Урок для 5 класу з метою узагальнення знань з програмового матеріалу про науки, що вивчають минуле, повторення опрацьованої теми з історії
1. Розгадайте ребуси — визначте назви наук-помічниць історії. Уявно утворіть пари — з’єднайте зображення ребусів і текстові поля, що позначають предмет їх вивчення.Визначає час історичних подій – хронологія (відсутня).
Вивчає паперові грошові знаки – боністика (відсутня).
Вивчає герби, кольорові емблеми осіб і спільнот – геральдика (1).
Досліджує історію письма – палеографія (4).
Вивчає монети, гроші і медалі – нумізматика (2).
Наука, що вивчає народи (відсутня) – етнографія (3)
2. Логічні пари
Візуальні – кіно, фото, аудіодокументи.
Речові – одяг, зброя, пам’ятки мистецтва, рештки людини.
Етнографічні – описи звичаїв, традицій народів.
Писемні – літописи, книжки, листи, грамоти.
Усні – перекази, міфи, казки, легенди.
Лінгвістичні – застарілі слова: архаїзми (толмач, п’ядь та ін.) й історизми (боярин, кошовий, наймичка та ін.).
3. Дослідницька лабораторія
Об’єднайтеся з однокласниками/однокласницями в дослідницькі групи й оберіть пам’ятку для дослідження. Дослідіть історичні джерела за допомогою пам’ятки на с. 21.
1. Який історичний факт зображено на світлині?
На світлині зліва зображена репродукція картини Тараса Шевченка «Селянська родина».
На світлині справа зображені прикраси часів Русі-України.
2. Коли відбулася зображена подія?
Картину Шевченко написав 1843 року.
Прикраси часів Русі-України належать до XI–XII ст.
3. Де відбулася зафіксована на світлині подія?
Обидві події відбувалися в Україні.
4. Яку галузь життя суспільства (культура, господарство, політичне життя, духовне (релігійне) життя) вона зображає?
Картина Шевченка відображає господарське (побутове) життя українців ХІХ ст.
Зображення справа відображає культурне життя часів Русі-України.