11. Робота з інформацією та історичними джерелами

Робота з інформацією та історичними джерелами є важливою складовою вивчення історії, що складається з кількох етапів: відбору, встановлення джерел, обробки, вивчення, дослідження, реставрації, публікації висновків по роботі.

Чому необхідно здійснювати відбір інформації?
У нас час людина отримує велику кількість інформації. Часто інформація може виявитися хибною і недостовірною. Тому виникає потреба в її відборі та перевірці.

Які можна виділити етапи роботи з історичною інформацією для дослідження?
1) Встановлення історичних джерел.
2) Вивчення уже відомих досліджень з даної теми в бібліотеках та архівах.
3) Вивчення музейних експонатів, фільмо- і фонотек.
4) Реставрація матеріальних історичних джерел.
5) Публікація висновків і узагальнень по проведеному дослідженню.

Запитання і завдання

1. Які існують інформаційні процеси? Які з них є визначальними?
До інформаційного процесу належать отримання, обробка, збереження, передавання і захист інформації. Визначальними процесами є обробка та передача інформації.

2. Що таке обробка інформації? Для чого вона потрібна?
Обробка інформації – це процес утворення нової інформації з попередньої.

3. Чому існує та поширюється неправдива інформація?

Неправдива інформація (дезінформація) поширюється тому, що її створюють або навмисно (для досягнення певних цілей, в тому числі – злочинних), або ж у зв’язку з відсутністю в її отримувачів певних знань, досвіду, відповідного рівня компетентності в питаннях, які містить дана інформація.

4. Робота в групах. Обговоріть і визначте, що потрібно зробити, щоб не піти помилковим шляхом, досліджуючи минуле.
Найперше, що необхідно робити – ретельно перевіряти отриману інформацію на достовірність. При цьому бажано використовувати кілька джерел, що містять відомості про історичну подію.

5. У чому полягає складність роботи з інформацією? Чи можуть джерела вводити в оману?
Інформація може бути недостовірною, поширеною зі злочинною метою. Тому потрібно ретельно перевіряти інформацію за найменшого сумніву в її правдивості. Звісно, варто враховувати рівень не лише власної обізнаності, а й звертатися до додаткових джерел для її перевірки. Так, можуть.

6. Колективне обговорення. Як можна встановити достовірність і надійність історичного джерела?

Бажано встановити час та обставини, за яких було створене історичне джерело,
вивчити матеріал його виготовлення. Варто з’ясувати інформацію про автора писемного джерела, здійснити ретельний аналіз змісту, визначати вплив документа на життя суспільства того історичного періоду.

7. Яка інформація історичних джерел, на вашу думку, є найціннішою?
Найціннішою є достовірна і неупереджена інформація.

7. Робота в парах. Обговоріть і визначте, що може бути джерелом історичної інформації. Чому треба вміти виявляти й досліджувати різні історичні джерела?
Джерелом історичної інформації можуть бути писемні та речові історичні джерела, усна народна творчість, відео- і фотоматеріали.
Лише комплексне дослідження усіх історичних джерел дає змогу найбільш повно вивчити певний історичний період.

8. Як визначати, які історичні джерела потрібні для дослідження?
Підбір історичних джерел залежить від виду історичного дослідження. Наприклад, якщо метою дослідження є розвиток господарства певного історичного періоду, то об’єктом дослідження стануть знаряддя праці, або ж коли дослідники займаються вивченням національних особливостей народу, то насамперед звертатимуть увагу на особливості його мови, усної народної творчості, предметів побуту, тощо.

9. Чому вчені прагнуть знайти й опрацювати якомога більше джерел із теми дослідження?
Від кількості знайдених та опрацьованих історичних джерел з певної теми залежить рівень її дослідження: чим більше джерел – тим вищий рівень вивчення теми.

10. Чому усні джерела є цінними для істориків? Яким чином здобувають усні джерела?
Усні джерела вчені записують з розповідей або очевидців подій, або ж на основі переказів, легенд, бувальщин, що місять інформацію про певні події. Вченим потрібно ретельно провести ґрунтовний аналіз усного джерела, аби визначити рівень його достовірності та відібрати правдиву інформацію.

11. Як зберігають усну народну творчість та спогади свідків подій?
Записують тексти, або створюють аудіо- та відеозаписи розповідей очевидців.

12. Розгляньте ілюстрації й виконайте завдання.
1) Джерел 2 ( звук і відео) , приймачів – 4.
2) Джерело – зліва, приймач – справа.
3) Близькі – крик, рухи, жести, барабан. Дальні – гінці, багаття.

Всі завдання