6. Людина як особистість і особа

Що розуміють під поняттями людина як особистість і особа? Ці поняття відображають унікальність, індивідуальність та правовий стан людини в суспільстві. Терміни взаємопов’язані і відображають різні частини людського життя, які важливі для розуміння та поваги до кожної людини

Що є головною рушійною силою розвитку особистості?
Людина стає особистістю завдяки соціальному середовищу, вихованню та навчанню. Головною рушійною силою є вплив суспільства: друзів, сім’ї, соціальних мереж, школи.

Якими є основні структурні елементи особистості?
Особистість включає фізичну, соціальну та духовну складові.
Які якості особистості ви хотіли б сформувати в собі?
Якості особистості: доброта; чуйність, працьовитість, терплячість, відповідальність, миролюбність, дружелюбність, вірність, безкорисливість, чесність, впевненість в собі, розум, мудрість, емоції, волю, рішучість, навички, уміння, переконання, інтуїцію, здатність до самонавчання, самооцінювання,
наслідування, ризикованість, любов, ненависть, пристрасть, милосердя, совість, патріотизм, справедливість, гуманізм.
Розгляньте схему. Поміркуйте:
1) якими є етапи розвитку особистості;

становлення і зрілість.
2) як відбувається її розвиток і яким є результат?

Розвиток особистості відбувається під впливами суспільства, освіти і виховання.
У чому самоореалізуються зображені на фотографіях діти?

Діти самореалізуються в спілкуванні з друзями, зовнішньому вигляді, сім’ї, здобутками в змаганнях, екстримальних видах спорту.
За допомогою додаткових джерел дізнайтеся, у яких сферах життя проявила себе зображена на фотографії особистість?
Тарас Шевченко проявив себе як талановитий художник, поет, філософ та громадсько-політичний діяч. Він проявив себе в літературі, живописі, громадсько-політичному житті, освіті.

Запитання і завдання

1. Що таке унікальність людини, індивідуальність та особистість?
Унікальність людини – це неповторність її особистості (характеру, звичок, здібностей) і усвідомлення нею своєї неповторності. 
Індивідуальність – певні властивості людини, що проявляється в рисах її характеру, інтересах, якостях, що відрізняє її від іншої людини.
Особистість – це людина, яка є представником певної спільноти.
2. Проведіть гру «П’ять речень»: сформулюйте п’ятьма короткими реченнями головний зміст параграфа.

Особистість формується під впливом виховання, навчання і соціального середовища.
Особистість має фізичну, соціальну та духовну основу.
Прояв особистістю своїх можливостей називають її самореалізацією.
Переважна більшість людей мають пересічну особистість.
Тарас Шевченко – видатна особистість.

3. Складіть кілька речень, використовуючи слово «особистість»

Особистістю людина може стає лише в соціальному середовищі.
Така людина має фізичну, соціальну та духовну складову.
Вона може проявляти свої можливості – самореалізовуватися.
Особистість може бути пересічна, історична, видатна.
Богдан Хмельницький – історична особистість.

4. Складіть розповідь про уявного персонажа на тему «Як відбувалося формування його особистості».

Життя Максима було як глибока ріка, що постійно шукала свій шлях. Він з народження був активним та цілеспрямованим маленьким хлопчиком, який завжди прагнув досліджувати навколишній світ та здобувати нові знання.
Він часто проводив години, граючись з конструктором чи читаючи книжки про природу. З малечку хлопчик здобував нові знання, розвиваючи свій інтелект, батьки завжди стимулювали його інтереси та підтримували його бажання пізнання нового.
З роками хлопчина зростав, і разом з ним зростала його любов до природи та мистецтва. Він відвідував курси художників, де відкрив для себе техніки та стилі малювання. Це дозволило хлопчику виразити свої думки та почуття через кольори та форми на палітрі.
У школі Максим був цілеспрямований та впевнений. Він завжди ставив перед собою високі цілі та працював наполегливо, щоб досягти їх. Помічаючи його лідерські якості, вчителі включали його до різноманітних проектів та командних завдань.
З часом Максим зрозумів, що його справжнє покликання – це поєднання мистецтва та природи. Він вирішив присвятити своє життя створенню мистецьких творів, які вражали б душу та спонукали б людей дбати про природу і оберігати її.

5. Робота в парах. Обговоріть і розв’яжіть пізнавальну задачу. За висловом одного з дослідників, «індивідом народжуються, особистістю стають, а індивідуальність відстоюють». Яким є ваше ставлення до цього судження? Поясніть свою думку. Які способи доцільні для відстоювання людиною своєї індивідуальності?

Людина від народження має певні риси свого характеру та смаки, тобто є індивідом. Перебуваючи під впливом суспільства, людина стає особистістю, тобто набуває рис, які є важливими для суспільства. Проте особистість має відстоювати свою індивідуальність, аби зберегти власні риси характеру і смаки, аби не втратити своєї неповторності.

6. Колективне обговорення. Чи можна стверджувати, що «особистість — людина, вихована суспільством»?
Так, особистість є людиною, яку виховало суспільство. Особистість набуває рис, які цінуються в суспільстві.

7. Напишіть невелику розповідь за однією з тем: «Я – особливий(-а), тому що…», «Я – особистість, тому що…».
Моя особливість полягає в тій здатності бачити красу та можливості у кожному моменті мого життя. Я вірю, що кожен день приховує у собі щось неймовірне, і я завжди готовий(-а) відкривати ці скарби. Моя любов до пригод, мрій та відкриття робить мене особливим(-ою), адже я ніколи не зупиняюся на досягнутому і завжди прагну рухатися вперед.
Я – особистість, тому що кожна мить мого життя сповнена унікальності і неповторності. Моя думка, мої переживання, мої здібності та мої вчинки формують складний портрет, який відрізняє мене від будь-кого іншого. Моя особистість є власним унікальним виявом моєї сутності. Кожен день приносить нові знання і новий досвід, робить мене досвідченим, кожна взаємодія з оточуючим світом додає новий штрих до мого самовизначення, роблячи мене ще більш неповторним і багатогранним. І саме ця неповторність робить мене особистістю – індивідом, який має власний шлях у цьому світі.

Всі завдання