кількість видів лісових тварин, яких там не бачили дуже багато років.