20. Протидія порушенню й замовчуванню порушенням прав людини і громадянина.

Чому дискримінація є небезпечною для людини та суспільства?
Всі види дискримінації є порушенням прав людини. Дискримінація часто призводить до злочинів на
ґрунті нетерпимості. Тому вона становить небезпеку для людини і для суспільства в цілому. Найтяжчим із таких злочинів є геноцид.

Як протидіяти дискримінації?
Важливим є визнання факту дискримінації, її розпізнання та засудження, покарання винних, створення в суспільстві атмосфери несприйняття дискримінації. Протидією дискримінації є толерантність та інклюзивний підхід.
Поясніть за схемою поняття «інклюзія».

Інклюзія проголошує цінність людини незалежно від її здібностей і досягнень, ураховує думки, почуття й потреби людини, визначає її можливості та сприяє рівному доступу та залученню в життя суспільства. Інклюзія наголошує, що не всі є однаковими, але всі є рівноцінними.
Інклюзія — політика і процес, що передбачає збільшення ступеня участі та отримання більших можливостей у соціальному житті й навчанні для всіх людей незалежно від фізіологічних або
психологічних особливостей.
Чим жорстоке поводження відрізняється від насильства?
Жорстоке поводження з дитиною є порушенням її прав. Це будь-які форми фізичного,
психологічного, сексуального або економічного насильства, домашнього насильства, незаконні угоди щодо дитини, а саме вербування, переміщення, переховування, передача або утримання дитини, вчинені з метою експлуатації шляхом обману, шантажу або уразливого стану дитини. Насильство є однією з форм жорстокого поводження з дитиною.
Чому булінг є небезпечним?

Булінг (цькування) є порушенням прав людини. Будь-які порушення її прав є небезпечними.
Розгляньте ілюстрації. Яку ситуацію в них показано? Як ви вважаєте, чому це відносять до різновидів булінгу?

На ілюстрації бачимо вид булінгу – це ігнорування, відмова від спілкування.
Що ілюструє наведений плакат?

Плакат ілюструє спільну протидію булінгу в спільноті.

Запитання і завдання

1. Чому в сучасній концепції прав людини застосовують принцип недискримінації?
В сучасній концепції прав людини застосовують принцип недискримінації тому, що кожна людина від народження має мати рівні права і можливості, незалежно від її від фізіологічних або психологічних особливостей.
2. У яких сферах життя, на вашу думку, найчастіше проявляється дискримінація?
Дискримінація може проявляти ся у всіх сферах життя. Проте найчастішою дискримінація є сімейному житті, політиці і на робочому місці.
3. Робота в парах. Обговоріть і продовжте речення. Щоб бути толерантним(-ою), слід:
1) усвідомлювати, що всі люди різні;

2) навчитися сприймати людей такими, як вони є, не намагатися змінити те, що нам у них не подобається;
3) цінувати кожну людину як особистість, поважати її думки, почуття, переконання незалежно від того, чи збігаються вони з нашими;
4) зберігати власну гідність і за будь-яких обставин залишатися собою;

5) бути терпимим до релігійних почуттів інших людей;
6) усвідомлювати ідеї соціальної рівності, позитивно ставитися до всіх людей без винятку;
7) розуміти важливість створення додаткових умов і середовища, де кожна людина могла б реалізувати свої права.

4. Чим зумовлена необхідність толерантності в наш час?
Необхідність толерантності актуальна в будь-якому часі. Бути толерантним означає поважати інтереси, почуття, звички інших людей, а отже – уникати конфліктних ситуацій.
5. Продовжте речення. Інклюзія — це прояв, що передбачає збільшення ступеня участі та
отримання більших можливостей у соціальному житті й навчанні для всіх людей незалежно від фізіологічних або психологічних особливостей.
6. Чим відрізняються між собою жорстоке поводження та насильство?
Жорстоке поводження – це неналежне, жорстоке, насильницьке поводження з людиною, часто для отримання несправедливої чи неналежної вигоди. Може мати різні форми: фізична чи словесна агресія, катування, напад, порушення прав, зґвалтування, залякування, приниження.
Насильство – це будь-які навмисні дії одної людини по відношенню до іншої, які порушують її права й свободи і наносять їй моральну шкоду, шкоду її фізичному чи психічному здоров’ю. Воно може бути фізичним, психологічним і сексуальним.
Жорстоке поводження — поняття, ширше за насильство, оскільки воно не завжди умисне, свідоме, може не зачіпати права і свободи дітей, але може не задовольняти при цьому потреби й інтереси дітей, бути вираженим у грубій формі.
7. Що таке булінг? Як можна розпізнати, що та чи інша ситуація є булінгом? За якими проявами ви це визначили?
Булінг – утиск, дискримінація, цькування, а також тривалий процес свідомого фізичного або психологічного жорстокого ставлення з боку однієї особи або окремої групи до іншої або інших.
Ознаки булінгу: наявність кривдника і потерпілого, присутні свідки (спостерігачі), потерпілий зазнав фізичної чи психологічної шкоди, систематичність проявів знущання.
8. Хто може потерпати від булінгу?
Як учні, так вчителі.
9. Робота в малих групах. За допомогою схеми обговоріть і визначте, хто є сторонами булінгу і які між ними взаємовідносини.

Всі сторони є учасниками булінгу. Стосунки між жертвою і кривдником є напруженими, стосунки між жертвою і спостерігачами є лицемірними, як і їх стосунки з кривдником. Жодна зі сторін не має позитивних стосунків між собою.
10. Які існують види булінгу?

– словесні образи, глузування, погрози;
– образливі жести або дії;
– залякування за допомогою слів, загрозливих інтонацій, щоб змусити жертву щось зробити або
не зробити;
– ігнорування, відмова від спілкування, виключення з гри, бойкот;
– вимагання грошей, їжі, речей, умисне пошкодження
особистого майна жертви;
– фізичне насильство (удари, щипки, штовхання, підніжки, викручування рук, будь-які інші дії,
які завдають біль і навіть тілесні ушкодження);
– кібербулінг (приниження за допомогою мобільних телефонів та інтернету: СМС-повідомлення,
електронні листи, образливі коментарі в чатах, образливі меми, карикатури, розміщення відповідних стікерпаків у соціальних мережах тощо), поширення чуток і пліток.
11. Які можуть бути наслідки булінгу для дитини?
Булінг спричиняє психологічні і фізичні страждання жертви. Булінг може завдавати жертві і майнової шкоди. Це зло, з яким потрібно боротися.
Адміністративна відповідальність за булінг учасника освітнього процесу визначається статтею 173 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Якщо вік порушника 16 років і більше: штраф від 50 до 200 мінімумів доходів громадян (від 850 до 3400 грн).
Якщо вік порушника до 16 років, відповідальність несуть його батьки або особи, які їх замінюють, а саме: штраф від 50 до 200 мінімумів доходів громадян (від 850 до 3400 грн); громадські роботи.
12. Колективне обговорення. Які ви можете дати рекомендації щодо того, як уникнути або протидіяти булінгу в школі?
Про всі прояви булінгу в школі потрібно негайно повідомляти дорослих (вчителів). Прикрі факти шкільного насильства в жодному разі не потрібно втаємничувати, бо в такому випадку вони будуть повторюватися знову. Розголосу серед дорослих насамперед не бажає кривдник, який розуміє неправомірність своєї поведінки, але насиллям намагається встановити свої диктаторські правила в колективі.

Всі завдання