5. Культура як цінність. 5 клас

Культура включає в себе матеріальну та духовну цінність, звичаї, уявлення, традиції, мистецтво та способи життя, що визначають певну групу людей або суспільство. Це найбільш важлива складова, яка відрізняє людство від інших форм життя.

1. Хто така людина?
Людина – жива істота, наділена розумом.

2. Як проявляється соціальна складова людини?
Завдяки суспільному життю людина навчилася розмовляти, використовувати життєвий досвід інших осіб (учасників спільноти). Внаслідок постійного перебування в суспільстві людина почала відчувати потребу спілкування з іншими людьми. Саме в спільноті виникають, розвиваються та передаються нащадкам загальні правила відносин між людьми, формуються поняття добра і зла.

3. Що таке ідентичність?
Ідентичність — сукупність установок, уявлень, пов’язаних із власним усвідомленням (самоідентифікацією) індивіда та його самооцінкою в суспільстві.

Назвіть речі, які:
1) полегшують працю людини
– знаряддя праці, технічні засоби, електроніка, мережа Інтернет;
2) прикрашають життя людини – мистецькі надбання (твори літератури, музики, образотворчого
мистецтва, скульптури, архітектури, театру, кінематографа, ювелірні вироби та інші предмети розкоші), декоративні рослини;
3) допомагають краще розуміти інших людей
– книги, телепередачі, соціальні мережі, твори мистецтва.

Що спільного між ними?
Вони всі є частиною культури.

Чому культурне різноманіття є цінністю сучасного світу?
Тому, що культурне різноманіття є спільною спадщиною всього людства. Воно є наслідком розвитку людства з часів виникнення людських спільнот.

Розгляньте фотографії. Як на них відображено культурні відмінності між людьми?

Культурні відмінності відображено на нижньому фото – насамперед, ще відмінність у одязі і відповідно, в життєвих цінностях осіб. На верхньому фото відображено правила етикету (правила поведінки, що регулюють людські взаємини).

Чи небезпечні забобони для людей?
Так. Забобони свідчать про нездатність людей пов’язати власну поведінку та події в суспільстві, які є наслідком її поведінки. Забобони можуть приводити до дій людей з наступними небажаними наслідками.

Запитання і завдання

1. Поясніть твердження: «Людина живе одночасно у двох світах: у світі природи і у світі культури».
Людині, як і будь-якій істоті, необхідне для життя природне середовище (світ природи). Вона не може обійтися без повітря, води, сонячного тепла, їжі.

Водночас людина живе у світі своїх цінностей, створених внаслідок розумової діяльності – здобутках матеріальної та духовної культури. Вони полегшують їй життя, роблять його більш комфортним в порівнянні з життям серед дикої природи. Людина з часом стала дуже залежною від створеного нею світу культури, і без її досягнень їй було б надзвичайно складно вижити в природному середовищі.

2. Що можна вважати досягненням культури?
Досягненням культури можна вважати всі цінності, які створила людина.

3. Робота в малих групах. Пригадайте один із винаходів людини. Обговоріть, чим він цінний для
неї. Чи можуть досягнення культури завдати шкоди людству? Чи можна їх у цьому випадку назвати цінностями? Наведіть приклад, який підтверджує вашу думку.

Відомий важливий винахід – сірники. З винаходом сірників добування вогню стало буденною справою. В той же час це збільшило небезпеку пожеж, бездумного розпалювання вогнищ, підпалів сухої трави. Винайдення сірників безумовно є цінністю людства, адже винахід значно покращив побутові умови життя людей. Проте варто не забувати про доцільне застосування.

4. У європейській спільноті одним із ключових гасел є «єдність у різноманітті». Що воно означає?

Європейська спільнота налічує багато різних народів і відповідно, багато національних культур, які, зрозуміло, мають між собою багато відмінностей в мові, побуті, одязі, звичаях і традиціях. Тому європейське суспільство є різноманітним. Проте європейські народи, цінуючи свою рідну культуру, поважають і вивчають культури інших народів. В цьому полягає єдність європейської спільноти.
5. Наведіть приклад, який свідчить про багатокультурність України. Використовуючи додаткові джерела інформації, визначте, яке місто називають «містом семи культур». Поясніть чому.

З’ясуйте, який регіон України є найбільш багатонаціональним. Поясніть чому.
Кам’янець-Подільський – місто семи культур. У місті протягом багатьох століть перепліталися культури і традиції семи народів: українців, вірмен, поляків, литовців, турків, росіян і євреїв.

6. Поміркуйте, яка моральна цінність для вас є найважливішою в людині.

Моральні цінності – вдячність, чесність, співчуття і співпереживання, співпраця, повага, рівність, вірність, справедливість, відповідальність, наполегливість, самоконтроль – важливі всі без винятку. Вони є важливою складовою кожної особистості. Можливо, найважливішими з них є співчуття і співпереживання (людяність).

7. Проілюструйте прикладами наведені в параграфі причини забобонів.

Люди хочуть контролювати (або щонайменше вірити в те, що можуть контролювати) ситуації з високим ступенем невизначеності): чорна кішка переходить дорогу – до невдачі у справах.
Багатьом людям через різні причини простіше повірити в найабсурдніші прикмети, ніж самим працювати й долати труднощі: зустрічний з пустими відрами – до невдачі у справах.
Людині заважає жити відчуття свого безсилля та безпорадності, тому вона починає вірити в прикмети, які дають надію: свербить долоня – до грошей.

8. За даними італійської Асоціації із захисту довкілля та тварин (AIDAA), тільки в Римі господарі щорічно гублять 15 тис. чорних котів. А кошенят чорного забарвлення вдвічі рідше забирають із притулків. Про що свідчить ця інформація?
Ця інформація свідчить про поширення забобонів про чорних котів, що приносять людям невдачі.

10. Колективне обговорення. Чи можна позбутися забобонів? Чи потрібно їх позбавлятися?
Сучасне людське суспільство не є надто досконалим, аби позбутися всіх забобонів. Далеко не всі люди мають достатній рівень освіти і розвинене критичне мислення для аналізу всіх причинно-наслідкових зв’язків між ними і подіями, що відбуваються довкола. Тому на даний час забобонів в тій чи іншій мірі позбутися неможливо.
Так, від забобонів слід позбавлятися підвищенням свого загального культурного рівня.

Всі завдання