Діємо: практичні завдання
Уявіть себе мореплавцем/ мореплавицею — відкривачем/відкривачкою нових земель.
Складіть план підготовки до морської експедиції. Враховуйте: обладнання, яке необхідно взяти, склад екіпажу, провіант і т. ін. Не забувайте, дрібниць у таких проєктах бути не може. Ваша експедиція відбувається в добу Нового часу. Звичні для нас речі були відсутні в той час.
План підготовки до морської експедиції:
– Визначення напряму подорожі за тогочасними географічними картами.
– Технічний огляд корабля.
– Набір команди корабля (бувалі моряки, кок, лікар),
– Забезпечення мандрівників озброєнням з метою захисту від піратів.
– Створення запасу прісної води і засолених м’ясних продуктів.
– Подбати про компас і астролябію (прилад для орієнтування за зорями).
Поміркуймо!
1. Яке значення в житті простих людей мали побожні банки?
Побожні банки мали соціальне значення, вони допомагали людям в матеріальній скруті.
2. У чому відмінність побожних банків від комерційних?
Комерційні банки створюють для розвитку господарства країни (для кредитування підприємств для розвитку бізнесу), побожні – для соціального захисту населення.
3. На вашу думку, чи могли побожні банки задовольняти потреби всіх, хто звертався до них?
Ні, не могли. Бажаючих отримати допомогу завжди більше, ніж тих, хто пожертвує свої кошти в для допомоги нужденним.
Діємо: практичні завдання
Проаналізуйте ілюстрований ланцюжок технічних винаходів Нового часу і поясніть наслідки застосування цих винаходів у господарстві.
Завдяки винаходу парового двигуна 19 століття називають віком пари. Паровий двигун широко використовували для морських та залізничних перевезень, а також на промислових виробництвах. Завдяки паровому двигуну суттєво збільшилися обсяги транспортних перевезень, невпинно росла довжина залізниць і кількість морських шляхів.
Дізнайтеся, якими винаходами цього періоду можна доповнити цей ланцюжок.
Електрична батарея, консервна банка, фотографія, стетоскоп, сірники, друкарська машинка, жнивна машина, холодильник, велосипед, шина, швейна машина, світлофор, двигун внутрішнього згоряння…
Як змінили повсякденне життя ці винаходи? Чи користуємося ми ними сьогодні?
Винаходи покращили умови життя людей. так, ми використовуємо багато винаходів 19 століття і сьогодні.
Поміркуймо!
Чому винахідники звертали увагу на удосконалення транспорту?
Удосконалення транспорту пришвидшувало обсяги і швидкість перевезення вантажів та пасажирів, що сприяло розвитку господарства і торгівлі.
Мовою документів.
1. Уважно ознайомтеся з уривками з історичних джерел.
2. Чиї інтереси захищають ці законодавчі акти?
Законодавчі акти захищають права громадян щодо справедливих виборів, свободи слова, надання пільг окремим категоріям громадян (звільнення від податків).
3. Чи актуальні ідеї цих документів сьогодні?
Так, актуальні.
4. Чому в сучасному суспільстві утвердилося переконання про необхідність захисту прав людини?
В сучасному суспільстві є політичні сили, які схильні до порушення прав людини, тому їх потрібно захищати.
Пригадайте, з якими історичними подіями і явищами пов’язаний острів Хортиця. Кого з історичних діячів тієї доби ви знаєте?
На острові Хортиця, потрапивши в засідку печенігів, 972 року загинув легендарний князь Святослав Хоробрий.
Під керівництвом князя Байди-Вишневецького на Хортиці 1556 року збудована перша Запорізька Січ.
Діємо: практичні завдання.
1. Дізнайтеся, які ще університети були відкриті у цей час на українських землях.
1834 рік – університет Святого Володимира в Києві (сучасний університет ім. Т.Г. Шевченка)
Кременецький ліцей (1805—1831), Рішельєвський ліцей в Одесі (1817—1865), Ніжинська гімназія вищих наук князя Іллі Безбородька (1820), перетворена 1832 року на фізико-математичний, з 1840 року – юридичний та 1875 року – історико-філологічний інститут, Чернівецький університет (1875)
2. Побудуйте лінію часу, на якій позначте час заснування провідних навчальних закладів в Україні у Новий час.
1576 р. – Острозька академія
1632 р. – Києво-Могилянський колегіум.
1661 р. – Львівський університет
1805 р. – Харківський університет
1820 р. – Ніжинська гімназія вищих наук
1834 р. – Київський університет
1875 р. – Чернівецький університет
Запитання і завдання
I. Знаю й систематизую нову інформацію.
Які відкриття здійснило людство протягом періоду Нового часу?
Людство здійснило Великі географічні відкриття (Новий світ), започатковано ринкові відносини в господарстві (виробництво товарів для потреб ринку і накопичення капіталу), застосування технічних винаходів у виробництві та його реорганізація (від ремісничої майстерні до мануфактури і далі – до заводу і фабрики), створено паровий двигун та двигун внутрішнього згоряння, транспортні засоби на їх основі (паровози, пароплави, автомобілі), фотографія, кіно, літак, холодильник, велосипед, шина, швейна машина.
Як змінилося становище людини за Нового часу?
В Новому часі рівень життя людини в цілому покращився.
Де можна було здобути освіту в Європі та Україні?
У Європі та в Україні діяли вищі навчальні заклади – університети.
Хто за Нового часу стояв на сторожі прав українського народу?
За Нового часу на сторожі прав українського народу стояло козацтво.
II. Обговоріть у групі
1. Уважно розгляньте хмаринку. Дізнайтеся, яке відношення мають зашифровані в хмаринці поняття, персоналії до відкриттів європейців у далеких землях.
Фернан Магеллан – здійснив першу навколосвітню подорож у 1519 -1522 рр.
Компас – прилад для визначення сторін світу і орієнтування в просторі.
Каравела – вид вітрильного корабля, на якому європейці здійснювали морські відкриття.
Майя – місцеві народи Центральної Америки, відкриті європейцями.
Кукурудза – рослина родом з Південної Америки, що потрапила до Європи внаслідок відкриття Нового світу.
2. Як морські експедиції Нового часу змінили повсякденне життя людей?
Морські експедиції Нового часу дали змогу людям вперше реально довідатися про розміри землі, її форму, розташування географічних об’єктів, створити максимально наближені до реальної місцевості і земної кулі загалом географічні карти. Відкриття сприяли розвитку світової торгівлі, дали суттєвий поштовх до становлення і розвитку капіталістичних ринкових відносин у господарстві, дали початок створенню колоніальних імперій.
3. Чому в період Нового часу зростала потреба в освічених людях?
В Нові часи відбулася реорганізація господарства, було започатковано ринкові відносини, головною метою яких було збагачення шляхом виробництва і продажу товарів на ринку. Відповідно, виробники товарів намагалися якомога ширше використовувати технічні винаходи у своєму виробництві, аби збільшити обсяги продажу та якість товарів. Технічні нововведення потребували відповідної кваліфікації працівників, саме тому зростала потреба в освічених людях. Такі явища у виробництві спостерігаються і понині.