Історичні факти, події, явища та процеси є основою формування історичного образу та вивчення історії як науки та навчального предмету.
У чому полягає цінність факту для історії як науки?
Фактом називають дійсну, невигадану подію, яка сталася, відбулася насправді, яка об’єктивно існує. Узагальнення й систематизація фактів — це шлях до пізнання історії.
Чим різняться між собою події, явища, процеси?
Подією називають одиничну, неповторну сукупність пов’язаних між собою дрібних фактів (наприклад, окрему битву, укладення договору, футбольну зустріч).
Історичним явищем називають фрагмент історичної реальності, який співвідноситься з певним історичним періодом та має його характерні ознаки (Революція Гідності, Помаранчева революція).
Історичним процесом називають послідовну тривалу зміна явищ, що має закономірний характер (формування ринкових відносин у господарстві).
Навіщо історик виділяє головні факти?
Поділ на головні і неголовні факти є умовним. Головні факти історик виділяє для того, аби встановити між ними взаємозв’язки та відтворити історичну реальність – історичні явище чи процес.
Чим історичний образ відрізняється від літературного або художнього?
Історичний образ формується вченими на основі історичних фактів. Художній образ служить доповненням до історичного образу, компенсуючи брак інформації.
1) Про що розповідає Т. Снайдер?
Тімоті Снайдер розповідає про працю істориків в процесі пізнання історії.
2) Хто такий історик, на думку автора?
Історик — це шукач істини.
3) Чого має прагнути досягти історик, здійснюючи дослідження?
Знайти істину.
Запитання і завдання
1. Що таке історичний факт? Якими є його основні ознаки?
Історичний факт — реальна, невигадана історична подія, що відбулася в певний час і в певному місці; те, що сталося, відбулося насправді, об’єктивно існує.
2. За допомогою додаткових джерел наведіть декілька прикладів історичних складних, простих і дрібніших фактів.
Дрібний факт: руйнування Десятинної церкви в Києві під ударами монгольських таранів.
Простий факт: взяття столиці Русі Києва моголами 1240 року.
Складний факт: монголо-татарське іго над Руссю.
3. Робота в парах. Обговоріть і визначте, на які запитання потрібно відповісти історику, щоб дослідити:
1) історичну подію.
Які факти свідчать про історичну подію?
2) явище.
З якою історичною епохою співвідноситься історичне явище?
3) процес.
Які історичні явища є складовими історичного процесу?
4. Колективне обговорення. Яким є головний здобуток праці істориків? Поясніть свою відповідь.
Головним здобутком праці істориків є пошук, встановлення збереження, відтворення історичних фактів та подій для сучасних та майбутніх поколінь з метою формування ідентичності (неповторності) людської спільноти (народу).
5. Що таке історичний образ? За допомогою чого створюють історичні образи?
Історичний образ — результат історичного опису якоїсь події, що мала вплив на суспільний розвиток. Історичним образом може бути довільний переказ певної події, художній твір на основі вивчення історичного джерела про цю подію.
6. Робота в малих групах. Обговоріть і проаналізуйте зміст історичного тексту (на вибір). Виділіть у тексті головні й неголовні факти. Сформулюйте, які цілі ставив автор, пропонуючи для вивчення саме цей факт як головний. Аргументуйте свої думки і представте їх класу.
23 серпня 1939 року між Німеччиною та Радянським Союзом було укладено договір про ненапад, а також про розподіл завойованих у майбутньому територій. Саме так, комуністичний СРСР на початку війни був спільником нацистів! Друга світова війна (1939—1945) розпочалася 1 вересня 1939 року нападом Німеччини на Польщу.
А 17 вересня Радянський Союз увів свої війська в етнічні українські та білоруські землі, які тоді перебували в складі Польщі, окупувавши ці території.
Головні факти:
23 серпня 1939 року між Німеччиною та Радянським Союзом було укладено договір про ненапад, а також про розподіл завойованих у майбутньому територій.
Друга світова війна (1939—1945) розпочалася 1 вересня 1939 року нападом Німеччини на Польщу.
Неголовні факти:
17 вересня Радянський Союз увів свої війська в етнічні українські та білоруські землі, які тоді перебували в складі Польщі, окупувавши ці території.
Комуністичний СРСР на початку війни був спільником нацистів
7. Робота в парах. Розподіліть ролі та відтворіть уявні діалоги про з’ясування справжнього ходу якоїсь події.
– Там, на південних землях, аж до самого моря, розкинулося Дике поле. Отам де ло’ви! Звіру і птиці. А риби!..
– А чого ж бо його назвали Диким?
– Гей, козаче, бо нема там люду. Лише, хіба, отакі, як ми, відчайдухи!
– Чому ж там не хочуть жити? Якщо там таке добро.
– То ж кляті бусурмани налітають – татари та турки, та нашого брата в ясир, та на ринку в Кафі продають. Та скоро, чую, цьому лиху прийде край!
– Потрібно відстоювати свою волю зі зброєю в руках!
– Так, козаче! Збирає отаман Байда-Вишневецький усіх степових лицарів до гурту, аби звести на острові посеред сивого Дніпра велику фортецю – Січ Запорозьку. Щоб міцно стояла на захисті нашої України віл людоловів.