9. Розвиток систем літочислення. 5 клас

Які існували системи літочислення в минулі часи? Яким чином в давнину відбувався розвиток систем відліку років?
Поясніть, як в історичній науці використовують наведені у хмаринці поняття.
Чому історикам важливо правильно встановлювати історичний час? Яка із допоміжних історичних дисциплін займається встановленням точних дат історичних подій?
Вказані поняття використовують для відліку історичного часу та позначення довших чи коротших за тривалістю історичних відрізків (ера, тисячоліття, століття, рік). Історикам важливо правильно встановлювати історичний час, аби не допускати помилок у трактуванні причинно-наслідкового зв’язку між тими чи іншими історичними подіями.

Читаємо й розуміємо

Прочитайте навчальний текст і виконайте завдання:

1. Знайдіть у тексті поняття, які треба використовувати, розповідаючи про лічбу часу в історії.
Хронологія, система відліку часу, наша ера, до нашої ери, епоха, система християнського літочислення.

2. Складіть два запитання до тексту і поставте їх однокласникам/однокласницям.
1) Що є точкою відліку часу в християнському літочисленні?
2) Що є точкою відліку часу в мусульманському літочисленні?

Діємо: практичні завдання
1. Зважаючи на те, що мусульманське літочислення починається із 622 р., визначте, який зараз рік у мусульманських країнах.

2022 – 622 = 1400 рік

2. На підставі результату задачі усно поясніть вислів: «Відносний характер часу».
Відносний характер часу пояснюється відносною точкою його відліку.
Уважно розгляньте графічне зображення відрізку історичного часу й дайте відповіді на запитання:

1. Від якої події ведеться християнське літочислення? Чому саме цю подію, на вашу думку, було обрано для позначення початку ери?

Християнське літочислення ведеться від Різдва Христового – народження Ісуса Христа. Цю подіюбуло взято за відлік часу тому, що християнство є найпоширенішою світовою релігією і значна частина населення знайома з цією подією.

2. У який спосіб на шкалі часу позначено час до нашої ери та нашої ери?
Час нашої ери відраховують у звичайному напрямі (синій колір шкали). Час до нашої ери відраховують в зворотному напрямі (жовтий колір шкали).

3. Користуючись позначеннями на шкалі часу, визначте, в якому році її було створено.
Шкалу часу було створено 2000 року.

Діємо: практичні завдання

1. Поясніть, чим відрізняється зміст висловів: «Це сталося близько 400 років тому» і «Сталося в 400 р. до н. е.».
400 років тому – 1622 рік.
400 р. до н. е. – 2422 роки тому.
Дати охоплюють відрізок часу у 2022 роки.

2. 6 вересня євреї всього світу відзначають Новий рік — свято Рош га-Шана. Враховуючи дані про початок літочислення за єврейським календарем і «правило 1 року», визначте, який за рахунком рік єврейського літочислення настав у 2022 р.
3761 р. до н. е. + 2022 р. н.е. = 5 783 р.
5 783 – 1 = 5 782 рік

Запитання і завдання

1. Самооцінювання. Оцініть свої успіхи в опануванні теми «Час в уявленнях людини протягом історії». Усно дайте відповіді на запитання.

Які системи літочислення існували протягом історії?
В давньому Єгипті літочислення велося за династіями єгипетських царів – фараонів;
У Японії — від початку правління чергового імператора;
В Давній Греції відлік вівся за олімпійськими іграми;
Стародавні римляни рахували час від заснування міста Рима.
У євреїв точкою відліку часу було «створення світу» 3761 р. до н. е. (згідно Біблії).

Яке значення хронології для встановлення історичного часу?
Хронологія дає змогу встановити точний час минулих подій відповідно до сучасного вимірювання часу.

Як визначають тривалість історичних подій, періодів?
Тривалість історичних подій, періодів називають ерами чи епохами.

Яка система літочислення є загальноприйнятою?
Загальноприйнятною є християнська система літочислення, точкою відліку в якій є народження Ісуса Христа.

II. Обговоріть у групі

Робота в групах:
а) Розв’яжіть історичну задачу.
У р. урочисто святкували 500-річчя виникнення українського козацтва. Яким роком датується перша згадка про козаків у писемних джерелах?

1989 – 500 = 1489 рік

б) Придумайте за наведеними в параграфі зразками власні задачі на лічбу часу.
1) Через скільки років після народження Ісуса Христа була проголошена незалежність України?
2) В якому році за мусульманським літочисленням народився Христос?

III. Мислю творчо.

Напишіть сенкани «Хронологія», «Історичний час».
Хронологія.
Правдива, скурпульозна.
Рахує, вказує, визначає.
Без хронології не вивчити історії.
Точність.
Час.
Історичний, календарний.
Тече, лікує, забирає.
Історія долає час.
Годинник.

1. Складіть по три питання відкритого (потребують розгорнутої відповіді) і закритого (на такі питання можна відповісти або «так», або «ні») типів до теми «Як пов’язані історія і час». Поставте їх однокласникам/однокласницям.
Чи можливе вивчення історії без відліку часу?
Точкою відліку в історії служить біблійне створення світу?
Чи правда, що найбільшим відрізком часу в історії називають еру?
Поясніть, чому існує час до нашої ери і час нашої ери.
Чому хронологія важлива для вивчення історії?
Поясніть причини появи високосного року.

Всі завдання

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *