19. Історична пам’ять. Формування історичної пам’яті

Що таке історична пам’ять? Як відбувається формування історичної пам’яті та культури пам’яті.
Метою Музею «Пам’ять єврейського народу та Голокост в Україні» у м. Дніпро є поширення знань про Голокост. Водночас тут створені експозиції, присвячені вірменській трагедії, Голодомору, знищенню ромів, депортації кримських татар, іншим людським трагедіям.

Як ви думаєте, чим зумовлений такий погляд на історію?
В музеї створені експозиції про трагедії різних народів, аби люди не забували про них і не повторювали їх в майбутньому.

Запитання і завдання

I. Знаю й систематизую нову інформацію
Що означають поняття «усна історія», «історична пам’ять»?

Усна історія – спосіб дослідження минулого через запис і вивчення спогадів його свідків.
Історична пам’ять – уявлення певної спільноти про свою історію та взаємини з іншими спільнотами.
Історична пам’ять українців включає народні уявлення про боротьбу за національне визволення, за побудову незалежної держави та героїв цієї боротьби, усвідомлення цінності української мови, культури та традицій.

Чому історична пам’ять спільнот відрізняються?
Люди по різному пам’ятають історичні події, мають різні оцінки минулих подій, тому в різних спільнотах історична пам’ять може бути різною. Для одної спільноти історична постать може бути героєм, а для іншої – терористом і вбивцею.

Чим відрізняється історична пам’ять від наукових знань історії?
Наукові знання з історії базуються на наукових дослідженнях вчених. Історична пам’ять формується під впливом свідчень очевидців, інформації мас-медіа, належністю до певного покоління, подій минулого, що викликають сильні емоційні почуття.

Якою має бути культурна пам’ять?
Культура пам’яті (сформоване в суспільстві ставлення до історії свого народу, традиції вшанування героїв, розуміння історичних процесів) має базуватися на взаєморозумінні і взаємоповазі з іншими спільнотами.

II. Обговоріть у групі

1. Об’єднайтеся у творчі групи. Уявіть, що ви берете інтерв’ю в учасника/учасниці подій проголошення незалежності України, олімпійського чемпіона/чемпіонки, ветерана/ветеранки АТО-ООС. Як ви маєте підготуватися до зустрічі? Які питання ви хотіли би поставити співрозмовнику? Працюючи в групі складіть запитання для інтерв’ю.
Інтерв’ю з учасником/учасницею подій проголошення незалежності України:
– Скільки років вам було в той час?
– Як ви зустріли звістку про проголошення Незалежності?
– Чи була ця подія для вас несподіванкою?
– Що ви відчуваєте, коли бачите український прапор?
– Що вдалося зробити вам для зміцнення незалежності України?
– Які миті того часу закарбувалися найбільше у вашій пам’яті?

Інтерв’ю з олімпійським чемпіоном/чемпіонкою:
– Чому ви своє життя присвятили спорту?
– Що найбільше вплинуло на ваш вибір?
– Чому саме цей вид спорту ви обрали?
– Чи ви раніше думали, що досягнете таких високих результатів?
– Які ваші плани на майбутнє?
Інтерв’ю з ветераном/ветеранкою АТО-ООС:

– Яким для вас був перший день на війні?
– Розкажіть про ваш перший бойовий досвід.
– Якою була щоденна робота воїна? З чого складалися ваші воєнні будні?
– Яка була для вас найбільша радість/смуток за роки війни?
– Який спогад про війну найбільше залишився в пам’яті?
– Щоб ви побажали юним поколінням українців?

2. У чому полягає важливість дотримання певної культури пам’яті?
Культура пам’яті має базуватися на цінностях людського життя, прав і свобод,
прагнення справедливості, на взаєморозумінні та взаємоповазі з іншими спільнотами.

III. Мислю творчо

2. Складіть запитання до матеріалу уроку. Скористайтесь хмаринкою-підказкою. Запропонуйте друзям дати на них відповіді.
Як називають спосіб дослідження минулого через запис і вивчення спогадів його свідків
Що називають культурою пам’яті?
Хто у вашій родині має найбільшу історичну пам’ять?
Скільки вам відомо усних видів історичних джерел?

Всі завдання

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *