Як зберігається історія України в пам’ятках і пам’ятниках? Які вам відомі пам’ятки історії рідного краю?
1. Розгляньте ілюстровану схему, покажіть на ній пам’ятники і пам’ятки.
До пам’яток належать: пам’ятки архітектури, пам’ятні місця, музейні експонати, твори художньої
культури.
До пам’ятників належать пам’ятники видатним історичним особам.
2. Поясніть, яку інформацію про минуле нашого народу «розповідають» зображені об’єкти.
Зображені об’єкти розповідають про:
– поширення християнства в давній Русі та майстерність древніх будівельників (пам’ятки архітектури);
– про трагедію Бабиного Яру в Києві, коли під час ІІ світової війни німецькі окупанти розстрілювали мирних євреїв-мешканців міста та стіна пам’яті загиблих українських воїнів – про страшну ціну російсько-української війни, що триває з 2014 року (пам’ятні місця);
– про Богдана Хмельницького, видатного козацького гетьмана, який у 17 ст. підняв на Визвольну війну боротьбу проти польського гніту весь український народ (пам’ятники видатним історичним
особам);
– про особливості національного одягу українських жінок, розвиток книгодрукування (музейні експонати);
– про творчість видатних художників та іконописців (твори художньої культури).
3. Поміркуйте, чому пам’ятники можуть також бути і пам’ятками історії.
Пам’ятники також можуть бути пам’ятками історії, якщо вони є свідками минулих часів.
Діємо: практичні завдання
1. Об’єднайтеся в дослідницькі групи і виконайте дослідження зображень історичного колажу «Історія України в пам’ятках».
Пам’ятник засновникам Києва;
Іллінська церква Богдана Хмельницького в Суботові;
меморіальна дошка на честь Павла Чубинського, автора слів українського славня;
меморіал на честь героїв Крут, українських студентів, що хоробро стали на захист Києва від московських загарбників і ціною власного життя зупинили наступ ворога;
пам’ятник жертвам Голодомору 1932-1933 років, жахливій трагедії українського народу;
Меморіал Героям Небесної Сотні, полеглим учасникам революції Гідності листопада 2013- лютого 2014 років.
2. Уважно розгляньте ілюстрації історичного колажу і підписи до них. Визначте, на яких із них зображено пам’ятники, а на яких історичні пам’ятки.
Пам’ятники: пам’ятник засновникам Києва, меморіальний комплекс пам’яті Героїв Крут, пам’ятник жертвам Голодомору, Меморіал Героям Небесної Сотні,
Історичні пам’ятки: Іллінська церква Богдана Хмельницького в Суботові; меморіальна дошка на честь Павла Чубинського на будинку, в якому він проживав;
3. З’ясуйте, яким подіям, історичним діячам і діячкам присвячені зображені пам’ятники.
Читати пункт 1 практичного завдання.
4. Визначте, які серед цих пам’ятників є скульптурною групою, бюстом, статуєю, обеліском.
Скульптурна група: пам’ятник засновникам Києва.
Статуя: пам’ятник жертвам Голодомору 1932-1933 років.
Бюст: меморіальна дошка на честь Павла Чубинського.
Обеліск: меморіальний комплекс пам’яті Героїв Крут.
5. Визначте час створення історичних пам’яток і які особливості життя суспільства вони ілюструють.
Іллінська церква Богдана Хмельницького в Суботові на Черкащині збудована у 1653 (або у 1656) році за наказом гетьмана Богдана Хмельницького як родова церква-усипальниця. Це був козацький період історичного розвитку України.
На стіні меморіального музею родини Симиренків 12 жовтня 2016 року в селі Млієві на Черкащині відкрито меморіальну дошку автору слів Державного Гімну України Павлу Чубинському, який проживав тут протягом 1870-1873 років.
6. Поміркуйте, що можна назвати справжніми «свідками» історії: історичні пам’ятки чи пам’ятники.
Справжніми свідками історії можна вважати історичні пам’ятки.
Висловіть позицію щодо питання: чому потрібно охороняти пам’ятки і пам’ятники. Хто, на вашу думку, має оберігати пам’ятки і пам’ятники? Яка роль в збереженні пам’яток і пам’ятників держави, спільноти, окремої людини?
Пам’ятки та пам’ятники історії потрібно охороняти для того, аби знання з історії зберігалися і передавалися майбутнім поколінням людей. Охороняти пам’ятки і пам’ятники історії має держава, громадські активісти, кожен з нас. Лише дбайливе ставлення всієї спільноти до пам’яток і пам’ятників історії забезпечить догляд за ними та збереження, своєчасне виділення коштів для ремонтних робіт.
