23. Друга світова війна та Україна. 5 клас

1. Назвіть роки Другої світової війни. Які держави відповідальні за її розв’язання?
1939-1945. До війни привели дії Німеччини та Радянського Союзу, які всупереч міжнародним угодам планували перерозподілу територій держав Європи на свою користь.

2. Поміркуйте, які погляди і переконання призвели до такого страшного загальносвітового конфлікту.
Людиноненависницькі ідеї щодо поділу на гірших і кращих людей та націй (ідеологія нацизму) та всезагальної рівності і перерозподілу приватної власності (ідеологія комунізму) привели до Другої світової війни.

3. Чому лінія фронту двічі пересувалася територією України – спочатку із заходу на схід, а потім зі сходу на захід?
Україна не мала власної державності, тому її території, природні, господарські і людські ресурси використовувалися у військових цілях гітлерівською Німеччиною та Радянським Союзом – двома кривавими агресорами, що воювали між собою. Вся територія України стала ареною бойових дій і, окрім мільйонів знищених людських життів, зазнала велетенських матеріальних збитків. Територією України неодноразово прокочувалися хвилі ворожого наступу – як війська нацистської Німеччини (на Схід), так і війська більшовицького Радянського Союзу (на Захід). Україна є одною з найбільш постраждалих країн в тій світовій бійні.

1. Коли була створена Українська Повстанська Армія, і хто її очолив?
Прихильники відновлення незалежної України вступали до лав Української Повстанської Армії (УПА). ЇЇ очолював Роман Шухевич (псевдо Тарас Чупринка).

2. За що боролась Організація Українських націоналістів, хто її лідери?
ОУН боролася за створення незалежної Української держави. Лідерами ОУН були Євген
Коновалець, Андрій Мельник та Степан Бандера.

3. Поміркуйте, чому УПА називають «Армією нескорених» та «Армією без держави».
УПА до 1960 року боролася з московськими окупантами, опираючись лише на мирне населення, не маючи державної підтримки. Загарбникам так і не вдалося знищити всіх бійців УПА, дехто з них дожив до проголошення Незалежності України 1991 року.

Перевірте себе

1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами:
Коли
розпочалася Друга світова війна?
Що
означає слово “депортація”?
Хто
розв’язав Другу світову війну?
Де
діяла УПА?
Звідки ми можемо дізнатися
про Голокост?
Чому
було проведено депортацію кримських татар?
Як
українці брали участь у Другій світовій війні?
Який
результат перемоги радянського союзу над гітлерівською Німеччиною?

2. Випишіть дати, які зустрічаються в параграфі. Запишіть поруч події, що відбувалися у вказані дні та роки.
1 вересня 1939 року – почалася Друга світова війна (1939—1945) нападом гітлерівської Німеччини на Польщу.
17 вересня 1939 року – вступ у війну Радянського Союзу згідно таємного договору з Німеччиною щодо окупації західноукраїнських земель та розділенням Польщі.
22 червня 1941 року – напад гітлерівців на Радянський Союз і початок радянсько-німецької війни, як частини Другої світової війни.
18-20 травня 1944 року – депортація (насильне вивезення) Радянським Союзом кримських татар з їх історичної Батьківщини – Криму.
14 травня 2021 року Україна вперше відзначила День пам’яті українців, які допомагали євреям
у роки Голокосту.

3. Дайте назви абзацам підпараграфа «Рух Опору».

1. Рух Опору.
2. Діяльність ОУН.
3. Діяльність УПА.

4. Порівняйте Голокост та Голодомор, визначте спільне і відмінне цих двох трагедій, обміняйтеся
міркуваннями з однокласниками.

Голодомор та Голокост були геноцидом націй, але мали різні способи знищення величезної кількості людей (мова йде про мільйони осіб). Голодомор проводився на окупованій Радянським Союзом території України та за її межами, де проживали українці. Голокост проводився на території країн Європи, окупованих нацистською Німеччиною. Точної кількості загиблих як під час Голодомору, так і Голокосту не існує. В роки Голодомору закатовано голодною не смертю не менше 6 млн. українців, і така ж орієнтовна кількість загиблих євреїв в часи Голокосту.

5. Вправа «Філософсько-історична». Іспанський філософ Хосе Ортега-і-Гассет писав: «Історія нас не вчить, що ми маємо робити, проте вона показує, чого робити не варто». Поміркуйте, чи можна ці слова вважати головним уроком Другої світової війни.
Так, можна. Людство мимовільно допустило виникнення і розвиток людиноненависницьких ідеологій, реалізація яких обернулася для нього воєнною катастрофою і мільйонами жертв.

6. Вправа «Журналістське розслідування». Здійсніть пошук інформації про Праведників народів світу, напишіть невелику статтю на цю тему.
Праведниками народів світу вважають людей, які не були євреями, але ризикуючи власним життям рятували євреїв на окупованих німецькими нацистами землях Європи від знищення в роки Другої світової війни. Це почесне звання, яке присуджує держава Ізраїль. Україна займає четверте місце за кількістю осіб (2 659), що отримали це високе звання (після Польщі, Нідерландів та Франції). Дії цих героїчних людей у роки Другої світової війни на окупованих гітлерівцями землях Європи врятували багатьох євреїв від страти чи нелюдських страждань в таборах смерті. Допомога євреям в Україні найшвидше каралася смертю самого рятівника та його сім’ї. Та все ж люди йшли на такий ризик. На землях України було врятовано більше17 тис. євреїв.

Всі завдання

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *