Яке значення мають писемні пам’ятки, фольклор і візуальні джерела для вивчення історії? Яка їх роль в пізнанні минулого?
Поясніть, у чому, на вашу думку, полягає відмінність між дописемним і писемним періодом історії людства. Чи потрібна наука археологія під час вивчення зафіксованого в писемних джерелах періоду історії?
Людство навчилося записувати відомості 5000 років тому. Це було суттєвим досягненням людського розуму. Писемністю називають способом передачі мови за допомогою графічних знаків. Винайдення письма стало настільки важливим, що його вважають початком людської цивілізації.
Про дописемні часи дослідникам історії допомагають відтворити минуле лише речові історичні джерела (предмети побуту, знаряддя праці, зброя та ін.). Завдяки писемності дослідникам історії про минуле можуть розповісти писемні історичні джерела. Зафіксований в письмі історичний період постає перед вченими більш деталізованим, ніж дописемний час.
Діємо: практичні завдання.
Визначте за текстом послідовність розвитку систем письма, якими послуговувалося людство протягом історії. Запишіть їх до накресленої в зошиті схеми.
Ієрогліфи – клинопис – вузлики – абетка
Проведіть мінідослідження історичних фотографій і відеосюжетів.
1. Поміркуйте, які знання про минуле ми можемо довідатися із запропонованих фото- і відеосюжетів.
За фото і відео ми можемо дізнатися про загальний рівень цивілізації тих чи інших народів, їх заняття, особливості побуту, досягнення науки і техніки.
2. У чому полягає цінність науки етнографії для вивчення минулого?
Етнографія – це наука, що займається дослідженням та описом життя народу: його занять, побуту, культури і релігії. Здійснюючи описи народів, етнографічна наука таким чином стає допоміжною наукою історії.
3. Чому пам’ятки фольклору — усна народна творчість — цікавлять дослідників минулого?
Пам’ятки фольклору цікавлять дослідників минулого тому, що в усній народній творчості часто відображенні умови життя народу – його основні заняття, побут, звичаї, традиції, релігійні обряди, історичні події.
4. У чому полягає унікальне значення фото- і кінодокументів для вивчення історії?
У фото- і кінодокументах минуле постає перед дослідниками більш реально в порівнянні з письмовими свідченнями.
Запитання і завдання
I. Знаю й систематизую нову інформацію
Самооцінювання. Оцініть свої успіхи в опануванні теми «Писемні пам’ятки, фольклор і сучасні візуальні джерела про історію». Усно дайте відповіді на запитання.
Що можна дізнатися за допомогою даних етнографії?
За допомогою даних етнографії можна довідатися про заняття, побут, культуру певного народу.
Які види писемності існувати в давнину?
Піктографія, ідеографічне письмо, клинопис, ієрогліфічне письмо, вузликове письмо, абеткова писемність.
Як можна дослідити фотографію як історичне джерело?
Встановлення віку фотографії.
Хто або що зображено на фото?
Якість фото.
Деталізація фото та їх опис.
Чому сучасні види візуальних джерел є цінними для історичних досліджень?
Сучасні види візуальних джерел цінні для дослідників насамперед тому, що є неупередженими.
II. Обговоріть у групі
Кросворд навпаки. Об’єднайтеся у творчі групи і складіть питання до запропонованого авторами кросворду.
Музей – заклад, призначений для збереження та огляду історико-культурної спадщини.
Етнографія – наука, що займається вивченням народу.
Фільмотека – сховище фільмів.
Експедиція – дослідження науковцями на місцевості.
Фольклор – усна народна творчість.
Фонотека – збірка фонограм (звукових записів)