Запитання і завдання
Чим відрізняються історичні пам’ятники і пам’ятки?
Пам’ятником називають споруду для вшанування пам’яті про людей і події.
Пам’ятками історії називають визначні місця, пов’язані з важливими історичними подіями, з життям і діяльністю відомих осіб, культурою і побутом народів.
Чому важливо охороняти пам’ятки і споруджувати пам’ятники?
Охороняти пам’ятки і споруджувати пам’ятки важливо для збереження історичної пам’яті в майбутніх поколіннях.
Які пам’ятки і пам’ятники є у вашому місті/селі?
Пам’ятник жертвам Голодомору 1932-1933 років, пам’ятний знак на місці зруйнованої церкви,
Які бувають види пам’ятників?
Скульптурні групи, тріумфальні арки та колони, меморіальні дошки, обеліски, пам’ятні знаки,
II. Обговоріть у групі
1. Що спільного й відмінного між історичними пам’ятками та пам’ятниками? Коли пам’ятник стає пам’яткою історії?
Пам’ятка і пам’ятник знайомлять нас з історичною подією. Проте пам’ятка є свідком історичної події, а пам’ятник зведений для вшанування події.
2. Подискутуйте у класі щодо питання: «Чи припустимо руйнувати пам’ятники»?
За умови зведення пам’ятників за часів окупації ворогом українських земель, вони здебільшого є спадком колоніального минулого України. Такі пам’ятки возвеличують колоніальне минуле, що є неприпустимим для держави, що будує незалежне майбутнє.
III. Мислю творчо
1. Уявіть, що ви працюєте в туристичній агенції. Вам поставили завдання розробити туристичний маршрут «Історичні пам’ятки ЮНЕСКО в Україні». Підготуйте для представлення у класі рекламний постер про пам’ятки вашого маршруту.
Інформація постеру має містити такі дані:
1) зображення пам’ятки;
2) де розташована пам’ятка;
3) коли її було створено;
4) хто автор/авторка пам’ятки (якщо це відомо);
5) яку інформацію про минуле вона «розповідає»;
6) міфи і легенди пам’ятки (якщо вони є).
В Україні є сім пам’яток ЮНЕСКО:
– собор Святої Софії:
Собор святої Софії розташований в Києві. Збудований у 1011–1018 роках київським князем Ярославом Мудрим (також існує версія про початок будівництва собору Володимиром, батьком Ярослава, а завершив будову Ярослав).
Софійський собор “розповідає” про поширення християнства в Київській державі, про рівень мистецьких досягнень древніх майстрів (перлиною. собору є мозаїчне зображення Марії Оранти), на стінах собору залишилося багато написів з тих часів, зокрема, давньоруська азбука.
За однією з версій, князь Ярослав наказав будувати Софійський собор на місці розгрому печенігів. Давнє повір’я говорить про те, що доки стоять стіни Софії, існуватиме й Київ. Цей статус в очах киян Софія отримала після навали монголо-татар 1240 року. Тоді в місті було зруйновано все, крім стін Софійського собору.
– Києво-Печерська лавра:
Заснована ченцем Антонієм 1051 року як печерний монастир. До побудови монастиря долучився Феодосій, учень Антонія. Назву отримала від печер, в яких селилися монахи. У XI столітті монастир став центром поширення християнської віри в Русі. У лаврі працювали відомі літописець Нестор, автор “Повісті минулих літ”. Тут перекладалися на церковнослов’янську мову і переписувалися твори іноземних авторів. Головна дзвіниця Києво-Печерської лаври збудована у 1731-1744 роках.
Подейкують, що святий Феодосій, той самий учень Антонія, який доклав до будівництва монастиря, насправді був жінкою. Переодягнувшись, він прийшов в печерне містечко, викопав собі келію і усамітнився.
У Ближніх печерах зберігається шапочка Мара Печерника, яка зціляє всіх, хто її одягне. Її одягають можна надіти після закінчення молебню, є віра, що вона вбирає в себе весь негатив, наповнює людину світлою енергією.
– Ансамбль історичного центру Львова
– Дуга Струве
– Букові праліси Карпат та давні букові ліси
– Резиденція митрополитів Буковини і Далмації
– Дерев’яні церкви карпатського регіону Польщі і України
– Херсонес Таврійський.