Козаччина це визначний період української історії. У 18 ст. почалася поступова втрата української державності
1. Коли козаки вперше згадуються в історичних документах?
Козаки вперше згадуються в історичному документі в 1489 році («Польська хроніка» Мартина та Йоахима Бельських).
2. Якими діяннями прославився Петро Конашевич-Сагайдачний?
Петро Конашевич-Сагайдачний прославився, насамперед, морськими походами проти турків. Під час зухвалих нападів на турецькі фортеці козаки визволяли українських бранців з турецької неволі. 1616 року козаки напали на місто Кафу – найбільший невільничий ринок і визволили тисячі бранців. Завдяки військовому таланту Сагайдачного та козацькій звитязі здобута перемога над турками у Хотинській війні, подолано чи не найсильнішу армію світу.
3. Що вам відомо про козацькі кораблі ― «чайки»?
Чайки були легкими і швидкими, майже непомітні здалеку в морі. Чайка вміщувала 20-30 козаків, на озброєнні мала легкі гармати. Задля кращої плавучості козаки борти чайки оснащували в’язанками очерету. Рухалася чайка за попутним вітром при допомозі вітрила, також мала з обох боків по ряду весел.
1. Коли і ким була утворена держава Військо Запорозьке?
Козацька держава Військо Запорозьке була утворена гетьманом Богданом Хмельницьким в ході Визвольної війни проти гніту Речі Посполитої (Польщі). Так, внаслідок важливих перемог козацької армії над польським військом в 1649 році гетьман уклав Зборівську угоду, за якою утверджувалося існування на землі Київщини, Чернігівщини та Брацлавщини козацької держави.
2. Чого домагавсь Іван Мазепа? Чи вдалося йому реалізувати свої плани?
Гетьман Іван Мазепа прагнув визволення України-Гетьманщини з московського гніту, який з кожним роком лише посилювався. Свої плани гетьман тримав у суворій таємниці, аби про них не довідався ворог. Проте вирішальну битву під Полтавою Мазепа спільно зі шведами програв московитам. Тому задуми Мазепи не здійснилися.
3. Поміркуйте над ученням Григорія Сковороди. Чи підтримуєте ви його ідеї?
На думку філософа Сковороди, людина буде щасливими лише тоді, коли розкриває свій талант, який має від народження та щиро й добре виконує ту роботу, яка подобається їй та яка припадає людині до душі.
1. Назвіть діячів, які стали світочами українського духу і слова в період бездержавності.
Іван Котляревський, Тарас Шевченко, Маркіян Шашкевич, Іван Вагилевич та Яків Головацький, Леся Українка, Іван Франко, Андрей Шептицький, Ольга Кобилянська.
2. Як російська влада намагалася знищити українську мову?
Російська влада намагалася заборонами знищити українську мову: 1863 року був виданий Валуєвський циркуляр, а в 1876 – Емський указ, якими заборонялося друкувати книжки та навчати дітей українською мовою.
3. Чому для пробудження ідеї державності небайдужі люди об’єднувалися в товариства, гуртки, громади?
Люди об’єднувалися в гуртки, товариства, громади, аби спільно протистояти наступу російського царизму на українську національну самобутність. Для того гуртківці збирали і записували народні пісні, легенди, казки, писали книги українською мовою, створювали хати-читальні (бібліотеки), організовували недільні школи, видавали газети і журнали українською мовою, ставили театральні вистави.
Перевірте себе
1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами:
Коли була заснована Запорізька Січ?
Що означає слово “козак”?
Хто стояв на чолі Української Козацької держави – війська Запорізького?
Де діяв гурток «Руська трійця»?
Звідки ми можемо дізнатися про автора першої української Конституції?
Чому планам Івана Мазепи не вдалося здійснитися?
Як московська імперія перешкоджала розвитку української мови і культури?
Який результат творчої діяльності Івана Франка?
Запропонуйте свої запитання в класі.
2. Складіть асоціативний ряд до слова «козаки».
Лицарі, воїни, захисники, оборонці.
3. Складіть план підпараграфа 20.3, взявши за основу імена та прізвища визначних постатей періоду бездержавності.
1. Іван Котляревський – “батько” української літературної мови.
2. Велет українського духу – Тарас Шевченко.
3. Маркіян Шашкевич, Іван Вагилевич та Яків Головацький – “Руська трійця”.
4. “Я маю в серці те, що не вмирає…” – Леся Українка.
5. “Каменяр” Іван Франко.
6. Митрополит Андрей Шептицький.
4. Сформуйте «хмаринку слів», якими можна описати діяльність українських гетьманів.
Козацька держава, воля, Визвольна війна, Чигирин, Батурин, Зборівська угода, Військо Запорізьке, Полтавська битва, покозачення, перша Конституція.
5. Вправа «Газетна стаття». Уявіть себе журналістом / журналісткою відомої
газети «Зоря Галицька» і напишіть статтю про життя українців під
владою різних імперій (яким ви його бачите).
Українцям під владою обох імперій жилося важко. Важка праця, бідність, безземелля, відсутність освіти і охорони здоров’я, панування чужої мови – це неповний перелік проявів пригноблення українського народу. Чужинська влада понад усе намагалася знищити український національний дух, аби українському народу ніколи не спало на думку заявити про відновлення державності. Та попри численні заборони українці організовувалися в гуртки, громади, товариства аби відстоювати право українського народу на вільний самобутній національний розвиток. Під владою російської імперії на землях Наддніпрянщини діяло Кирило-Мефодієвське товариство, а в Західній Україні (під владою Австрійської імперії) “Руська трійця” видавала альманах “Русалка Дністрова”. Українці створювали “Громади” – організації, які опікувалися школами, лікарнями, бібліотеками, виданнями газет.
6. Вправа «Малюнок словами». Змалюйте у формі невеликого твору-опису постать українського козака.
Козак – слово турецького походження і означає вільну озброєну людину. Такими й були козаки – відважні лицарі Дикого поля в пониззі Дніпра. Загартований в боях, довговусий, з оселедцем на голові та шаблею на боці та вірним конем поруч, оперезаний червоним поясом, в широких штанах-шароварах, на плечах – кунтуш, а в руці – люлька.