3. Джерела історичної інформації. Види джерел

Що таке джерела історичної інформації? Які бувають види джерел історичної інформації. Як вони можуть розповісти нам про давно минулі часи.

Діємо: практичні завдання
1. Прочитайте навчальний текст і знайдіть у ньому назви предметів, за допомогою яких учені досліджують минуле.

Знаряддя праці, предмети побуту, рештки людей та оточуючого їх світу, мистецькі твори, механізми, фотографії, пісні.

2. На основі прочитаного тексту складіть і запишіть речення, що розкриває зміст поняття «історичні джерела».
Історичними джерелами називають усі пам’ятки життя і діяльності суспільства.

Поміркуймо!

Висловте припущення, які з представлених у колажі ілюстрацій поєднують у собі ознаки різних видів історичних джерел. Розкажіть про свої міркування однокласникам/однокласницям.

Срібник Володимира Великого (є речовим і писемним історичним джерелом)
Етнограф Френсіс Денсмор записує на фонограф пісню вождя індіанського племені
Чорноногих
(пристрій для запису звуку, пісня і індіанця одяг є історичними джерелами – механізмом, аудіодокументом, етнографічним джерелом).
Чернігівські вишивальниці (фотодокумент і етгнографічне джерело)

Діємо: практичні завдання

1. Об’єднайтеся в дослідницькі групи й за допомогою «Пам’ятки для дослідження історичного джерела» виконайте дослідження запропонованих (вчителем/вчителькою або поданих авторами нижче) історичних джерел.
Кераміка (глиняні вироби) трипільської археологічної культури (с. Більче-Золоте Тернопільської області, 3900–2700 рр. до н. е.)
1. Речове історичне джерело.
2. Трипільці виробляли посуд з глини, використовували гончарний круг, орнаментували його.
3. Що означають давні орнаменти?
4. Що зберігали трипільці в глеках?
Довідатися можна у Вікіпедії (енциклопедії в Інтернеті).

2. По завершенні роботи поясніть, якими рисами характеру, на вашу думку, має володіти історик/історикиня.
Допитливістю, уважністю і наполегливістю.

Діємо: практичні завдання

Зіставте заголовки статей на двох інтернет-ресурсах і дайте відповіді на запитання:
1. Чим відрізняються заголовки?

Заголовки є абсолютно протилежні за змістом. В першому вказується, що Велесова книга є реліквією, в іншому – вигадкою.
2. Висловте припущення про те, яку інформацію читачам повідомлять автори статей.

Автори повідомляють про взаємно протилежні припущення щодо існування Велесової книги.
Факт чи фейк?
Прочитайте й зіставте уривки із повідомлень сайтів й обговоріть відповіді на запитання:
1. Чим відрізняється інформація авторів про «Велесову книгу»?

Інформація двох уривків є повністю протилежною одна одній – від захоплення до обурення.
Від …Цей неповторний збірник переказівпершовитоки нашої культури в першому тексті до …не відповідає практиці письма на теренах Руси кінця І тисячоліттяу тексті використано слова з різних слов’янських мов, які виникли вже після його «написання»... сенсаційні знахідки виявляються майстерними підробками.

2. У якому з уривків доводиться істинність «Велесової книги» як історичного джерела? Які докази наводить автор на підтвердження своєї думки?
У першому уривку автор доводить істинність «Велесової книги» як історичного джерела. Він наводить доказ істинності історичного джерела алфавітом ранньої кирилиці, яким написана книга.

3. У якому з уривків автор спростовує істинність «Велесової книги» як історичного джерела? Які докази наводить автор на підтвердження своєї думки?
Автор спростовує істинність «Велесової книги» у другому уривку. Автор стверджує, що в книзі багато церковно-слов’янських слів, які набули поширення пізніше часу створення Велесової книги.

Запитання і завдання

I. Знаю й систематизую нову інформацію
1. Самооцінювання. Оцініть свої успіхи в опануванні теми «Джерела історичної інформації» — уявно поєднайте кожне із запитань для самоконтролю з відповідним смайликом успіху.

Що таке історичні джерела?
Пам’ятки життя і діяльності суспільства називають історичними джерелами.
Які є види історичних джерел?

Є такі види сторичних джерел – речові, писемні, усні, візуальні.
Чому важливо визначати достовірність джерел?

Визначати достовірність джерел дуже важливо, аби при дослідженні певного історичного факту не піти хибним шляхом.
Як можна досліджувати історичні джерела?

Досліджувати історичні джерела можна при допомозі ретельного огляду, розшифрування і читання написів, порівняння з подібними історичними джерелами.

II. Обговоріть у групі

Подискутуйте в групах і запропонуйте способи перевірки достовірності інформації. Обговоріть результат роботи в класі й створіть спільний варіант пам’ятки «Як перевірити достовірність історичного джерела».
1. Зовнішній вигляд пам’ятки.
2. Написи на пам’ятці.
3. Призначення пам’ятки.
4. Відповідність пам’ятки історичному часові.

III. Мислю творчо

Візьміть участь у спільному творчому проєкті класу «Історія в родинних реліквіях»:
1) З допомогою старших членів родини оберіть цікаву родинну реліквію (пам’ятну річ) і дослідіть її як історичне джерело, користуючись «Пам’яткою для дослідження історичного джерела» (с. 20).

Старе фото.
1. Пам’ятка належить до візуальних історичних джерел.
2. Фото чорно-біле, пожовкле, наклеєне на цупкій картонці, На фото зображені люди в старовинному святковому одязі. Можна зробити висновок, що фотографія в ті часи була не такою буденною справою, як це є сьогодні. Фото призначене для збереження родинної пам’яті про своїх предків.
3. Чи є на фото особистий штамп фотографа – власника ательє?
4. Довідатися більше про історичне джерело можливо при допомозі Інтернету.

Всі завдання